Nybörjarens glädje och vedermödor

Det är intressant att börja paddla kajak när man är 50+ och helt novis!

Av: Olle Fjordgren

Björn Skifs sade en gång i en revy att en man har bara två val när han passerat femtio, han köper en Harley-Davidson eller byter sexuell läggning.
Jag passerade femtio, köpte ingen Harley och behöll samma läggning till min frus stora glädje.
Men, jag blev intresserad av att paddla!
Vi har en gård vid Gullmarsfjorden där vi är alla lediga helger och alla semestrar så det föll sig ganska naturligt att titta på kajaker.
Oj så många olika det finns!
Inte nog med att det är en uppsjö av modeller, former, typer - de har olika färg också!
När man är som jag - 50+, 190 cm lång, nästan lika bred, väger 120+ och är smidig som ett bättre kassaskåp så sätter det verkligen en kajaksäljare på svåra prov!
Jag hemsökte de flesta butikerna i Stockholm med omnejd och det enda gemensamma var att just deras kajaker var det enda vettiga för en man med min kroppsform och alla ville sälja snabbt och effektivt.
Alla andra kajaker var helt fel...
Till slut hittade jag en förträfflig handlare på västra Orust som tog sig tid, bjöd på kaffe och lät mig prova ett antal olika modeller.
Valet föll till slut på en kajak med längre namn än kajaken, Prijon Yukon Expedition. En gul och fin en!
I torsdag hämtade jag den under stor spänning, avböjde morskt alla förståndiga råd om nybörjarkurs och andra vettiga tilltag, åkte till stranden på gården och lade i kajaken.
Jag spände på mig flytvästen och började tänka på hur man skall komma i en gul sak som guppar glatt på vattnet utan att bli för blöt.
Det gick inte så bra.
Det är kallt i Gullmarsfjorden så här års.
Väldigt kallt, men det var inte lika kallt andra gången jag halkade i.
Till slut kom jag på att jag kanske borde följa de kloka råd Tomas hade sagt till mig på Orust kajak och då funkade det!
Jag gav mig ut stolt och glad och kände en enorm lycka och frihetskänsla!
Helt otroligt!
Lika otroligt som det var svårt att få den j-kla gula saken att gå åt samma håll som jag ville paddla.
Vad är fel??
Aha, fäll ner rodret!
Sedan paddlade jag glatt runt hela eftermiddagen, höll mig på resonabelt grunt vatten för säkerhets skull och att gick helt perfekt tills dess jag skulle kliva ur.
Vattnet var fortfarande väldigt kallt, i synnerhet det som rann in ner i nacken!!
Tur att det fanns en varm dusch i närheten!
Sedan gick det som en dans och jag har använt den varenda kväll under hela helgen!
Men jag inser nu att jag skall ta en nybörjarkurs så alla grannarna slipper kvällsunderhållningen och den elaka vadslagningen bland fiskargubbarna angående när, inte om, jag skall kappsejsa första gången.
Jag vill bara berätta att kajakpaddling inte endast är till för vältränade ungdomar utan även vi som inte vill köra Harley efter 50....
Jag vill rikta ett stort och varmt tack till alla på Orust Kajak för suverän och personlig service och ganska gott kaffe!!

Orust Kajak

2005-05-17 16:56   avsl0912
Betyg: 5
Du gjorde helt rätt, jag var 52 (4 år sedan) då jag skaffade en kajak. Nu har jag det Blå bandet som mål. Att paddla är faan så mycket bättre än att köra en Harley, (tror jag i alla fall)

2005-05-26 20:08   juha001
Hej,
det går utmärkt att köra HD och paddla, inte samtidigt, när man är 63, jag vet.
Hls
/Jürgen

2005-06-01 09:13   racystar
Betyg: 5
Man känner igen sej även om man sysslar med helt andra saker och inte är över femtio...

2006-01-18 19:17   colnago
Betyg: 3
Kul vinkling på nybörjartemat. Fick också mig i samma ålderssegment att hålla med Olle. Trots att jag gjorde ett försök med italiensk mc innan jag bytte till kajak.
Anders Hallberg

2006-03-25 19:08   2718
Har provat kajak i åtta år. Köpte en VKV-Lisa och byggde senare en träkajak, splitbygge. Köpte också en hoj, Yamaha Virago. Tröttnade på hojen efter två år, men har definitivt inte tröttnat på kajakerna. Min favorit är 03.00 paddling i inlandsåar sommartid. Många djur vid vattnet, lugnt och rofyllt. Tommy 60

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.