Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Långtur i Gagnefsskogarna

Jag har till dagens tur skrivit ut några kartor med vandringsleder i Gagnefs Kommun. Vandringen börjar vid fäboden Stockgropen, behövde faktiskt en karta för att hitta dit med bilen också. Jag går leden mot den gamla fäboden Prästbodarna där jag sedan fortsätter till Tryssjön och Tryssjöbodarna.

Tryssjöbodarna.

När jag ändå är här så måste jag ju bara ta mig upp på Tryssjöberget och bestiga Gagnefs kommuns högsta punkt Tryssklack.

Tryssklack. 493,5 m.ö.h. Det blev extra 2 kilometer fram och åter hit upp men nu har jag ju iallafall varit här och utsikten härifrån var fin så det var värt besväret.

Utsikt från Tryssjöberget.

Ännu en utsiktsbild från Tryssjöberget, sjön som syns är Tryssjön. Jag går ner tillbaka till Tryssjöbodarna och tar leden mot Backbodarna.

Trollsjön. En liten sjö som passeras av leden mot Backbodarna. Leden kommer ut på en skogsväg som tar mig dom sista kilometrarna ner till Backbodarna.

Backbodarna. Här tar jag leden mot prästbodarna som också är en del av vandringsleden Europaled 1 som i den svenska delen går från Varberg till Grövelsjön. Europaled 1 går också genom min hemkommun Smedjebackens kommun den biten av leden går från Björsjö till Långsjön (rastplats mellan Ludvika och Borlänge rv.50) Det avsnittet av Europaled 1 måste jag naturligtvis vandra, det stryker ju nästan förbi mitt hus (2km.) jag får återkomma med det när det väl blivit gjort.

Backbodarna. Idyllisk väg vid Backbodarna. Jag fortsätter denna lättvandrade och fina led som först tar mig till Lilla Fjästjärn därifrån är det några kilometer skogsbilväg tillbaka till Stockgropen där jag startade.

Lilla Fjästjärn.

2014-09-29 18:40   Håkan Friberg
Vad kul att du vidgar området du vandrar i. Det är med stort välbehag jag läser dina texter. Jag växte ju upp i Falun och har tillbringat många, många scoutdygn i skogarna du berättar om. Då fanns där inga vandringsleder och - i det närmaste - inga vindskydd. Jag börjar längta tillbaka. Och så har jag ju en Livskamrat som är från Gubbo.
Jag önskar att fler gör som du och berättar om sitt vardagsfrilufsande.

Håkan

Svar 2014-09-29 20:10   sejjo
Hej, Håkan och tack för kommentaren. Intresset och nyfikenheten är nog anledningen till att man bara "måste" vidga sina vandringsområden, jag sitter ofta och kikar på mina kartor och undrar hur den, och den, och den vandringsleden ser ut i verkligheten. Kul med din livskamrat från Gubbo jag är själv uppväxt i Risingsbo bara 4 km från Gubbo.
Ha det bra / Sejjo

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.