Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

När jag nästan kommit fram till Stora Älgsjön så kan man se resterna efter de ynka skidspår som under en alltför kort tid funnits.

Dagen gryr vid Långälgsjön som jag passerar över via den spegelblanka isen, fortsätter sedan till Dragsjön. terrängen är inte lika framkomlig hela vägen som den här bilden visar. I lite tätare skog så får jag pulsa, men bara i dryga decimetern med snö.

Efter Dragsjön så krånglar jag mig igenom "Dragbergsskåran" som är en förkastningsspricka i berget och är ca. 400 meter lång.

Jätteistappar hänger längs den lodräta klippväggen, jag pulsar vidare och kommer fram på en stor mosse. Där följer jag " Boströmleden " en skidled som tar mig till prästbodarna.

Så här såg början av leden ut, men det var bara dessa femtio meter, resten av den 5 kilometer långa leden fick jag pulsa mig igenom, förutom några små tjärnar som jag kunde passera via isen.

En av de tjärnar som jag passerade utmed leden.

Kommer efter ett tag fram till prästbodarna, fortsätter att pulsa tillbaka mot Dragsjön igen.

Vargspår.

Nån kilometer innan Dragsjön så har ett antal vargar korsat leden jag går på, av spåren att döma så var det nog minst tre vargar. Kul att se att dom fortfarande finns kvar i området.

Dragsjön.

Härifrån var det slutpulsat i snön, bara att ta sig över sjön och sedan den tre kilometer långa snöfria vägen tillbaka till bilen.

I ett av vindskydden i norra ändan av Dragsjön sätter jag mig något utmattad ner av allt pulsande och intar den lilla kaffeskvätt som återstår.

2015-01-06 21:53   fowwe
Det är märkligt med en så snöfattig vinter (här i Skåne känns det snarast som höst). Fin skog du har vandrat i, och de där trånga klippassagerna verkar ganska häftiga. För att inte tala om vetskapen att vargar drar omkring. Men jag misstänker att de noga håller sig undan från människor.

Svar 2015-01-08 17:04   sejjo
Tack för kommentaren Hans, jo visst är det tråkigt med den snöfattiga vintern, speciellt nu när det är nåt mittemellan ( för lite för skidåkning men nästan för mycket för vandring). Vargarna håller sig säkert undan när man kommer knarrande på skaren, men ger en extra krydda bara att veta att dom finns där.

2015-01-07 08:25   Still Alive
Gratulerar till en trevlig vandring.

Svar 2015-01-08 17:08   sejjo
Tack för kommentaren. Trots pulsandet i snön så var det härligt att komma ut i markerna och se sig om.

2015-01-07 10:25   Håkan Friberg
Jag måste upp dit snart!

2015-01-07 18:32   Håkan Friberg
Förresten: Dragbergsskåran?
På "min tid" hette den Dragbergs gata.

Svar 2015-01-08 17:12   sejjo
Hej Håkan! Fel av mig, rätt av dig. Visst heter den Dragbersgatan och inget annat. Och självklart måste du ta dig dit upp och återuppleva gamla minnen!

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.

Långtur i Gagnefsskogarna

Jag har till dagens tur skrivit ut några kartor med vandringsleder i Gagnefs Kommun. Vandringen börjar vid fäboden Stockgropen, behövde faktiskt en karta för att hitta dit med bilen också. Jag går leden mot den gamla fäboden Prästbodarna där jag sedan fortsätter till Tryssjön och Tryssjöbodarna.