Fly den sena våren – El Chorro

Med erfarenhet av att klättersäsongen i Sverige brukar dröja hade de i februari siktet inställt på att dra ner till lite varmare breddgrader i början av maj...

Av: Joakim Neander

Med erfarenhet av att klättersäsongen i Sverige brukar dröja hade vi i februari siktet inställt på att dra ner till lite varmare breddgrader och därav bokat biljetter till Malaga för vidare transport i hyrbil till El Chorro som ligger ca 70 km norr om Malaga.

Direkt när vi kliver av planet minns man hur skön sommaren är trots att det är mitt i natten, sagt och gjort vi hoppar in i hyrbilen och låter "ifånen" guida oss ut från Malaga airport mot El Chorro och vårt boende där. Anländer vi fyra tiden och letar oss in i vårt rum – kraschar i säng och sover 5 timmar för att sedan hälsa på värden/äta frukost/fixa en lunch pack och vatten – ÄNTLIGEN på väg mot lite klättring i 25 graders värme och sol…..

Förutom de fina kalkstenstenbergen att klättra i blev det en tur på Camino Del Rey, en inspektionsrunda som byggdes 1905 för att övervaka dambygget och kraftproduktion som utvecklades då.

På Camino Del Rey

Klättringen där nere är välsäkrad då de flesta av lederna har väl underhållna borrbultar och firningsankare.
Fanns ju egentligen ingen anledning att släpa med sig racket, men får väl se det som träning att bära skrot!

Det finns även en lokal guide som kan inköpas därnere och ständigt är under uppdatering med lösa blad innehållande förnyad ledinfo.

Escalera Arabe - LEA 6a+

Leden angavs till 30 meter men var i verkligenheten mer motsvarande 33 meter - intressant med ett 60 meters rep - :-)

En 35 minuters bilresa ifrån El Chorro återfinns en annan fin dal med ett område benämnt Touron - väl värt ett besök. Facet där består i en lite hårdare kalk med en vägg på ca 100-120 m. Brant friktionsklättring i 6:a registret, dock är det lite längre mellan bultarna här ca 5-10 meter samt att väggen är sydvänd så här skall man klättra morgon eller kväll, dagtid är det för varmt. Nedan lite bilder från Crixons climb.

Knyter in...

Starten känns bra.

Fantastisk kalksten - men varmt

Små känsliga move's och svetten rinner - puh

Efter klättring kommer mat - billigt att käka i Spanien och vilken skinka WoW.

Summerat har jag bara superlativer att säga om El Chorro. Det finns också ett par riktigt fina multipitchar (Africa ***) att göra - allt från 5-11 repor i 5b-6c registret. Många krux är så pass välsäkrade att det går att sträcka sig till nästa bult och klippa i om det blir för tufft.

Rockfax ger ut en guide som kan vara bra att kolla igenom innan man drar dit och boende finns det flera att välja på - vi valde: http://www.klettern-in-spanien.de/index.php?id=36&L=1&gclid=CN321YTikrcCFYF7cAod_kAAfA där värden heter Tobias och stället är väldigt trevligt. Pool med slackline, grill, mm förgyllde kvällarna därnere.

Så nu vet jag var vinterklättringen finns nästa vinter......

2014-09-10 17:15   Jonny Erixon
Bra nyheter från El Chorro:
Upprustningen av Caminito del Rey har gått snabbare än planerat och beräknas öppna redan i januari 2015.
Läs mer om detta här: http://www.megafon.net/sv/nyheter/caminito-del-rey-oppnar-snart/

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar