Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Snöglopp och jubileum!

Jag tog en skidtur i morse med Tegsnäsarna trots att det snöade rätt ordentligt. Ute på myrarna var det problematiskt med sikten i motvinden men eftersom jag åkt här såpass mycket tidigare behövde jag inte se rakt fram hela tiden.

Men det var tungåkt i den djupa snön, dock inte så tungåkt som det brukar vara vid den här tiden på året. Normalt sett så brukar man sjunka ner till botten vid den här tiden på vintern men nu sjönk man "bara" 15-20cm.

Så länge skidspetsarna syns så funkar det!

Inne i skogen var det betydligt behagligare att åka där snöfallet och vinden fångades upp av träden. Jag hade inget speciellt mål med skidturen utan åkte litegrann på måfå ut i det vita. Efter ungefär en timmes åkning kom jag upp på en liten skogsbilväg som var översnöad men relativt lättåkt.

Snöig bild på skogsbilvägen

Jag fortsatte längs skogsbilvägen eftersom det var lättare att åka där. Troligtvis fanns det ett skoterspår en bit under snötäcket även om jag inte såg det. Snöandet ville dock inte ge med sig och jag började styra kosan hemåt istället. Jag passerade en bäck där vattnet fortfarande var öppet men fortsätter kylan och snöandet kommer nog ett tjockt lager av snö snart att täcka över det mesta av bäcken.

Öppet vatten

Väl hemma igen var jag blöt både av svett och av snön som smält men det var en riktigt skön känsla att ha fått "ta i" litegrann.

När jag kom in igen slog det mig att det är ju det här som ska locka folk tillbaks till glesbygden igen. Att kunna ta på sig skidorna vid farstubron, åka ut någon timme i skogen och på myrarna och sedan krypa in i stugvärmen igen. Det är livskvalité!

Jubileum i rubriken är för att detta är mitt hundrade inlägg....

Ha det!

2009-12-27 17:17   Håkan Friberg
Grattis! Ser fram emot nästa hundratal!
Håkan

Svar 2009-12-27 18:27   peter1969
Tackar!
Det känns ganska långt bort i alla fall.

2009-12-27 21:47   BrittMarie
Grattis till hundringen!

Svar 2009-12-28 10:58   peter1969
Tack!
Kommentaren måste vara längre....
Tack så himla mycket då!
(Duger det tro.....)

2009-12-27 22:30   Erik F
Härligt att bara komma ut och åka. Utan planer utan krav på prestation...

Svar 2009-12-28 10:58   peter1969
Det är ju det som är fördelen med att bo i skogen, jag behöver inte planera så långt i förväg och jag kan åka hem när jag blir trött eller hungrig.

2009-12-29 15:16   Skogsanna
Jag vill också läsa de nästa hundra inläggen eftersom de första hundra varit varierande och läsvärda.

Svar 2009-12-29 17:40   peter1969
Rodnar.......:)
Tack!

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.