Expeditionen "Norge på langs" är nu vid Jotunheimens fot

Foto: David Erixon

David Erixon och Niclas Bentzer har nu korsat Hardangervidda och står vid foten av Jotunheimen. De befinner sig på sin 250 mil långa skidtur genom hela Norge, Norge på langs- de Luxe. De har nu varit på tur en månad och avverkat 55 mil.

Turen har så här långt varit helt fantastisk, säger David Erixon. Vi var inställda på att första månaden skulle vara full av snöoväder och djup lössnö men vi inledde turen med tre veckor strålande sol och skarföre.
Turens första fem dagar från havet vid Lindesnes fyr och upp till kalfjället vid Ljosland så gick David Erixon och Niclas Bentzer till fots med pulkan på hjul.

Foto: David Erixon

Turens inledning blev speciell eftersom vi gick genom bebyggda trakter och träffade mycket folk, säger Niclas Bentzer. Många undrade nyfiket vart vi var på väg och vi blev flera gånger inbjudna på kaffe.
Från Ljosland har de sedan åkt skidor och de är betagna över vyerna de har sett.

Eftersom dagarna är så korta så här års har vi ofta startat innan soluppgången och kommit fram i solnedgången, säger David Erixon. Eftersom det dessutom varit klart väder har vi bjudits på magiska skådespel där hela landskapet i gryningen först färgats blått och sedan gått över i rött.
Flera dagar under turen har kvicksilvret varit nere och nuddat vid -30 grader men det verkar inte ha avskräckt de båda fjällfararna.

-Visst dröjer man gärna kvar lite i sovsäcken de morgnarna, säger Niclas Bentzer. Men vi har bra och ordentlig utrustning så då går det bra att vara ute även vid dessa temperaturer. Det är nästan värre med -10 och hård vind.

De har dock inte tältat varje natt utan bott på den Norska turistföreningens fjällstugor när de haft möjlighet till det.

-Det är en väldig lyx att kunna komma in emellanåt. Kunna tvätta sig, torka utrustning och njuta av en brasa, säger David Erixon. Den första månaden nu så har vi bara tältat elva nätter, men det blir fler tältnätter norröver.

De båda skidfararna pratar mycket och glatt om sina upplevelser. Det verkar inte direkt gå någon nöd på dem. De har sluppit skavsår och säger sig vara mest nervösa för att dra på sig någon förslitningsskada. För att minska risken för detta har de valt att ta gott om tid på sig och de har minst en vilodag per vecka.

Nästa etapp ska de skida in i Jotunheimen som innehåller flera av Skandinaviens högsta bergstoppar.

-Jag hoppas verkligen att vi får bra väder i Jotunheimen, säger David Erixon. Vi skidar förbi flera toppar som är högre en 2300 möh och det skulle vara kul att se dessa och kanske skida upp på någon om vädret tillåter. Det är bara att hålla tummarna.

Du kan följa Davids och Niclas skidtur genom den skandinaviska fjällkedjan på hemsidan

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer

Vasaarenan på turskidor

7 dagars tur i februari vid Vasaloppets spår. 5 kommentarer