Åter till Kaukasus - Elbrus vs Ylva

Två år senare är Ylva tillbaka i Kaukasus för ännu en expedition till Elbrus. UD avråder fortfarande alla ”icke nödvändiga resor” till Kabardinien-Balkarien, men detta är ju en nödvändig resa så det var aldrig någon tvekan om att hon skulle åka.

Av: YAsker

Två år senare är jag tillbaka i Kaukasus för ännu en expedition till Elbrus. Precis som förut avråder UD fortfarande från alla ”icke nödvändiga resor” till Kabardinien-Balkarien men detta är ju en nödvändig resa så det var aldrig någon tvekan om att vi skulle åka. (2010-06-15)

Cheget

15 juni: Flyg Stockholm till Moskva, där vi upptäckte att vi blivit av med ett kolli av 13. Det var Robins ryggsäck. Vi fick hänga på ”lost luggage” rätt så länge. Blanketter skulle fyllas i två ex av varje (kopieringsmaskin, vad är det?). Vi hade tre timmar på oss när vi kom men till slut fick alla utom två fortsätta till incheckningen. För att komma dit fick man åka hiss, gå en massa och sen åka buss till en annan byggnad.

Vi börjar checka in och tjejen vid disken tar ett pass i taget och fixar boardingcard. Rätt som det är så blir det personalbyte och ingen information lämnas över. Den nya tjejen arbetar på ett helt annat sätt och kan inte många ord engelska så det blir totalt missförstånd. De andra två kommer springande. Tre av väskorna är inte incheckade och vi har för lite boardingcards. Det låter som att hon säger ”NO CHICKEN” hela tiden och skäller ut oss efter noter på ryska. Till slut fattar vi att hon menar att vi inte kan checka in, det är försent, fast halva gruppen är ju redan incheckad? Men då visar vi upp ett papper med massor av stämplar som de fick med sig från lost luggage. Hon pekar mot security att vi skall gå dit men vi saknar fortfarande boardingcards, lite svårt att komma förbi utan dessa, så vi kommer tillbaka till henne igen, får en utskällning till samt att hon river sönder det boardingcard som vi håller upp. Sedan sansar hon sig och skriver för hand de som saknas. Vi går igenom security med de tre väskorna som nu är märkta cabinluggage, i en av dessa ligger ju isyxor, stegjärn och lite annat kul så de blir ganska fundersamma. Men vi visar återigen upp det fina pappret med stämplarna, det funkar visst alltid. Sedan sätter vi oss i en buss som skall ta oss till planet. Chauffören är fullt upptagen med att läsa en bok och planet är redan 20 min försenat. Till sist kommer en kvinna och vi åker iväg. Väl framme i Mineralnye Vody har vi plötsligt alla bagage igen, det visar sig att Robins gick direkt till slutdestination så man undrar varför inte alla väskor gjorde det? Sedan blir det bussresa nästan 4 timmar genom Baksandalen med balkanmusik och vi anländer till vårt hotell i Cheget strax innan midnatt. Vi får middag sen går vi och knyter oss.

16 juni: Jag och Jonn handlar gas och kompletterar provianten, sen är det packning, snabb lunch och iväg på acklimatiseringstur. Det är ganska brant stigning och vi slår läger på 2400 m. Vi får besök av tre ryssar som tältar ovanför oss. De kan inte många ord engelska bara typ ”We are climbers” men de pratar mycket i alla fall och pekar på vår karta och gestikulerar väldigt när vi säger att vi ska till Kurmychi.

Jag och David

Jan-Erik kom ihåg det viktigaste!

17 juni: Jag vaknar klockan 6, alla sover. Det är dimma ute men den lättar så småningom så att man kan se bergen. Efter frukost går vi till camp 2. Ryssarna hade knappt gått upp, de sprang runt i kalsongerna när vi kom förbi (och jag som tyckte vi var sena). Det börjar regna innan vi fått upp tälten. Efter maten går jag och Niklas för att reka början på morgondagens tur. Det regnar igen. Vi går upp till ett högt pass ovanför lägret. Det börjar spöregna på riktigt. Allt är blött nu.

Camp 2

18 juni: Klockan tio går vi iväg mot nästa läger. Jag mår inte bra. Förkylningen har blommat ut. Det är tungt idag. Vi går upp till 3313 m, där blir ett bra camp. Hela tiden är det ras runtomkring av sten, is och snö, det mullrar ganska mycket. Vi äter nudlar till lunch. Sedan vid 14 går de andra upp till passet på 3700 m. Jag stannar i lägret och fixar. Slår upp tältet. Fyller alla vattenflaskor och fixar i ordning allt. Torkar sockar, vantar och skor. Jag njuter av att sitta barfota i solen utanför tältet. Sen börjar det regna igen så jag får ta in allt. Jag är ensam i camp 3 men jag har det bra. Sen kommer de andra ner efter ca 2,5 h. Vi fixar käk och dricker te. Sover tidigt.

Alijonka choklad!

19 juni: Vaknar klockan 6. Vädret är fint. Vi väcker alla och ger oss av kl 8. Idag är det toppdag, vi ska upp på Kurmychi. Först kändes det bra sen blev det tungt. Det tog lång tid för mig men jag kom upp. Ner var lättare men jag kände mig helt färdig. Sista biten blev jag illamående och spydde när jag var nästan framme vid tälten. Jonn sa att jag bara hade överansträngt mig. Kröp ner i sovsäcken och somnade direkt. Jonn fixade käk. Pasta med valnötter och en hel del smör hade han visst slängt i. Jag var hungrig och åt sen sov jag igen. De andra spelade kort. Sen kom Micke och vi drack te. Sen regnar det igen.

Jag, Niklas och Martin på toppen med Jesus!

Jesus

Hm vad ska man säga om den här posen?

Camp 3

20 juni: Vaknar tidigt idag med. En underbar morgon med sol som värmer. Vi torkar upp tälten och allt annat som behövs. Idag blir det gröt till frukost. Klockan 9 är alla klara så vi går ner. Det tog 4 timmar ner. Sista biten var lite stressigt för vi hade beställt hämtning av Nikolai kl 13. Tillbaka till vårt hotell i Cheget. Stuvade in alla saker sen gick vi direkt och åt lunch. Det tog lite tid att beställa för de hade bara meny på kyrilliska. Men det blev sallad, pannkakor med ost, stekt potatis, rysk öl och kaffe som var närmast odrickbart med sjukt mycket socker i. Sen tillbaka till hotellet för dusch och vila. Jag kröp ner i sängen, behöver verkligen vila nu. Fick låna en bok av Micke "Left for Dead" så jag låg och läste. Middag kl 19 på hotellet. Jag åt sen gick jag upp direkt. Läste lite. Sen lyssnade jag på musik. Kunde inte somna förrän klockan var nästan 1 när Jan Erik kom tillbaks från fotbollen.

21 juni: Frukost. Idag fick vi supergoda blini till frukost. Mums. Sen skulle vi ut på byn och handla jag och Jonn, de flesta andra med. Micke och Jonas hyrde tält av Nikolais kompis för deras läckte något kopiöst. Provuppsättning av detta. Sen letade vi affärer. Man hittar dessa på de minst oanade ställen. De är inte direkt markant utmärkta. Det kan vara bara ett hål i väggen. Vi provianterar inför turen. Sedan äter vi lunch i Terskol. Ompackning. Middag kl 19 på hotellet. Sedan packa klart. Min packning vägde 23 kg.

Vågar man klättra med ryska plastkilar?

På byn

Rysk affär

Vad ska vi dricka på turen?

Haschförbud på fiket?

Vi testar rysk glass

22 juni: Rejäl frukost med bovete och stekt ägg. Vi åkte kl 9 från Cheget. Vandrar från byn Elbrus som ligger på ca 1800 m. Några trekkare gick om oss i starten. Vi hittade en underbar bouldersten på vägen strax efter lunch så vi tog en paus där. Vi är framme kl 18 och slår läger på en fin äng, 2960 m. Det blev Real och te till kvällsmat. Nu är kl 20.17 och vi skall läsa bok och ta det lugnt. Imorgon fyller Micke år.

Jonas

Lunch

Fin bouldersten

Höghöjdsbouldring

23 juni: Vi överraskade Micke. Jag fixade te. Han fick två kinder egg inslagna i silvertejp. Ca 9.30 gick vi uppåt mot camp 2 på 3715 m. Det fanns vatten vid glaciären. Nudlar med färsk vitlök till lunch. Kaffe. Kanonväder. Alla tar det lugnt.

24 juni: Busväder, snö och vind. Ligger mest inne och läser bok. Left for Dead av Beck Weathers. På eftermiddagen sätter vi upp topprep på glaciären och klättrar lite is. Busvädret håller i sig. Torskgryta till kvällsmat. Man ser att det blixtrar på kvällen.

Camp 2

Isklättring vid glaciären, jag säkrar

Foto: Martin Lidvall

25 juni - midsommarafton: Vaknar 5.28. Det är klart och fint. Alla sover. Jag läser lite. Någon slags gnagare har roat sig med att äta upp halva min ullvante eftersom jag inte stängt ryggsäcken ordentligt. Vi går ca 9.30 i två replag över glaciären upp till nästa läger på 4200 m. Strax efter att vi kom fram började det snöa och sikten blev dålig. Det dåliga vädret höll i sig så vi samlades i två tält bredvid varandra med svenska flaggan, en flaska vodka, en pringles och tre burkar av någon slags rysk inlagd fisk. Sedan åter till tältet. Real och två bitar choklad. Borsta tänder. Läsa.

Taggade för glaciärvandring

På väg över glaciären

Framme vid Askeryakolski lavaflow

Midsommar

Midsommarväder jag och Niklas

Foto: Martin Lidvall

26 juni: Jag sov jättedåligt. Hade konstiga höghöjdsdrömmar. Jonn var uppe kl 6 för ovanlighetens skull. Det var kanonväder. Fem bistra ryssar kom gående nerför berget i rask takt. Vi gick strax innan kl 10 mot nästa läger. Camp 4 på 4656 m. Vi fick bygga om bivackerna så att alla fick bra plats. Dags att smälta snö. Vi kokar nudlar och förbereder för morgondagen med vatten och utrustning. Vi förbereder repen med butterflyknopar. Ställer klockan på 4. Vid bra väder går vi mot toppen.

På väg mot camp 4

Fint väder camp 4

Camp 4

27 juni: Klockan 4 tittar vi ut. Tältet är istäckt och det är styv kuling. Ingen toppdag med andra ord. Försöker somna om. Klockan 9 äter vi gröt till frukost sedan dricker vi te inne hos Martin och Niklas. Vi har 27,7 grader inne i tältet. Det är sådana  här dagar när man sitter inblåst i ett tält som man inser vikten av en god bok. Jag fick ju låna Left for Dead av Micke men den läste jag ut på 2 dagar. Igår fick jag låna en annan bok om konsten att bli rik. Normalt inte min typ av bokval men jag skall inte helt förkasta den och är man uttråkad så är man. Nu vet jag hur man blir rik. Till lunch blir det linssoppa. Sedan promenad upp till kratern. Mera läsning. Tidig middag, en kopp te och två rutor Aljonka choklad. Hoppas på topptursväder imorgon kl 4.

28 juni: Klockan är 4 och vädret är lite bättre idag men inte helt optimalt. Vi bestämde oss för att gå. Vädret eskalerade till full snöstorm och knappt någon sikt. Mitt vätskesystem hade frusit. På grund av vädret valde vi att gå upp mot östra toppen istället. Vi kom upp men sikten var ju närmast obefintlig och jag hade inte ens lust att ta ett toppfoto. Vi stannade inte länge. När vi kom ner var jag helt färdig. Jag tappade mina goggles och de försvann nerför berget i en rasande fart. När vi kom ner var vårt tält helt översnöat. Vi fick gräva oss in. Vi låg i koma ett tag. Sedan lånade jag en ny bok. En deckare denna gång. Vi bjöd in Jonas och Micke på te och käkade upp bars som vi hade kvar. Jag åt inget på toppturen förutom en isostar. Sedan var det bara koma, smälta mer snö, laga middag och sova.

Jag, strax nedanför östtoppen 5621 m

Ingen vidare sikt...

Vårt tält...

29 juni: Vaknar till storm. Idag skall vi ner från misärvädret till lugnet i den fina dalen. Vi kom iväg kl 10. Det var fortfarande storm när vi rev tälten. Totalt miserabelt och det mesta var blött i tältet eller översnöat i absiden. Men så snart vi kom ner några hundra höjdmeter blev det lugnare. Vi vandrade över glaciären tillbaka ner i Irikdalen där vi kom ifrån. Klockan 19 var vi nere i byn igen. Det gick inte att skicka sms till Nikolai så vi fick ordna egen taxi till Cheget. Köpte bröd och persikojuice för att lindra den mest akuta hungern. De andra åt någon slags pannkaka med kött. Väl tillbaka vid hotellet blev det dusch. Sen gick vi ner på byn och åt mat. Jag åt TVÅ sallader, flottig blini och rysk öl.

Glaciärspricka på väg ner

På väg ner genom Irikdalen

Mat!!!

30 juni: Sovmorgon. Frukost kl 8. Sedan tvättade jag kläder i handfatet. Ner till Terskol för att köpa flätad ost och persikojuice. Vi drack chai på ett kafé. Lämnade grejer på hotellet sedan gick vi ner till Cheget igen. Jag köpte en Elbruströja och ett par nya ullvantar. Skype med Rebecca på kvällen.

1 juli: Jag gick upp kl 5.40 för jag hade inte packat färdigt än. Mina kläder hade inte torkat. Vi skulle äta frukost kl 6 men de var sena så det blev snarare 6.30. Klockan sju åkte vi iväg mot Mineralnye Vody med två bistra ryssar. Jag lyssnade på min nya Balkan playlist och njöt av den fantastiska Baksandalen. Strax innan tio var vi framme vid flygplatsen i Mineralnye Vody. Vi hade lite övervikt som vi fick betala annars gick allt smärtfritt. Planet lyfte kl 12.40. Väl framme i Moskva fick vi vänta en stund på väskorna. Men allt bagage kom i alla fall! Vi skulle åka från samma terminal men fick skiljas åt för de andra skulle checka in direkt och vi kunde inte göra det än på några timmar…vi skulle ju vidare till en annan destination nämligen Teheran men det är en annan historia.

Mineralnye Vody

2010-08-25 10:41   Magnus H
Kul!
Kanner igen den ryska servicen med en utskallning om man inte forstar varandra. Klockrent lika skoj varje gang.
Ja man blir bra sugen pa Elbrus igen, synd pa vadret bara.
Ser fram emot den andra historian...

2010-08-26 13:11   alexey
Hej och gratulerar till bedriften! Det är inte många som rör sig utanför normalleden och "tunnorna".
Jag har dock lite svårt att förstå vilken led ni har tagit uppför berget? Norra glaciär fält, eller, tvärtom, travers västerut från Irikchatpasset på massivets sydsida?
Alexey

Svar 2010-09-02 22:02   YAsker
Tack! Vi gick från Irik Chat passet...

2010-09-01 12:40   nona
Exotiskt :-) Själv skulle vilja uppleva det.
Balkan nämnts några ggr, liksom i rubriken. "Åter till Balkan..." Men, ligger inte Balkan i södra Europa (Grekland, Bulgarien, Kroatien, Slovenien...)

Svar 2010-09-02 22:09   YAsker
Du har förmodligen rätt, rörde nog ihop det med Balkarien...

2010-09-04 15:18   peter300zx
Bra jobbat Ylva, både med bestigningarna och texten.
Vi hörs.

2011-01-20 08:54   andre hangaard
Kul att läsa och se bilderna. Väcker en massa roliga minnen. Livsmedelsbutiken i Terskol, maten i Azau... Jag var på Elbrus 2008. En av mina bästa resor någonsin..... !