Vinnarna i fototävlingen - "Vinterljus"

Omröstningen är nu klar och vinnarna utsedda.

2012-01-17 Vinnarna i fototävlingen presenteras här!

Nu i december är det ont om ljusa timmar för det aktiva friluftslivet. Därför skall ni få en till fotoutmaning som kan sysselsätta er under mörka december och nyårshelgen. Denna gång har vi dessutom två fina priser som passar in på temat och underlättar under den mörka årstiden.

Temat för tävlingen är alltså "Vinterljus". På något sätt skall ljuset och gärna årstiden spela en roll i din bild - det kan vara allt från vackra solnedgångar, spännande skuggor eller kontraster, solfenomen, motljusbilder till kreativa användningar av icke-naturligt ljus såsom ficklampor, ljusslingor, tomtebloss etc. Och leta nu inte bara i ditt bildarkiv efter en passande bild, ut och fotografera nytt!

Ladda upp max tre bilder du tycker passar temat. Vi kommer sedan nominera de mest intressanta bidragen som vi tycker knyter an till temat bra och håller hög kvalitet, och låter sedan läsarna rösta fram bästa bilden.

Du kan ladda upp bidrag mellan 1:a december och 2:a januari.
Vi öppnar för röstning den 9:e januari

Till tävlingen

Glöm inte heller novembertävllingen "Fånga november" - sista uppladdningsdag är 1:a december, sedan är det dags för er att rösta.

Vinster

1:a pris
LED-lampa med fästen för cykel, huvudsele och hjälm - värde 790 kr

2:a pris
LED-lampa med fäste för cykel - värde 690 kr

3:e pris
Välj en av böckerna "Östergötlands bästa skridskovatten", "Stockholmarnas bästa skridskovatten" eller "Svenska toppturer"

Om LED-lampan

Fotografen och Utsidan-medlemmen Christer Dahlin letade efter en bra och prisvärd LED-lampa för sina egna aktiviteter, och hittade till slut en modell och beställde hem. Några av hans kompisar ville också ha likadana och nu har han börjat importera och sälja lampan i sin webbutik.

1000 lumen (uppmätt på 1 m), 3 effektlägen 100% över 3 timmars drift, 40 % och 10 % med över 30 timmars drift. Perfekt som arbetsbelysning, till MTB, rullskidor, orientering, längdskidåkning och promenader. Lampa och batteri är vattensäkrat så de klarar kraftigt regn.

Läs mer om lampan här

Vinnarna i fototävlingen!

2011-12-02 20:32   Dahlin
Den här tävlingen ska jag följa med stort intresse. Av förklarliga orsaker kommer jag inte att skicka in några bilder själv. Jag som älskar att plåta med ljuset som hjälpmedel. Jag får väl ge mig ut med min lampa och plåta lite för eget bruk.

Det var kul när Christer frågade om priser till tävlingen.

Lycka till med plåtandet

Christer Dahlin

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.