Pilgrimsleden i Dalsland (sträckan mellan Edsleskog och Högelund)

Beskrivning av Pilgrimsleden i Dalsland, sträckan mellan Edsleskog och Högelund.

Av: Frewa

Tansjön från Värnebo

Vandring i Dalsland

Om Pilgrimsleden och andra vandringsleder i Dalsland kan man läsa här. På Turistinformationerna i Dalsland kan du köpa/beställa kartor över ett antal vandringsleder i området (100 kr, 2009). De flesta tycks lämpliga för dagsvandringar med lättare packning. I Edsleskog ansluter Storleden (20 km) till Pilgrimsleden. Tillsammans blir de en sträcka på drygt 70 km mellan Åmål och Mellerud.

Pilgrimsleden, sträckan Edsleskog - Högalund

Sträckan mellan Edsleskog och Högalund präglas av olika skogtyper och det är förhållandevis tätt mellan vägar, fritidshus och annan bebyggelse. Det finns några branta stigningar. Aktivt skogsbruk bedrivs vilket gör att hyggen, sly och täta granbestånd präglar omgivningen. Stengärdsgårdar, gamla ekar och ett och annat äppelträd mitt i granskogen markerade övergivna gårdar och igenväxande hagmarker.

obebott torp

I brist på spektakulära vyer kan man ta sig tid att upptäcka kulturbygden, naturen och djurlivet. Vill man inte gå hela Pilgrimsleden finns gott om möjligheter att ansluta från vägar och småsamhällen.

"Vandringscentralen" i Edsleskog skulle ha öppet året runt, men var stängt för dagen (en onsdag) då jag anlände - ring och kontrollera öppethållandet.

Den nederbördsrika sommaren gjorde att några passager upplevdes mer än medelsvåra och därmed tids- och kraftkrävande (jag hade närmare 20 kilos packning). Regnet hade på sina ställen blottlagt hala rötter och stenar. En del sträckor hade blivit så vattensjuka att man behövde gå ett stycke vid sidan om leden. Hade sommaren varit torrare hade förutsättningarna antagligen varit betydligt bättre.

Några sträckor präglades av sly (dolde sikten och emellanåt även stigen) och ris (vilket i kombination med regnet gjorde att mina kängor vattenfylldes via skaften). Andra sträckor gick längs vägar/skogsvägar. Viss skyltning var inaktuell. Vatten fanns exempelvis inte i Högalund och övernattningsstugan där gav ett övergivet intryck och kändes olämplig för övernattning.

Tansjön

De vindskydd (för ca 5 personer) som finns på den aktuella sträckan (Koppungstjärnet, Tansjön) var fräscha och hade eldstäder. Men räkna inte med att det finns torr ved. I Värnebo finns dessutom ett nybyggt och riktigt trevligt vindskydd - med utsikt - som inte finns med på vandringskartan.

Vattnet i bäckar och sjöar är järnhaltigt (orange avlagringar) och jag rekommenderar att ta med vatten (både för dryck och matlagning). Vänliga människor längs leden fyllde gärna på min vattensäck.

Ledmarkeringarna var i allmänhet tydliga, men karta rekommenderas starkt. Mobilen hade på sina ställen svag täckning.

Min vandring

Jag vandrade på egen hand och hade planerat att göra hela Pilgrimsleden (52 km) med 2-3 övernattningar. Men den regniga sommaren hade gjort markerna vattenfyllda. Kängor som tagit in vatten via skaften, återkommande regnskurar och slutligen åska gjorde att jag valde att avbryta i Högalund. Jag gick sträckan omvänt (norr till söder) på grund av fler avgångar med buss/tåg från Mellerud (kolla SJ, Västtrafik, Swebus eller GoByBus).

Vid tillfälle kommer jag sannolikt att återuppta vandringen. Men dessförinnan blir det Tresticklans nationalpark med en möjlig avstickare över norska gränsen.

2009-08-27 19:44   Violatri
Låt mig göra en liten berättelse om vad som hände mig för många år sedan när jag gick den här streckan.
Det var i augusti vädret skulle var ok under helgen så jag tänkte inte ta med mig tält utan avsåg att ligga ute. Trots det så började det småregna frampå lördag kväll. Eftersom jag kommit fram till en badplats med omklädningsrum stannade jag där och avvaktade att alla lämnat badet. Då rullade jag ut min sovsäck inne på herrarnas omklädning och törnade in. Någon gång mitt i natten vaknade jag av att det stökade runt på damernas. Lite yrvaken och helt ologiskt tänkte jag att det gått in en älg på damernas för att skyla sig från regnet (som nu föll ordentligt). Jag vill inte ha en älg som granne när jag ska sova så jag bankade i väggen för att skrämma bort den. Då hör jag hur det klampar ut från damernas och klampar in på herrarnas. Jag ser framför mig hur det kommer in en älg i omklädningsrummet, hur den får panik när det ligger en människa där, hur det kommer att klampa runt en älg i ett rum där jag ligger insnärjd i en sovsäck.
Då tänds en tändsticka, där står en person i svart motorcykeldress, med nedfällt visir.
Tack och lov, det var ingen älg så jag stammar fram ett "hej". Personen i motorcykeldress vände och försvann utan ett ord.
Jag vände på mig och somnade om. Sen funderade jag länge på vad personen kunde ha gjort ute vid badplatsen mitt i natten och regnet, tills någon föreslog att det kanske var två personer där.
Tack och lov att jag inte trodde att det var en utomjording för då hade jag nog dött på fläcken.
Bosse

2012-06-04 15:32   Gerry
Tja!
En Couchsurfare från Holland tog kontakt till mig. Han vill gå den här pilgrimsleden och campa någonstans ute i nature och undrar om det är helt okej p g a allemansrätten, eller om det finns några angränsande national parker där det är förbjudet att tälta.
Kan du kanske hjälpa mig, respektive honom vidare i den frågan??