Nyheter från Riksgränsen

Nya och billigare liftkort i Riksgränsen, hemsidor med onlinebokning samt 180 nya bäddar inför säsongen 2006.

Riksgränsen inför i år en ny förbokningsrabatt på liftkort på 20 %. Dessutom lanserar man ett nytt säsongsliftkort tillsammans med sina systerorter Hemavan/Tärnaby. Det innebär att man kan få skidåkning från oktober till midsommar på 3 anläggningar med allra bästa snöförhållanden hela vintern. Liftkortsförsäljning har under de senaste åren ökat stadigt i Sverige de och uppgår i år till 900 000 000 kr mycket pga. allt högre priser. Lilla Riksgränsen som har 1 % marknadsandel vill dock så som sina systeranläggningar Hemavan/Tärnaby tidigare gjort kunna erbjuda billigare och attraktivare priser. Riksgränsen erbjuder därför alla i vinter som bokar ett flyg eller boendepaket på 3 dagar eller mer 20 % rabatt på förbokade liftkort under hela vistelsen. Det innebär tex. drygt 300 kr rabatt på ett veckokort. Ett nytt spännande säsongskort Tillsammans med sina systerorter Hemavan/Tärnaby har man också tagit fram ett nytt säsongskort som gäller i alla 3 anläggningar. För ett tillägg på bara 300 kr på ett ordinarie säsongskort kan man nu få skidåkning under hela 9 månader om året. Förutom detta så ser man också över möjligheterna att jobba närmare sin grannort Björkliden för att finna bra lösningar så att folk kan åka i båda områdena på samma liftkort och på så sätt få ut mer av sin vistelse i Kiruna Fjällen.

Dessutom lanserar Hemavan/Tärnaby samt Riksgränsen nya hemsidor med onlinebokning. De nya sidorna som fräschats upp rejält har fått både bättre och enklare funktioner. From den 1 oktober så kommer man dessutom att kunna boka både flyg, boende och liftkort online. Hemavan/Tärnaby och Riksgränsen som båda drivs av Strömma Fjäll & Aktivitet har de senaste åren haft en mycket stark utveckling av vintersäsongen. Bland annat har omsättningen ökat med över 20 % på en 3 års period. Massor med saker har hänt i områdena med renoverade hotell, förbättrad skidåkning och utökade flygmöjligheter. För att kunden nu enklare och smidigare skall kunna finna information och boka sin vistelse så har man alltså satsat på nya sajter som bland annat fått bättre och tydligare pist, boende och pistinformation. Sajterna lanseras under september.

För närvarande byggs det för fullt i klassiska Riksgränsen. Till säsongsstarten i februari 2006 kommer totalt 180 nya bäddar att stå klara. Det är i form av nya toppfräscha lägenheter samt en nygammal skilodge. Till säsongsstarten har klassiska Meteorologen renoverats och gjorts till en ”skilodge”, men med den gamla atmosfären och detaljerna kvar. Här blir det 14 dubbelrum av högsta standard med bland annat Hästens sängar för bästa komfort. Meteorologen får även egen reception och lobbybar. Dessutom håller 3 nya hus med 6 lägenheter i varje hus på att byggas. Lägenheterna som ligger i direkt anslutning till hotellet och skidbackarna har 8 sängplatser, är modernt utrustade bland annat med egen bastu. Stor efterfrågan på boende under vintern Vi har under flera års tid haft helt fullt på helger under vår vintersäsong och efterfrågan har varit mycket större än vi kunnat hantera. Därför känns det jättekul att vi nu kan erbjuda en stor mängd nya bäddar som dessutom håller en mycket bra klass, säger Jacob Dahlberg, VD för Strömma Fjäll & Aktivitet om äger Riksgränsen. Vårt långsiktiga mål är att kunna utveckla skidområdet. För att det skall kunna ske så måste vi få fler människor som kommer hit och åker i våra backar fortsätter Jacob.

Hemavan

Till Riksgränsens hemsida

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar

Glidsnöskor

Ett alternativ till vanliga snöskor - glidsnöskor. De är en korsning mellan snöskor och skidor, med stor bäryta och fasta stighudar. I utseende ... 2 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer
Vintern är en härlig tid att vara ute, speciellt som nu när snön ligger gnistrande vit över stora delar av landet. Eric får många frågor om vad man ... 4 kommentarer
Fjällvärlden i Jokkmokk bjuder inte enbart på naturupplevelser. I området finns ju även den Svenska skididrottens vagga med en spännande historia ... 6 kommentarer