En annorlunda vintertur

Det är inte mycket man kan vara helt säker på när man planerar en vandring eller skidfärd. Även om man alltid försöker tänka igenom flera tänkbara skeenden så händer det alltid något som överraskar och förra årets skidtur utgjorde inget undantag i det avseendet. Oftast tillför detta något positivt... men inte alltid...

Av: Håkan Friberg

Många är mitt uppe i planeringen av vinterns eskapader - även jag. Med denna text (som till större delen funnits med i ett antal inlägg på min blogg på Utsidan) vill jag påminna om att vad som helst kan hända...

För 10 år sedan fyllde jag 50 år. Då bestämde jag mig för att ta ett nytt steg i mitt liv. Åtminstone i mitt friluftsliv. Jag och Livskamraten begav oss då ut på vår första vintertur någonsin. Vid det tillfället hade ingen av oss stått på längdskidor på över 30 år. Det märktes. Men vi tog oss från Abisko till Nikkaluokta i tidiga mars 2002. En helt underbar stugtur. Om detta kan man läsa här.

Sedan dess har jag gjort en vintertur varje påsk. Varannan påsk har jag gjort den tillsammans med Livskamraten och de andra gångerna med en gammal kompis - Anders. Turerna med Livskamraten har oftast blivit stugturer och de med Anders oftast tältturer. Den tionde skidturen blev en Sarektur tillsammans med Anders påsken 2011. Den turen finns beskriven i min blogg. Den första inlägget (av 10) hittar man här.

Nu har jag alltså fyllt 60. Jag valde länge mellan en resa till New York (som jag väldigt gärna återser) och en fjällresa. Livskamraten hävdar att hon aldrig tvekade vilket det skulle bli. Skillnaden nu jämfört med för 10 år sedan var att båda våra vuxna söner följde med. Den äldre - Skribenten -  har gjort en Jämtlandstur tillsammans med Modern för ett par år sedan. Den yngre - Ornitologen - har inte stått på ett par skidor sedan han fyllde 10.

Födelsedagsbarnet och Ornitologen

Skribenten och Livskamraten

Eftersom Livskamraten gärna sover i stuga medan båda sönerna gärna provar vintertältning så tog vi med ett 3-mannatält vilket medförde att jag kunde välja.

Den tänkta färdvägen var Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Allakas - Abiskojaure - Gorsavagge - Abisko.

Fredagen den 9 mars 2012 klev vi på nattåget mot Norrland. Drygt fem timmar försenade klev vi av vid Abisko turiststation, hämtade ut den hyrda utrustningen till sönerna och letade upp vårt nattlogi. Nästa dag skulle det bära iväg.

Dagen skulle visa sig vara helt OK för skidåkning. Himlen var molnig och någon enstaka snöby kunde vi vänta oss. Vinden skulle hålla sig på cirka 10 sekundmeter sydvästlig med lite kraftigare vind i byarna. Vi skulle dock mestadels befinna oss i björkskogen, så den skulle inte komma att besvära oss nämnvärt till en början.

Med två - visserligen urstarka men dock - nybörjare i sällskapet var vi noga med att inpränta vissa baskunskaper, som till exempel...

DRICK! Mycket mer än du tror att du behöver.

I början fanns också en hel del skidteknik att öva på...

Ganska snart hittade vi ett tempo som passade oss. Vi hade på förhand bestämt att jag skulle dra pulkan den första dagen, men vartefter skidtekniken förbättrades så skulle sönerna ta över.

Fotopaus för att föreviga Lapporten.

I och med att vi närmade oss Abiskojaure öppnade sig landskapet och vinden kändes av allt mer. Sträckan över sjön gjorde att skidmusklerna fick jobba lite extra. Det var ju inte heller speciellt lockande att rasta så vi gnetade på. Jag skänkte en liten tacksamhetens tanke till vädrets makter för att det inte snöade. Sikten var acceptabel.

Efter en kort stund inne i stugvärmen bestämde sig sönerna...

Trots den ganska kraftiga vinden ville de känna hur det kändes med vintertältning. Marken förbereddes och tältet sattes upp enligt alla konstens regler och inte det minsta veck syntes på tältduken när de var klara...

...och det var nog tur det... för så här såg det ut på morgonen...

Det hade snöat rejält under natten - och blåst! Vi vaknade tidigt och började förbereda oss för avfärd. Med spänning väntade vi på att stugvärden skulle komma in och berätta om väderutsikterna...

Det hon berättade var... "Just nu blåser det sydvästligt 15-18 m/s men det kommer att öka under dagen till 18-24 m/s. Ingen som inte är mycket van får ge sig ut i det här vädret. Och om ni ger er av ska ni tänka på att det är modigt att vända om." Därefter gick hon runt till alla gästerna och hörde sig för hur de tänkte. När hon kom till oss bad vi att få tänka på saken och återkomma.

Mycket kortfattat gick vårt resonemang så här:

Fråga 1: Ska vi åka över huvud taget?

Svar: Vi är två vana och två starka. Det är klart att vi provar. Blir det för jäkligt så vänder vi.

Fråga 2: Vilken väg?

• Om vi lämnar Abiskojaure har vi två tänkbara vägar att välja - antingen mot Unna Allakas eller mot Alesjaure.
  • Fördelen med Unna Allakas är att en stor del av turen skulle gå nere i björkskogen - lite större möjligheter att söka lä.
  • En nackdel med Unna Allakas är just att turen går i björkskog och därmed inte bjuder på några vackra fjällvyer.
  • En annan nackdel är att det inte finns någon lämplig raststuga ungefär halvvägs som skulle kunna fungera som nödbivack.
  • Fördelen med Alesjaure var förstås det motsatta: Vackra vyer och en raststuga efter ca 12 km.
  • Nackdelarna var dock uppenbara: Den hårda vinden skulle få fritt spelrum utan att vi hade några möjligheter till lä - förutom vindsäckarna.
  • Som nackdelar på båda sträckorna kom förstås all den nysnö som fallit under natten. Det skulle inte finnas några spår att följa. Vi skulle behöva spåra hela vägen.

Svaret blev: Alesjaure. Möjlighet till vackra fjällvyer samt en raststuga efter drygt halva vägen avgjorde vårt val.

Vi redogjorde vårt vägval för stugvärden, packade ihop det sista och - iväg.

Så länge vi befann oss nere i björkskogen så var det inga större problem att ta sig fram.

Framme vid Keronbacken bytte vi pulkdragare. Skribenten erbjöd sig frivilligt att dra pulkan. Jag antar att jag hade en smula förvåning i såväl röstläge som ansikte när jag pekade i den riktning vi skulle. Nu??

- Ja. Nu.

... och så började klättringen upp i lössnön...

Ju högre upp i backen vi kom, desto hårdare tog vinden i. Från början hade vi den som sidvind eller till och med snett bakifrån, men ju högre upp vi kom desto mer svängde vår kurs mot vinden.

Stundtals bröt solen - nästan - igenom och tillsammans med den yrande snön skapade den ett helt fantastiskt ljusspel som vi faktiskt orkade njuta av. Det var ju bara förmiddag...

Vid ett tillfälle grävde vi en sittgrop och lyckades pressa oss in i samma vindsäck (HB) för en gemensam fika.

Väl uppe bland sjöarna fick vinden fritt spelrum. Jag tror dock inte att den kom upp i sådan styrka som prognosen varnat för. Icke desto mindre nötte den sakta men säkert ner vår ork.

Här ser vi fortfarande pigga och glada ut.

Ännu tar jag fram kameran när jag ser ett tilltalande motiv, men bilden nedan är den sista jag tog. Då har vi ännu inte kommit fram till Kungens stuga...

I raststugan var det nästan proppfullt. Ett gäng fransmän (6 personer?) hade kommit dit från Alesjaure och bestämt sig för att sova över. Där rök våra möjligheter.

Vi stannade dock en god stund, åt oss mätta och återhämtade oss förvånansvärt mycket. Min känsla var att båda sönerna - och i viss mån även jag - tyckte att det var bra att stugan var upptagen. Nu var valet att fortsätta självklart. De njöt av arbetet. Jag kan i ärlighetens namn inte påstå att jag njöt just då, men efteråt....

Livskamraten var nog den som var mest tveksam...

Sikten försämrades framåt eftermiddagen och det var svårt att veta exakt hur långt vi hade färdats. Jag började då att räkna ledkryss för första gången. Jag uppskattade det genomsnittliga avståndet mellan kryssen till 40 meter. (Har jag inte läst det någonstans?) 5 kryss 200 meter - 25 kryss 1 km. Ibland tappade jag räkningen eller glömde helt enkelt bort att räkna, ändå skulle det visa sig att jag bara kom 500 meter "fel".

När vi så småningom kom fram till Alesjaure - för det gjorde vi - var vi så trötta att vi direkt bestämde oss för att stanna två nätter. Någon tur tvärs över bergen till Unna Allakas i hård motvind skulle det inte bli dagen därpå. Inte heller kunde bastubad locka denna kväll. Det fick vänta till kvällen därpå.

Det är inte riktigt "rättvist" att jämföra denna dag med andra tuffa dagar i vinterfjällen. Det går ju an att trötta ut sig om man vet att man kommer fram till en stuga med bekvämligheter. Att bli så här trött under en tälttur är dumdristigt, för att inte säga idiotiskt.

I efterhand har jag frågat mina söner vad de tyckte om dagen.

Skribenten: Det var den bästa dagen. Det var en otrolig upplevelse med den starka blåsten och solskenet som sipprade genom.Det var en sällsam och overklig känsla.

Ornitologen: Jäkligt tungt, jäkligt blåsigt och jäkligt mycket lössnö. Men samtidigt en väldigt härlig dag, en sådan dag som man i efterhand inte vill ha ogjord. Det är en sådan dag som man i efterhand berättar om.

Ja visst ja. Jag kanske skulle fråga Livskamraten också...?

Alesjaure. Jag har ganska härliga minnen härifrån. Från berättelsen om min 50-års-tur citerar jag följande rader:

"Vi hade turen att få ett eget rum, men oturen att Livskamraten fått vedervärdiga skavsår. Vi kommer absolut att vara tvungna att stanna åtminstone två nätter för att kurera dem. Kanske blir vi tvungna att vända om. En av stugvärdarna – Hillevi – visade sig vara sjuksköterska, så skavsåren blev omplåstrade på bästa sätt."

Flera veckor efter hemkomsten till Örebro får jag ett telefonsamtal. Det är stugvärden Hillevi. Hon frågar mig om jag glömt något när jag var i Alesjaure.

- Javisst. Jag glömde en maglite lampa under kudden. Den är en julklapp från en av mina söner.

- Jag bor i Västerås men tänker åka till Brunnsparken i Örebro och dansa på lördag. Vill du ha tillbaks din ficklampa så kom dit.

Vilket jag gjorde."

Trots de tio åren kände jag igen henne direkt, Hillevi, på dialekten och på hennes spontana och omedelbara välkomnande. I helt andra sammanhang hade jag hört talas om henne för inte så länge sedan. Jag och kompis Anders avslutade förra årets vintertur genom Sarek med en påskmiddag i Saltoluokta. Vid bordet intill satt ett äldre par som berättade många härliga fjällminnen för dem runt omkring, bland annat om en mycket speciell stugvärd i Alesjaure. utan att höra något namn nämnas visste jag direkt vem de talade om. Hillevi är en kändis långs Kungsleden vintertid. Jag vet inte hur många år hon har funnits i Alesjaure, men många är det.

Ett sista citat från förra turen:

"Natten var absolut kristallklar. Aldrig har jag sett en sådan natthimmel! Det gnistrade overkligt samtidigt som ett norrsken dansade bakom fjällkammen."

Även detta stämde denna gång. Såväl gnistrande himmel som spelande norrsken.

Dagen blev mycket vacker. Vi njöt. Sönerna hämtade vatten och högg ved och jag och Livskamraten... gjorde ingenting.

Jo! Jag fick ett uppdrag av Hillevi. Hon bad mig värma på bastun. Det var ett helt äventyr att ta sig dit. Det låg enorma drivor ivägen. Långt där nere ligger den...

... och visst eldade jag...

Det var inte så varmt i bastun från början, men innan jag var klar var temperaturen uppe i 80 grader.

Alla som vill bada bastu i Alesjaure - och vi var många denna kväll - är tvungna att gå ner till sjön och hämta minst en hink med vatten.

Bastubadet var helt ljuvligt. All den mjuka nysnön inbjöd till snörullning mellan varven inne i värmen.

Senare på kvällen satt vi och planerade vår fortsatta färd. Det fanns två alternativ. Eftersom vi stannat två nätter i Alesjaure fanns det ingen möjlighet att hinna med hela den planerade turen. Vi var nu tvungna att välja bort antingen Unna Allakas eller Gorsavagge. Och eftersom detta var "min" färd fick jag bestämma och då var valet lätt. Gorsavagge känns som min "hemma-vagge". Möjligheten att få se den på vintern lockade. Kanske skulle vi också hinna med ett vinterbesök - det första - vid Frippes fall.

En sådan dag! Hade vi fått uppleva vad fjällvärlden kan hota med vädermässigt för ett par dagar sedan så var det raka motsatsen idag.

Ända från början lekte solen med de tunna molnen och skapade ständigt nya skönhetsupplevelser. Det var dock bara korta stunder som den lyste på oss. För det mesta lyste den någon annanstans - men inom synhåll.

Det är Ornitologen som drar pulkan idag.

Under första halvan av dagen hände egentligen inget särskilt. Vi tog det lugnt och njöt.

Efter en lunchpaus i kungens koja (syns som en prick i bakgrunden på bilden nedan) fortsatte vi mot Keronbacken, något som sönerna såg fram emot. Nerförsbacke! Fart!

Så börjar nedfarten. Jag först. Jäklar vad det går! Mycket fortare än man kunde ana! Ut i lössnön. Bromsar. Ramlar. Reser mig upp och skakar av snön.

Svisch! Där far Skribenten förbi. I på tok för hög fart!

STANNA!!! BROMSA!!! AKTA....

Förgäves. Allt slutar i ett stort snömoln. Sedan stillhet.

Ornitologen är först på plats. Sen kommer jag. Försiktigt plogande.

(Men rör på dig för i helvete...)

Det gjorde han... nästan inte. Det blev omedelbart uppenbart att Skribenten (Martin) hade mycket ont och det var koncentrerat till höger axel. Han låg konstigt med huvudet i ganska brant utförslut, men han vägrade först att låta oss röra honom. Till slut lyckades vi föra in ett liggunderlag under större delen av hans kropp. Vi bad honom att läggga så stor tyngd som möjligt på liggunderlaget och snurrade honom sedan mycket försiktigt så att han hade ett bättre kroppsläge.

Men vad hade hänt? Med fingrarna kände jag längs nyckelbenet. Det fick jag göra utan att det verkade påverka honom. Det kändes helt. Alltså var det troligen fråga om att axeln hoppat ur led.

Vi befann oss ju längs Kungsleden, så vi misstänkte att det förr eller senare skulle komma någon förbi. Tänk så fel vi hade! Tur att vi inte satte oss ner och väntade.

Ornitologen (Magnus) var utan tvekan den med bäst kondition. Han fick ge sig iväg ner till Abiskojaurestugan, dit vi uppskattade att det var 4 km. Det skulle förmodligen ta honom betydligt mindre än en timme. Hur lång tid skulle det sedan ta innan hjälpen kom? Minst en timme till? Man hinner tänka mycket under den tiden...

Jag minns inte riktigt vad klockan var när olyckan hände, kanske två på eftermiddagen. Sedan Magnus gett sig iväg hände inte mycket på en lång stund. Det som sedan hände var att Martin började frysa.

Det var nästan bra. Det gav oss möjlighet att göra något. Vi byggde vindskydd av ryggsäckarna och lade våra varmaste kläder över honom. När kylan tilltog letade fram våra dunsäckar för att täcka över honom. Och så gav vi honom att dricka.

När första timmen hade gått tänkte vi att nu måste Magnus ha kallat på hjälp. Sedan gick det en timme till utan att något hände.

Men... tänk om det hänt Magnus något på vägen? Neej, han är en klok och försiktig person... eller?

Ytterligare en halvtimme gick. Då började det skymma... och bli ännu kallare.

Vi hade tillgång till två vindsäckar. Den ena bredde vi ut över Martin och den andra kröp vi själva in i. Alla våra varmaste kläder hade vi ju använt till ett första lager över olycksfågeln.

Så plötsligt - i tystnaden - hör jag ett avlägset ljud. En snöskoter. Ljudet hörs ett litet tag sedan dör det ut. Femton minuter senare hör jag det igen, men även denna gång dör ljudet bort. Livskamraten hör inget. Har jag fått hjärnspöken?

Vad gör vi om ingen kommer? Vi hade ju pulkan. Skulle det gå att baxa upp sonen på den? Nej, det slog vi genast ur hågen. Vi hade mat. Han frös inte. Vi bestämde oss för att stanna kvar. Det måste ju komma någon så småningom!

Så hör jag skoterljud igen. Det kommer nerifrån och jag tycker att det blir starkare. Plötsligt ökar ljudet kraftigt. Det kommer uppifån backen! En skoter med tre slädar på släp. Två personer sitter påbyltade i den ena släden.

Jag hoppar upp och viftar frenetiskt, men skoterföraren vinkar bara tillbaka och svänger undan för att fortsätta nerför backen. Då hoppar jag ut rakt framför honom och får stopp på ekipaget.

Jag berättar vad som hänt - att vi hoppas på hjälp från fjällräddningen - och...

- Ja, jag tyckte väl att jag såg två skotrar på väg hit nere i backen, sa skoterföraren, och i samma stund dyker de upp,  två fjällräddare som med stort lugn och vana händer tar reda på vad som hänt och gör en första undersökning av skadan.

Jag vet inte riktigt hur de bar sig åt, men de lyckades få Martin att sätta sig upp och de fixerade hans arm utan att han stönade allt för mycket.

Martin och Livskamraten satte sig i släden. En av dem berättade att han trodde att axeln hoppat ur led, men inte framåt - som är det vanliga - utan bakåt. Betydligt mer komplicerat.

All utrustning surrades på släden till dena andra skotern och jag fick äntra "bönpallen".

I mitt bakhuvud surrade en fråga: Vad hade hänt med Magnus? Jag hade trott att han skulle komma tillbaka.

Nu bar det iväg till Abisko turiststation. På vägen plockade vi upp son nummer två i Abiskojaure. Och han var ilsk! Han hade ringt 112 och bett att få bli kopplad till fjällräddningen, men blev kopplad till polisen i Gällivare. Han fick förklaringen att det var så det gick till. När han berättade att han hade en bror som låg skadad i Keronbacken fick han frågan: I vilken slalombacke sa du?

Så småningom hade han fått fram sitt meddelande. Då sa de åt honom att stanna vid telefonen för de skulle ringa tillbaks.

Sedan gick timmarna. Ingen ringde. Han höll på att gå upp i atomer för han ville ju åka upp till sin bror, men vågade inte eftersom han blivit tillsagd att vänta vid telefonen.

Och så kom skotrarna...

Magnus berättade också att det kommit ett par skotrar från Unna Allakas, så jag hade inte haft hjärnspöken ändå...

Vid turiststationen i Abisko hämtades Martin av en taxi. Livskamraten följde med - till Kiruna. Där blev de inte kvar länge. Ganska snart transporterades han vidare till Gällivare. Han drogades och uppmanades att försöka sova. Det skulle dröja ett tag innan han kunde röntgas.

Livskamraten återvände till oss i Abisko och vi förberedde oss att lämna turiststationen dagen därpå. (Jag vill i detta sammanhang tacka personalen i Abisko - både de i butiken och de i receptionen för perfekt bemötande och service när ni fick reda på vår situation.)

Jag minns inte riktigt i vilken ordning saker sedan hände. Jag vet att vi fick ett SMS från Martin där han berättar att de röntgat axeln och "gjort ett försök" som inte hade resulterat i något positivt. Han skulle få flygtransport till S:t Görans sjukhus i Stockholm dagen därpå.

Det är i sådana här situationer som man verkligen gläds över att leva i ett högskatteland. Flygtransporten kostade nämligen 20 000 kronor i timmen.

Dagen därpå tog vi nattåget tillbaka till Örebro. SMS-kontakten fortsatte. De hade röntgat honom i Stockholm och då visade det sig att ledkulan på överarmen hade gått helt av och låg vid sidan av armen... En mycket komplicerad skada.

Nästa dag spikades armen ihop.

Ja, detta var ju en dramatisk historia. Någon lärdom kommer vi alla fyra att dra av den... så småningom. Trots all oro, trots all smärta så kände jag - utan att riktigt kunna erkänna det - redan från början ett visst mått av glädje. Det var bara armen. Det var inte nacken.

Idag - cirka 9 månader senare - är Martin på god väg att bli helt återställd och jag är på god väg med att planera nästa vintertur...

2012-12-19 19:24   OBD
Bra att du gjort det till en artikel!
Många härliga bilder. Men att läsa om slutet ännu en gång gör det inte mindre otäckt. Snarare tvärtom. Kanske delvis beroende på att jag själv ramlade på väg ner i Njoatsosvagge i augusti och skadade vänster axel och överarm. Dock inte så illa att jag inte kunde ta mig hem för egen maskin.

Svar 2012-12-21 15:20   Håkan Friberg
Tack för din kommentar, Bertil. Jag måste tillstå att det kändes ganska otäckt att läsa och redigera texten. det är som en inre film som spelas upp och alla känslorna och rädslorna finns kvar.

2012-12-20 01:42   fowwe
Roligt att läsa detta igen och njuta av de fina fotona, men tillbudet ger en tankeställare. Det är så lätt att en olycka händer.
Sen måste jag erkänna att jag är lite "avis" på er pulka, de ser finare ut än vår. Och en fråga: hade ni stighudar på skidorna när ni åkte nedför den olycksaliga backen? Och det gick ändå för fort?

Svar 2012-12-21 15:27   Håkan Friberg
Pulkan är förstås bra, men... skulle jag inhandla pulka idag så skulle jag i första hand titta efter ett par mindre pulkor istället för en stor. Det är ju så enkelt att packa i den så det blir lätt lite för mycket som tas med. Visst, det är ju självförvållat. Hastigheten hos pulkdragaren blir ofta lite långsammare också. Jag tror att för min del skulle det bli ett jämnare tempo med två mindre pulkor.
Och när det gäller stighudar, så... nej, några stighudar använde vi inte. Jag tror att det hade varit svårt att motivera sönerna att använda stighudar. Det fanns ju mycket mjuk nysnö överallt. Martin måste ha haft en fruktansvärd otur och slagit i en uppstickande sten eller stubbe.

2012-12-20 10:02   Thomas Traneving
Har ju läst dina bloggar tidigare men nu, när jag själv är skadad och varit med om en olycka blev jag helt skakig när jag läste om Martins olycka. Hua, vad hemskt och vad fort livet kan ta en annan vändning....
skönt att läsa att han är på god väg att bli helt återställd!
/H

Svar 2012-12-21 15:30   Håkan Friberg
Tack Helena. Hoppas att inte dina blessyrer hindrar dig från att njuta av den stundande julen.

2012-12-20 19:02   Kal-P-Dal
Bra och fängslande skrivet, jag som varken skidar eller vandrar har ändå stor behållning. Kusligt vad fort en olycka händer och det är inte svårt att förstå vad utsatt man blir utanför civilisationen när det händer. Tur att det gick bra till slut!
thomas

Svar 2012-12-21 15:33   Håkan Friberg
Tack Thomas.
Jag har varit förskonad från allvarligare tillbud under alla mina år i fjällen tidigare.Det har varit nära ett par gånger. Troligen har denna händelse lärt mig något nytt.
Tack för din kommentar och god jul!

2012-12-22 15:36   Fjällvinden
Hej
Jag åkte nedför denna backe i slutet av april i år, mycket bra före.. jag hade pulka. Hade dock läst här på utsidan om en "pulksabroms" som jag hade gjort. Det blev första testet, nedör fdenna backe Kan säga att hade jag inte haft bromsen så hade jag varit tvungen att gå ned.
Bromsen funkade pefekt och jag hade precis lagom fart. Plogade lite lätt och kunde stanna direkt jag ville utan ansträngning.
Kan rekomenderas.

Svar 2012-12-22 16:43   Håkan Friberg
Tack. Har också läst om den. Ska prova denna vinter.

2012-12-26 17:19   PZON_390
Hej (igen) !!

Detta äventyr hade ju kunnat gå ungefär hur illa som helst...tur i oturen att det
inte hände mer än vad som hände.

I övrigt ser denna tur ut att ha vart av den där relalalaxande sorten...kul dessutom
att hela familjen gör något tillsammans i fjällen...fin story !!

Sitter dessutom å undrar lite på om jag se bilder på mitt g:la tält från den kommande
vinterturen ?? :-)

Gôtt slut på er !!

// Pzon ..

Svar 2012-12-27 08:34   Håkan Friberg
Hej Anders! Även om det inte kändes så på plats, så visst hade vi tur i oturen och det var verkligen en nöjsam tur ända fram till olyckan.
När det gäller "ditt" tält så kommer det knappast ut på någon längre tur denna vinter. Däremot har det redan varit ute i en del fågelskådarsammanhang. Jag kan på det varmaste rekommendera den tältköpande sonens hemsida - www.magnusfriberg.com.
Gott slut!
Håkan

2013-01-04 08:40   Taxen
Ramlade själv på en tur i Transtransfjällen våren 2012 och skadade höger axel (verkar vara en åkomma bland turåkare med axlar? .-) ) men hade lyckan att större delen av mitt sällskap bestod av sjukvårdare. Kunde ta mig fram för egen maskin och nu rehab en tid framåt. Så intressant att läsa vad ni kände och tänkte där medan ni väntade på hjälp samt vilka åtgärder ni och andra vidtog. Hoppas Martin mår bättre nu och tack för en bra artikel.

Svar 2013-01-04 09:04   Håkan Friberg
Tack för din kommentar Christer! Martins rehab går nu snabbt framåt. Hoppas det samma för dig. Själv håller jag som bäst på med att planera en kortare tälttur i jämtlandsfjällen kring påsk.

2013-01-06 11:47   MP-Moller
Intressant berättelse och som du nämner finns det många faror på turer. På skidurer är det förstås bra med en del skidvana, annars är det aldrig fel att åka/gå långsamt ner. Själv upplever jag sällan enbart vädret som ett stort problem, men i samband med skada eller andra saker kan det bli rent förödande.

Svar 2013-01-06 15:38   Håkan Friberg
Tack för din kommentar, Mattias. Givetvis har du rätt angående farten. Ungdomligt övermod?
Vädret? Den utmaningen måste man vara beredd på och rätta sig efter. Det är ju en del av "spänningen". :-)

2013-01-15 19:55   Annicas fjällängtan
Så skönt att det gick bra !! Som du skrev det var inte nacken!

Svar 2013-01-15 20:52   Håkan Friberg
Tack Annika. Kul att få en kommentar från dig. Hoppas att du har det bra. Planer?

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer

Vasaarenan på turskidor

7 dagars tur i februari vid Vasaloppets spår. 5 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer