Lanthandeln blir årets Fjällfararvän: "Härliga möten"

En efterlängtad kopp kaffe, hjälp att torka prylar, en värmande bastu eller en peppande kommentar. Det finns många fjällhjältar där ute – i år utnämns Valsjöbua till Vita & Gröna Bandets Fjällfararvän 2023.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Vita & Gröna Bandet

Torbjörn Lektell, Desiree Stattin, Elin Eide, Siv Nilsson och Liza Nordenmark. Fattas på bilden gör Anna Eliasson och Lotta Lektell. Foto: Vita & Gröna Bandet

Totalt har 93 personer tagit sig an Vita och Gröna bandet i år. En färd på omkring 1300 kilometer längs hela den svenska fjällkedjan, från Grövelsjön till Treriksröset. Alla Bandare har kunnat nominera sin favorit bland fjällfararvänner och nu har en jury utsett gänget bakom lanthandeln Valsjöbua i Valsjöbyn till Årets Fjällfararvän 2023.

– Bandarna är höjdpunkter i vår vardag i butiken och vi välkomnar dem efter bästa förmåga, det är ett väldigt ömsesidigt utbyte. Många härliga möten har det blivit, säger Torbjörn Lektell, butikschef på Valsjöbua.

Lanthandeln mitt i Valsjöbyn ägs av själva byn. 103 lokalt anknutna människor är aktieägare.

– Vi är sju personer som turas om att jobba på Valsjöbua och vi har alla träffat flera av er Bandare när ni passerat Valsjöbyn på er långa strapats. Vi är imponerade och känner stor respekt och beundran över hur ni genomför denna strapats på 130 mil. Alla är så glada och tacksamma när de kommer in och visar uppskattning för det vi har att erbjuda, säger Desiree Stattin som tog emot priset på evenemanget "Fjällträff för tidigare och framtida Bandare".

Motiveringen för Årets Fjällfararvän 2023:
”För ett osedvanligt vänligt och varmt bemötande då frusna, hungriga Vita och Gröna bandare passerar Valsjöbyn på sin färd norrut eller söderut. Valsjöbua välkomnar med öppna armar och bjuder på gott fika, erbjuder tork av prylar och fixar och ordnar, helt utan egen vinning. Tobbe med personal på Valsjöbua är riktiga fjällfararvänner, hjältar på färden.”

Juryn för Vita & Gröna Bandets utmärkelse "Fjällfararvän 2023" bestod av Sara Wänseth, Annica Ideström och Torkel Ideström som driver Fjällfararnas Vita & Gröna Band, samt Fredrik Olausson, Christine Hägglund och Johan Prissberg.

Foto: Vita & Gröna Bandet

Sara Wänseth, Annica Ideström och Torkel Ideström, organisationen bakom Vita & Gröna Bandet, som delar ut priset till Desiree Stattin. Foto: Vita & Gröna Bandet