Elixir - actionsporternas filmfestival 2015

Elixir filmfestival kommer till Göteborg 14 april och Stockholm 15 april.

Det är dags att ta Elixir till nästa nivå. I år går vi ut hårt med sex fantastiska dokumentärer under en och samma kväll. Om publiken inte går direkt från biosalongen och köper en slackline, en surfbräda och en isyxa så har vi misslyckats.

Det blir stenhård klättring i Wideboyz 2, galenskap i berg i ”Petit Bus Rouge” samt osannolik paddling i ”And then we swam”. För att nämna några filmer.

- Det känns kul att festivalen nu börjar etablera sig i det jag brukar kalla för ”gore-tex Sverige”. Årets festival har en internationell bredd och lite extra fokus på klättring eftersom den sporten växer så snabbt, säger arrangören Emil Sergel.

Årets datum är 14 april i Göteborg och 15 april i Stockholm.

Mer information och biljetter.

Filmerna på festivalen är:

Sufferfest 2- Desert alpine (30 min)

En fantastiskt ovanlig klättringsfilm med ikonene Alex Honnold och Cedar Wright. De cyklar runt i västra USA för att klättra 45 av de svåraste ökenbergen. En film med stenhård klättring, sandstormar och en hel del humor. I en magisk miljö.

And then we swam (37 min)

De flesta som beger sig ut för att ro över ett helt hav har oftast massor av erfarenhet. För två engelska snubbar var denna detalj inget som stoppade dem. Med noll erfarenhet från att ro eller ens befinna sig på havet så ska de försöka ro över hal Indiska Oceanen. Utan support.

Catch it (10 min)

Lea Bassy lever ett nomadliv och har tagit sig upp till Lofoten. Här hittar hon enkelheten bland dramatiska bergslinjer och kalla vågor. Som hon själv säger- ”Living simply is living fully”.

Wedge (4 min)

Spektakulär surfing och en hel del wipeouts på en av världens häftigaste vågor- The Wedge.

Petit Bus Rouge (30 min)

För några år sedan visade Elixir den fantastiska filmen ”I believe I can fly” av Sébastien Montaz-Rosset. Nu är han tillbaka med en fullkomligt galen film om extrem bergsport som blandas med cirkus. Du måste helt enkelt se denna film!

Wide Boyz II- slender gentlemen ( 42 min)

Pete Whittaker och Tom Randal är två av världen hårdaste klättrare. De ska nu ge sig på deras tuffaste utmaning hittills- Cobra Crack i Squamish. Den leden är ansedd som den svåraste ”finger crack” leden i världen.

Här kan du se festivaltrailern:

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.