Skogsvandring, budgetfriluftsliv

Användarnamn: V. Väderhatt

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Litteratur, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

2011: Reptilåret!

Jag älskar att röra mig ute, och jag älskar reptiler. Men jag ser nästan aldrig vilda reptiler, och ser jag dom är det en hastig skymt av något ormigt eller ödligt som kastar sig in i gräset när jag närmar mig. 2011 blev året jag till slut vann de svenska reptilernas förtroende. Eller nåt.

Det började en vårpromenad när snoken som kastade sig ut i vattnet ändrade sig och ringlade tillbaks istället. Jag slet fram kameran, för jag har aldrig kunnat fota en levande vild orm så nära tidigare...

Sen köpte jag en cykel att njuta i solen med, och precis där jag stannar för att ta en paus kastar sig en skogsödla in i gräset. Där stannar den sen kvar, cool som ingenting. Kanske för att den knappt syntes även när man nästan pressade näsan mot den. :)

Huggormen som inledde vandringen i förrgår var däremot helt enkelt en maklig orm som inte planerade att flytta sig ur solen på stigen bara för att nån idiot viftade runt med en kamera på knappt avstånd.

Jag undrade om jag skulle kunna få ett finare reptilfoto än så när vi nästan direkt stötte på en sur kopparödla som hellre gjorde utfall mot kameran än att ringla bort.

...OK, den svarta huggormen är möjligen coolast ändå. Men detaljerna på kopparödlan!

Sen eskalerade det och ytterliga två kopparödlor och två snokar kastade sig ut framför fötterna på oss. Inga foton som kunde slå dom ovanför, men jag har ALDRIG sett så många så länge, förut. Jag tror inte det finns varken sandödlor eller hasselsnokar i närheten, jag utgår från att det var därför jag inte fick några fotomodeller för dom sista två reptilsorterna...

2011-05-12 20:12   päeng
Rena rama ketchupflaskan! Läcker bild på huggormen.
Pär

Svar 2011-05-12 20:55   V. Väderhatt
Tack, jag är riktigt glad att åtminstonde en bild blev helt skarp. Jag har läst som tips så många gånger att skilja på huggorm och snok genom att titta på pupillernas form, och undrat hur det är meningen att man ska lyckas stirra ormen i ögat. Men nu är det gjort! :)

2011-05-12 21:19   Anders_sthlm
Men va kul och så i ögonblicket.. och om ormar med..
Fint fångat alltihopa!

Svar 2011-05-13 10:02   V. Väderhatt
Allt tack går till dom poserande reptilerna! ;)

2011-05-13 08:15   Öhrnell
Ja, är det gnagarår så är det kanske inte så konstigt om det blir reptilår också. Det verkar nästan surrealistiskt att få möta så många ormar på en och samma tur. (Hoppas bara att det inte kommer att vara alltför många huggormar under badbryggan i sommar...)

Svar 2011-05-13 10:00   V. Väderhatt
Det borde väl tyvärr vara just huggorm som skulle tjäna på gnagarår, med tanke på att dom andra små rackarna på bilderna ändå mest äter mask, sniglar och grodor. Jag är väl då en av de få som gillar när huggormarna kommer fram, fast jag har ju inte blivit biten än... ;)

Första snoken var tidigare, kopparödlorna är diskvalificerade, så egentligen var det väl bara tre ormar. Men dom kändes många!

2011-05-13 11:30   äventyrssugen
Fin bild på huggormen. Annars gillar jag skogsödlorna. De ser så otroligt snälla ut på något sätt.
Förra året råkade jag nästan trampa på en hasselsnok. Visste inte att de fanns här - väldigt kul. Men jag hade ingen kamera med.

2011-05-13 12:34   Thomas Traneving
Vad kul att få möte levande ormar. Annars brukar man mest se dem tillplattade när leden korsar en grusväg ;)
/H

2011-05-13 13:24   greenjuice
Fina bilder! Kul att du var på rätt plats och rätt tidpunkt.

Långhelg i skogen med regn och vattendjur

Jag + vandrarkompis fortsätter traska runt Sörmlandsleden. Vi började med den vansinnigt vackra biten vid Marvikarna och gick vidare genom blåbärsskog och myr till Ånhammar.

Förutom en hel del slyiga hyggen längs etapperna 16/17/18 är det en väldigt fin bit av Sörmlandsleden. Vindskydden är bland dom finaste jag sett i skogen: Toppskick med uppmurade grillplatser, torrdass och div. praktiska tillbehör från såg till ljus till stekpanna och kaffekanna. Nästan vandrarhemsstandard! :)

Vandring Järna-Gnesta (Feat. Battle of the Hammocks!)

Måndag-tisdag gick jag och en kompis Sörmlandsleden etapp 11, 12, 13 & 13:1 (Järna till Gnesta). Utöver de coola reptilerna var sträckan mellan Järna gruvor och Djupsjön en riktigt fin bit led.

Jag ville verkligen hinna till Stora Envättern för natten, eftersom jag hoppades höra lom där. Det hann vi också, men jag hade inte behövt oroa mig — Lommarna kanske är exotiska för mig, men i det här området är dom uppenbarligen vanliga som ogräs. Vi hade inte hunnit längre än till Trönsjön innan ett lompar simmade upp och började ropa på en två meters avstånd. Ljudet är väldigt trolskt, men på så nära håll är det också högt som ett billarm! :)

Våren är kommen

Plötsligt 10 grader varmt och solsken! Fläckar av gräsmatta stack fram utanför fönstret, och jag fick för mig att det kanske var så att även stigarna i skogen smälter fram redan nu. Om träden förhindrat tvåmetersdrivorna att byggas upp till att börja med. Kanske.

Jag tog en sväng på Roslagsleden för att kolla efter, och svaret är definitivt "nja". Inte för att jag har någon kontakt med verkligheten.