På cykel över Nordamerika

Erik och Sofia Nohlin drar startar den 13 mars sin cykelexpedition The Great Escape i Austin, Texas. Planen är att inte ha någon plan under sin färd över Nordamerika.

The Great Escape påbörjas i Austin, Texas den 13 mars 2012. Sen vet paret Nohlin inte mycket mer än att de ska följa våren västerut, eller norrut, planen är att vara oplanerad. Erik säger att de ska ”äta när vi är hungriga och sova när vi är trötta”. Men att ha bra utrustning är ett måste även för den oplanerade.

- Silva finns med oss på resan. Som extra sol när skymningen kommer, som trygghet under mina långdistanslopp och som assistans under vildmarkslivet. Med oss har vi packat Silvas lampor Singletrack och Simi för cyklingen och Ninox för vildmarkslivet. Singletrack lampan är helt galen, den lyser upp vägen som en hel bil säger Erik och skrattar.

För Erik och Sofia handlar inte resan om att cykla längst eller snabbast eller samla officiella sevärdheter. För dem handlar det om att cykla precis så långsamt, eller fort, långt eller kort varje dag, att de hinner uppleva just det där lilla som de flesta verkar missa.

- The Great Escape handlar om att fokusera på något nytt, att bryta mönster och att söka efter det som egentligen är viktigt i livet, säger Erik.

Erik är långdistanscyklisten som cyklar tusen mil om året och brände hösten 2011 av 123 mil långa Paris – Brest – Paris och kommer cykla långlopp även under 2012. Sofia har aldrig cyklat längre än 6 mil och har som enda vapen sitt jävlarannamma och sin nyfikenhet. Ingen av dem har cyklat med tung packning eller levt vildmarksliv några längre perioder.

- Det blir en utmaning för oss båda, och hur otroligt det än låter så var det faktiskt min idé, säger Sofia.

Följ dem  och här

Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Crime walk på Romeleåsen

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. 2 kommentarer