Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Tarpen färdigsydd!

I kväll har jag sytt färdigt tarpen och det känns riktigt bra. Jag hoppas att den ska fungera som jag vill men det blir inte förrän när snön försvunnit som det går att testa ordentligt. En dryg månads olidligt väntande med andra ord.

Det jag gjort i kväll är att sy fast stroppar på "långsidorna" samt längst ut på ryggåsen. Stropparna sprättade jag loss från ett gammalt bomullstält som jag köpt tidigare i vinter.

Detaljbild 1:

Detta är en av tre stroppar som jag sydde fast uppe på ryggåsen i samband med att jag sydde ihop våderna. Stropparna är invikta tillsammans med tyget så dom bör sitta ordentligt.

Detaljbild 2:

Längst ut på ryggåsen och på "långsidorna" har jag sytt fast stroppar förstärkta med gummiaktiga lappar. Både lapparna och stropparna kommer från det gamla bomullstältet jag köpte tidigare i vinter.

Detaljbild 3:

I hörnen ser det ut så här. Jag velade ett tag om jag skulle låta stoppen gå ut snett i hörnet men det blev till slut så här. Om det är rätt eller inte vet jag inte men det blev så i alla fall.

Tarpen färdigsydd och hoprullad. Paketet är 29cm lång, 8cm i diameter och väger 467 gram. Storleken på tarpen är 3x3 meter. Angående vilten så tillkommer naturligtvis snören och pinnar men vikten på det får jag återkomma om vid ett senare tillfälle.

Det enda som återstår nu är att täta sömmen längs ryggåsen. Jag har en tejp som ska strykas fast men vid stropparna lär jag få smeta på nåt hopkok för att få tätt.

Ha det!

2009-04-04 22:45   Wolf25
Stiligt. Väntar på övernattningsrapport.

2009-04-04 23:35   seobserver
Tjusigt, alla tak kräver en massa raksömmar. Grattis till fabrikationen, nu återstår ju bara tätning och provsovning.

2009-04-05 10:43   Öhrnell
Heja Peter! Friskt jobbat, och en välbehövlig spark i baken på mig. En liten fundering bara. Jag skulle nog ändå ha "armerat" stropparna lite mer med t.ex. sömmar i kors över fästet, så att de inte bara sitter i två parallella raksömmar. Men det är ju jag det.

2009-04-05 16:21   peter1969
Jo, jag skulle nog också ha armerat mer om det inte vore för att det såg ut ungefär sådär där dom satt från början. Höll det där så borde det hålla här tyckte jag. Men det återstår att se när man får testa ordentligt.

2009-04-05 21:32   Öhrnell
Alltid en fördel när någon annan står för testandet! Jag tänkte nog mest så eftersom jag själv i år har rationaliserat bort den superstarka sytråden till fördel för helt vanlig polyestertråd. Baktanken är att jag hellre kör en extra söm på utsatta ställen. Och släpper ditt fäste så är du ju uppenbarligen karl nog att laga det själv!

2009-04-06 09:07   Islusen
Stiligt! Blå/gult kändes ju som en ny och fräsch färgsättning på ett tält. Ser fram emot bild på ett uppslaget tält! Jag vill också ha ett... läste nyss Ulrikas blogg o blev inspirerad som tusan.

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.