18 Juli (Illecilleweat – Radium Hotsprings – Marble Canyon)

Av: Christer Lindh

18 Juli (Illecilleweat – Väg 1 – Golden – Väg 95 – Radium Hotsprings – Väg 93 – Marble Canyon)
Återigen stiger vi upp vid femtiden för att komma iväg tidigt. I Golden fyller vi upp skafferiet (på en Safeway på väg ut ur Golden mot väg 95).

Väg 95 går utanför nationalparkerna så vi förväntar oss inget vilt. Däremot går vägen längs ett våtmarksområde där det verkar kunna finnas gott om fågel. Vi ser flera fiskgjusar (och ett häckande par) samt vithövdade örnar.

Radium Hotsprings skippar vi helt (något för turistiskt för vår smak) och fortsätter väg 93 upp. Vägen går väldigt naturskönt längs med olika älvar. Vi stannar och äter lunch vid Mount Wardle. Här skall en av de tidigare resorna sett en älg som blev attackerad av en varg. Vi ser dock endast en vacker blomsteräng.

Sakta tar vi oss upp till campingen Marble Canyon. Denna är inte särskilt spännande. Vi beger oss efter incheckning ner till Paint Pots, vilka faktiskt är himla häftiga. Missa inte detta.

På kvällen kör vi norrut längs med huvudvägen i hopp om att se mer vilt. Vi vänder innan vi kommer ut ur parken och kör tillbaka söderut. Efter ett par kilometer så ser vi en svartbjörn i dikeskanten. Björnen är märkt både i öronen och med halsband vilket gör att den inte blir lika rolig att plåta.

Vi fortsätter förbi campingen söderut, men vågar inte köra så långt då vi är oroliga att bensinen skall ta slut. När vi vänder tillbaka får vi för första gången chans att plåta vitsvanshjort. Hjorten står i vägrenen och står kvar tillräckligt länge för att vi skall få fram kamerorna.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar