Kajaken förlänger semestern

Som många för många andra så är det åter jobb och man är hänvisad till kvällar och helger för att kunna komma ut i kajaken. Denna berättelse beskriver en liten tur under min första arbetsvecka.

Det är svårt att sitta vid datorn när det är sol, 29 grader varmt och havet runt hörnet. Men det är inte helt fel att bo vid havet här vid porten till Höga kusten. Så efter middag så kastade jag och Lena kajakerna i havet och tog en tur.

Av: lazze

HemsönFlera av oss Blå Vågare har hyrt in oss hos HSS jollesektion. De har sin anläggning vid Sälstenshavsbad ca 2 km från Härnösands centrum. Bara att packa prylarna i ryggsäcken och cykla till kajaken. Vilket vi gjorde denna kväll. På några minuter låg två kajaker i havet och vi styrde kosan norrut mot Hemsön, Lugön. Bara efter några meter kom lugnet krypande, alla jobbtankar tonade bort och det totala lugnet som paddling skapar för mig inföll. Framme vid Lungöns östra spets var det fullt pådrag med massor av båtar från kustbevakningen. Det visade sig att de tränade nya rekryter, så vi kunde lugnt paddla vidare norrut. Vi ändrar riktning och siktar mot lustholmen, en bit ut ligger en fin liten kobbe som normalt brukar vara fylld med måsar. Men på håll ser vi några gamliknande figurer som sitter i döende träd, det tar oss några minuter att konstatera vad som hänt. Jodå, du gissade nog rätt, skarven har hittat en till kobbe att kolonisera. När vi kommer närmare så lyfter massor av svarta skepnader tyst mot skyn och kretsar runt i väntan på att vi skall lämna den omedelbara närheten av ”deras” kobbe. Inte utan att man förstår de som tycker illa om denna fågel, det är helt otroligt hur de totalt förändrat denna kobbe på bara några månader. Från en grön liten oas i havet till ett månlandskap.

Vi paddlar vidare och hittar några fina klippor, alldeles perfekta för en rast. Efter att suttit en stund packar jag upp trangiaköket och kokar gott kaffe. När kaffet är klart tar jag upp de bullar jag bakat helgen innan. Kan livet bli skönare, sitta på en varm klippa med en bulle och en god kopp kaffe!

Efter att slappat där en bra stund vänder vi kosan hemåt igen. När vi korsar norra sundet börjar solen försvinna i väster med ett vackert rött sken.
Solen går nerVäl framme avslutar vi med ett skönt dopp i havet efter vi packat in kajakerna igen. En helt otroligt skön kväll i all sin enkelhet är slut. Kajaken förlänger verkligen semester! Paddling är en njutning som alla skulle få uppleva!
2004-09-01 08:54   Tjohugo
Betyg: 4
Värmer och ispirerar till "vardagssemetrar"

2004-09-01 09:13   Rendalen
Livsnjutning! Man borde helt klart ägna sig åt mera sådant! :-)

2004-09-01 19:32   janbertil
Betyg: 5
Känner suget och lusten att själv göra en enkel kvällstur. tack för inspirationen.

2004-09-01 20:31   Skridskolasse
Betyg: 4
Det låter härligt! Man bör ta vara på de fina tillfällen till en kajaktur som bjuds, även en liten kvällstur som ni gjorde kan förgylla tillvaron. Lasse Högberg (också Ångermanland)

2005-01-30 19:42   Bosse Rosén
Trevlig och inspirerande artikel!

2005-02-17 14:33   Tola
Betyg: 3
Detta är den typ av läsning jag behöver en snöig Februari eftermiddag. TACK.

/Lars-Olof

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.