Första skidspåren på Laila Peak

Första skidspår på Laila Peak

Vi har haft en fantastisk vecka här i Pakistan. Solen har lyst på oss varje dag och vi har fått de första skidspåren någonsin på Laila Peak.

lailapeak1

Laila Peak är ett av de finaste berg jag sett. Som en nål reser sig Laila rakt upp i skyn. Den branta nordväst sidan lutar mellan 45 och 50 grader
i mer än 1500 fallhöjdsmeter.

Vi startade med att ta oss upp till vårat läger på 5000 meter. 02.30 morgonen efter fortsatte vi klättringen uppför berget. I soluppgången
möttes vi av den fina utsikten över Karakorums jättar: K2, Broad Peak och Gasherbrum topparna. En oförglömlig syn!

fredriklaila

Efter åtta timmar utfordrande klättring på hård och fast snö så ändrades förhållandena. Det blev brantare och brantare och vi fick svinga våra isyxor in i ren is med bara ett tunt lager snö som täcke. Här fick vi ta hjälp av alla våra kunskaper och all utrustning, isskruvar och rep, för att ta oss uppåt. Några timmar senare och bara 150 meter från toppen kände
vi att det inte fanns någon möjlighet för oss att ta oss ner där med skidor så vi bestämde oss för att vända. Det var med spänning och entusiasm som vi tog på oss skidorna och börja lägga de första svängarna
någonsin på Laila Peak. Till en början var man inte så kaxig när ren is blottades efter varje sväng på den 50 grader branta sluttningen.

jorgenlaila

Hela tiden full koncentration för att inte göra nåt misstag. Sen när isen övergick till hård och fast snö kunde vi slappna av och njuta mer av åkningen. Ett långt och spännande åk avslutades nere på Gondogoro glaciären där
våran trofaste vän och kock Muhammad Ali väntade med fika. En skön avslutning på ett fantastiskt åk!

fredriklaila

Läs mer på hemsidan

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar

Glidsnöskor

Ett alternativ till vanliga snöskor - glidsnöskor. De är en korsning mellan snöskor och skidor, med stor bäryta och fasta stighudar. I utseende ... 2 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer
Vintern är en härlig tid att vara ute, speciellt som nu när snön ligger gnistrande vit över stora delar av landet. Eric får många frågor om vad man ... 4 kommentarer
Fjällvärlden i Jokkmokk bjuder inte enbart på naturupplevelser. I området finns ju även den Svenska skididrottens vagga med en spännande historia ... 6 kommentarer