Fischers tankar

Magnus Fischers dagboksanteckningar från färden runt Skandinavien är ofta intressanta och tänkvärda. Här är ett exempel.

Av: Christer Lindh

Magnus Fischers dagbok

2001-06-28

Passerar Stadlandet Sedan Haugesund har det varit motvind nästan varje dag, men vinden har inte varit så väldigt stark och jag har därför kommit bra framåt.

På midsommarafton körde en motorbåt upp till kajaken. Två män utan karta/sjökort, men med varsin öl, frågade efter vägen. Jag förklarade vägen och de for iväg -i motsatt riktning.

Förare till motorbåtar upphör aldrig att förvåna och förskräcka. Som alltid finns det lyckligtvis undantag, men de dåliga exemplen är tyvärr många. Att köra sin motorbåt i full fart rakt mot en kajak, antingen pga dålig uppsikt eller av nyfikenhet, är lika omdömeslöst som att rikta ett skarpladdat vapen mot någon och sedan säga: "jag såg inte att det var någon där!" eller: "jag tittade bara genom kikarsiktet för att se bättre, det var inte meningen att skrämma någon!". Dessutom är ofta omdömet omvänt proportionellt mot antalet hästkrafter i båten de framför. Det är fegt och märkligt att ansvariga politiker inte vågar engagera sig. På land krävs det körkort, men på vattnet krävs det bara pengar.

I mina hemmavatten i Vaxholm blev en roddare förra sommaren nästan slaktad av en motorbåt. Roddbåten blev mosad. Lyckligtvis klarade sig roddaren utan bestående fysiska skador, men av den anledningen var polisen helt ointresserad av händelsen. För ett par år sedan blev en tysk som paddlat från Tyskland till Stockholm klämd och allvarligt skadad av en onykter motorbåtsförare i Hammarbyslussen. Antagligen finns många fler incidenter.

Varje gång jag kliver ut ur en matbutik funderar jag på om jag blivit lurad eller om det verkligen kostar så mycket. Enligt nyheterna på norska radion är matpriserna 62% högre än genomsnittet i EU.

Vädret i Norge är ett kapitel för sig. Det kan blåsa från alla håll samtidigt och regna från en himmel utan regnmoln.

Passerade Stadlandet igår. Till en början var det liten dyning och nästan vindstilla.

Läs mer på Magnus´ hemsida

2003-10-25 16:09   michaelolsson
Betyg: 4
Motorbåtar verkar ju vara sjöns pansarvagnar - också detta supande(suck). Intressant och bra skrivet, norsk blåst får man nog ta på allvar.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Äntligen fick Majjen ta med Livskamraten på denna sagolika vandring mellan Silbbatjåhkkå och Råvejávrre i öster och Sulitelma och Sårjåsjaure i ... 17 kommentarer
Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. 4 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult. Den erbjuder också alternativa vägar och ... 5 kommentarer
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer