Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Expedition!

Jag sitter och planerar en längre soloexpedition med fiske längs svensk-norska fjällkedjan och ju mer jag planerar desto mer och mer sugen blir jag på att göra verklighet av planerna.

Familjesituationen gör dock att det är lite knepigt med en längre frånvaro. Med en distansstuderande sambo och barn i åldern 7-15 år är det inte så lätt att bara sticka iväg ett par månader.

Paltkoma på turen!

När man är riktigt riktigt hungrig finns det inget som är mer mättande än palt men det är ju inte möjligt att tillaga när man är på tur. Men nu har våra kära grannar norrmännen löst problemet genom att ta fram en mjölmix som bara behöver blandas med vatten. Mjölmixen kallas Raspeballer och det är jätteenkelt att tillaga. 5hg mix blandas med 5,5-6dl vatten, man låter det svälla i 5 minuter och formar sen bollar av det som man kokar i buljong i upp till en timme (det blir 8-10 paltar). Serveras förslagsvis med lingonsylt och stekt bacon. Förutom att det är enkelt att tillaga så innehåller det massor av kolhydrater.

Näringsvärde per 100gr:
Energi 329 kcal
Kolhydrater 67,9%
Protein 10,5%
Kostfiber 6,1%

Kall utenatt!

I natt testade jag att sova ute i hängmattan trots vintern. När jag åkte hemifrån var det 7-8 grader kallt så det såg ut att bli en lagom kall natt.

För säkerhets skull hade jag tänt upp en eld och dragit fram en massa ved så att jag skulle få lite extra värme från elden.

Bautabacken!

Det blev sovmorgon i morse efter den hårda hockeydagen igår (både för spelare och åskådare). Jag klev upp först strax efter åtta och jag hann bara vare nere en kvart innan Nadja (6 år) kom ner och frågade om vi kunde gå ut och åka skidor. Hon ville så gärna åka i Bautabacken som vi åkte i förra helgen. Jag fick förklara att jag först skulle ut och skotta snö, att vi skulle äta frukost och att jag skulle kasta in snö men sen skulle vi ut och åka. Hon tog beskedet med ganska bra fattning bara jag skulle se till att skynda mig.

Klockan tio var jag klar med mina sysslor och då var även storebror beredd på en skidtur. Det hade kommit en del snö sedan senast så jag fick åka först och spåra. Elias hade tagit sina vanliga längdåkningsskidor eftersom dom gick fortare och eftersom det var Bautabacken som gällde för dagen så var det ju fart som räknades.

Ännu en bra dag!

Tog en timmes promenad efter frukost och det kändes riktigt skönt att komma ut efter en sen kväll framför TV:n.

När jag kom in ville småttingarna ut och åka skidor och det kan man ju inte neka till. Dom ville åka i nån backe så vi började med en mindre som var ganska kul men vi letade oss vidare till en större backe som var riktigt rolig att åka i. Det blev ett par vändor upp och ner i backen innan vi åkte vidare.