Doppingsjön

Thommy Åkerberg besökte en sjö för att betrakta och fotografera fåglar. Läs om vad han såg och fotograferade.

Av: kvasse

Dimman ligger som ett täcke över sjön, en och annan fågel går att urskilja där ute, dom första solstrålarna har just brytigt över horisonten, luften är kylig när jag vandrar fram till skogsbrynet. Lätta kastvindar rör om i granarna och gör mitt arbete lättare när jag smyger med camoflegenätet över mig dom sista metrarna ner till stranden, hade det varit vindstilla skulle dessa sista metrar tagit en timme för att inte skrämma fåglarna. Försiktigt spänner jag upp nätet så det skymmer mig från sjön, jag riggar stativ och kamera, öppnar min termos, tar en kopp te och väntar att dimman skall lätta så det blir fart på fåglarna. Solen värmer mig där jag sitter och ganska snart har dimman försvunnit. På en av holmarna i sjön ser jag en sångsvan ligga på bo, hennes partner simmar en bit därifrån, kanske väntar han på att lösa av henne. I ett träd bredvid mig sjunger bofinkarna på en vacker vårmelodi.

Sjungande bofink

Efter en stund är det full fart i doppingsjön. Sothönorna har full upp med att jaga bort rivaler, det verkar som om det finns några par för mycket för denna lilla sjö. Något skrämmer upp fiskmåsarna, vad det är ser jag inte men dom gör resten av sjöns fåglar oroliga och under tio minuter kretsar dom och skränar i bortre delen, kanske var det en räv eller katt. Ett knippar närmar sig mitt gömsle och jag gör mig beredd med kameran, i sökaren ser jag att dom byter riktning innan dom kommer på fotoavstånd, kanske har dom sett mig genom det finmaskiga nätet när jag gjort någon hastig rörelse. I kikaren ser jag två svarthakedoppingar som uppvaktar varandra. I näbbarna har dom vass eller gräs och simmar uppsträckta tätt sida vid sida, jaså, det är så man väcker intresse och mina tankar går till en flamencodansande spanjorska med en ros mellan sina tänder. En sothöna har under mina funderingar kommit så pass nära att jag ånyo lutar mig över kameran. Ovetande om min närvaro söker den av området på något att äta, jag tar några foton vilket den inte tycks reflektera över utan fortsätter sin födojakt.

Sothöna

Över sjön flyger fyra kanadagäss in och landar, mindre fåglar flyr i panik när dom märker att dom simmar på landningsbanan. Bakom mig i skogen hör jag talgoxen och bofinken. I en lucka mellan grenarna på en liten gran bredvid mig ser jag en rörelse, en rörhöna, det var trevligt tänker jag. Att flytta stativet tar lite tid då rörhönan är så nära, bara ett par meter från mig. Jag zoomar in den och tar några foton. Bilderna blev inte så bra som jag hoppats då den konstant är i rörelse.

Rörhöna

Ganska snart lämnar rörhönan den lilla luckan i granen och jag återgår till väntan. En smådopping simmar förbi på håll och jag studerar den i kikaren, det verkar som den tillbringar mer tid under vattnet än över. Ett par svarthakedoppingar är på väg åt mitt håll och jag sätter mig tillrätta, i sökaren följer jag deras minsta rörelse, i en rak linje simmar de rakt mot mig och spänningen stiger, när dom är tre meter ifrån mig tar jag några bilder, dom verkar inte störas av ljudet från kameran utan fortsätter bara att dyka. Dom är nu så nära att jag ser pupillen i det röda ögat, jag sitter blickstilla för att inte skrämma dom. Efter en stund drar dom vidare och jag börjar försiktig packa ner mina saker i ryggsäcken, jag drar mig tillbaka lika försiktigt som jag kom för att inte skrämma dom som förhoppningsvis har gett mig några fina bilder att lägga i mitt album.

Svarthakedopping

Text: Thommy Åkerberg
Foto: Thommy Åkerberg

2001-05-17

2002-08-17 14:37   qwe
Betyg: 5
En mycket privat och komisk berättelse om fåglar och personen i fråga, den är också vackert skriven med glimten i ögat.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar