Denna blogg handlar om motivation och en vandring från Treriksröset till Smygehuk.

Håller på med planeringen av: Expedition "Nord till Syd" om motivation, mental träning och att vandra genom Sverige från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder.
Har nu byggt om min hemsida och om ni tidigare lagt ett bokmärke så funkar det inte mer. Adressen är nu enbart www.nordtillsyd.se
Tidigare fanns det även ett tillägg start.html men med detta fungerar det inte längre

Användarnamn: nordtillsyd

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Navigering, Resor

2008:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Ett nytt försök

Att vara för nära hemmet när det börjar ta emot är inte bra för motivationen. I helgen gjorde jag ett nytt försök med test av utrustning och mig själv. Förkylningen som jag drog på mig under min köldträning under påskhelgen har inte riktigt släppt greppet ännu men jag blir bättre och bättre för var dag. Jag gav mig alltså iväg, denna gång med 25 kg på ryggen,  en solig fredageftermiddag från Malmö efter ungefär 10 km stannar jag för att ta en fika vid en liten damm. En gås kommer flygande och skriker ut att den inte tycker om att jag sitter så nära men landar till slut på andra sidan dammen och jag tänker att livet ändå är ganska härligt ibland.

Någon timme senare börjar det mulna på och lagom tills att jag slagit upp tältet kommer regnet. Nu kommer ett tips jag fick efter förra gången väl till pass, värmeljus. Jag vet inte om de gjorde speciellt mycket nytta för att värma tältet men mysigare blev det allt.

Regnet fortsätter hela natten men jag har det ganska skönt i min sovsäck, som denna gång fungerar. Denna gång tog jag mitt Thermarest upplåsbara liggunderlag istället för det våfflade zLite. Det är skönt att kunna ligga på sidan utan att vakna av att en arm är helt bortdommnad. Nu har jag lagt en beställning på ett Exped Downmat 7 för att kunna sova riktigt skönt. Det väger något mer men kommer antagligen att ge en sovkomfort som uppväger detta.

Det regnar fortfarande när jag vaknar, jag fixar frukost i absiden och tar det ganska lugnt. Framåt halvelva inser jag att det antagligen inte kommer att sluta regna på ett bra tag så jag börjar packa ihop. Svidar på mig regnstället och trycker till sist ner det blöta tältet i ryggsäcken. Så, vart ska jag ta vägen? Jag har inte någon plan om vart jag ska gå eftersom det egentligen bara är test av utrustning som gäller. Jag börjar traska ner mot Svedala och stannar där för att äta en pizza. Dagen är fortfarande blygrå och regning. Efter att jag suttit på pizzerian ett tag så funderar jag på om jag ska gå ner mot Trelleborg för att ta bussen hem därifrån. Men att vara ute och gå på de skånska slätterna en gråkall, blåsig och regning dag känns inte så speciellt lockande så jag vänder tillbaka norrut mot bokskogen. Nu börjar jag helt plötsligt känna av vikten, ryggsäcken som tills nu känts ok, börjar bli riktigt tung och obehaglig. Det känns nästan som om någon slagit mig över axlarna. Jag har kanske gått totalt 30 km. Sedan kommer en känsla av att jag kanske håller på och pressar mig lite för hårt. Jag börjar vandra tillbaka mot Malmö och ringer en kompis som kommer och hämtar upp mig i Bara. Vad gör man utan dessa kompisar som ställer upp?

Det är bara att konstatera att just nu så är 25 kg för tungt . Jag ska gå igenom utrustningen och se vad som kan plockas bort för att lätta packningen något. Sedan är det mindre kul att inte ha ett mål, därför komer jag (efter tips) att nästa gång ta tåget till Tomelilla och därifrån vandra till Malmö. Sträckan ska tydligen vara riktigt fin och fågelvägen är det 60 km, dvs ca 8 mil, lagom för två eller tre övernattningar.

Och nu till en betydligt starkare kille. I onsdags var jag nere i Smygehuk och hejade på Daniel Wilhelmsson. han startade i torsdagsmorse från Smygehuk och vandrar norrut så länge han tycker det känns kul. Om motivationen räcker så kommer han att gå hela Sverige, dvs upp till Treriksröset. Vi fick kontakt via min hemsida www.nordtillsyd.se och har sedan pratat några gånger i telefon och när han nu skulle starta en långvandring så var jag naturligtvis nyfiken på att träffa honom och prata lite. Denna första natt tältade han och flickvännen Emelie nere vid Smygehuk. Han hade ett precis nyinköpt Exped Downmat liggunderlag och det var här jag bestämde mig för att det var ett sånt jag också ville ha. Det var intressant att höra Daniels tankar och idéer. Han är en lågmäld och mycket trevlig kille som gör sina äventyr som han själv säger "utan att göra så mycket väsen av det". Gå gärna in på hans hemsida och/eller kolla hans blogg när den kommer igång. (www.danielemelie.se/adventure/) (http://blogg.danielemelie.se/) Jag önskar dig all lycka Daniel och hoppas att du kommer ända upp till röset.  Jag passade på att skapa en vägpunkt ute på den södra pirarmen så att jag alltid kommer att kunna se hur långt jag har kvar att gå, fågelvägen.

Ytterligare en dag tidigare, dvs i tisdags, så gjorde jag mitt livs första radiointervjuv. Det var kul men snabbt avklarat. Jag som tyckte jag hade så mycket att berätta att jag knappt hann börja innan det var slut. Men det blir kanske fler tillfällen. Här är en länk där man kan höra intervjun http://www.nordtillsyd.se/media.html

Denna blogg blev en aning bakvänd vad gäller det kronologiska men det funkar det också.

2008-04-08 08:29   brigas
Downmat ger hittills bästa sovkomfort.
Värmeljus-tidigare hade alltid värmeljus i absiden,men efter att ha lyckats få eld på riset,stearinet+ bränt mej själv ordentligt så vågar jag nog inte ha det mer.Ev i kastrullen på en sten och med lock nära tillhands. "bara nåt att tänka på inför den länga färden"..

2008-04-08 20:24   Håkan Friberg
Hmm... Du har nog en del att fundera på när det gäller utrustningen med tanke på vikten. Däremot verkar du vara en sån där positiv tjurskalle, så det skulle inte förvåna mig det minsta om du så småningom har tagit dig hela vägen upp. Dessutom formulerar du dig så att jag vill läsa mer.
En tanke bara: Har du ingen kompis att dela med- och motgångar med? Ja, förutom dina läsare här på Utsidan. Två stycken har förmågan att peppa varandra.

2008-04-08 21:29   Islusen
Heja på, jag håller med Håkan här... en tjurskalle på ett positivt sätt! Och angående sällskapet - vore det inte kul att ha en jycke med på vandringen?

2008-04-08 22:35   Thomas Traneving
Vilka minnen som väller fram när du pratar om Torup, bokskogen och vägen ut från Malmö. Blev som barn "tvingad" att cykla denna "evighets sträcka" varje vår med skolan.......de som bodde längre in i Malmö fick åka buss men inte vi som "bodde i ytterkanten nära (1 mil) skogen". Har fått gå hela vägen hem en gång i 6:an pga en punka och en lärare som hade så bråttom hem att han inte kollade så att alla var med. /Helena

2008-04-09 01:36   nordtillsyd
Britt: När jag hade värmeljusen tända så var jag extremt försiktig, men jag håller med, man bör nog ha en kastrull eller något och på den långa färden, ja en sak kan jag lova, den där påsen med ett kilo värmeljus får nog stanna hemma
Håkan/Katarina: Tyvärr så är mina kompisar här i Malmö inte riktigt inne på det där med friluftsliv eller har möjlighet till det. Men de försöker peppa mig med små trevliga sms, när jag är ute och tältar i min ensamet, om hur himla kul de har det och undrar om jag har lika kul :-( Allvar, en hund låter som en bra vandringsvän men jag hinner knappast köpa en hund och bekanta mig med den innan jag startar. Kanske jag skulle prova med något som går fortare att bekanta sig med, en guldfisk eller någon liten ödla med personlighet. En gång i tiden hade jag faktiskt ett tiotal ormar, det gjorde ont, jag lovar. Jag fick tom operera ut små ormtänder, som fastnat under skinnet när jag blev biten, vid något tillfälle. Men ensamheten är tuff, jag får helt enkelt se till att bli skitbra kompis med mig själv och sen har jag ju er på utsidan, och det känns fint.
Helena: Håller med dig, sträckan från Malmö och ut mot Torup är riktigt seg, jag tror den följer den gamla banvallen. Man går förbi något nedlagt stationshus bl.a. och så asfalt asfalt och asfalt. Men just bokskogen är ju vidunderligt vacker, men ack så liten. Jag förstår vad du menar med evighets sträcka, själv är jag uppvuxen i ett litet samhälle norr om Jönköping som heter Habo. Jag kommer ihåg när jag cyklade till "Slätta" för att träna fotboll. Det tog en halv dag att ta sig dit, kändes det som. Jag var tillbaka för några år sedan och insåg att "Slätta" ligger mitt i det lilla samhället, men jag är övertygad om att jag minns skogen och det nästan lite äventyrliga i att cykla på fotbollsträning...
;-)

2008-04-09 10:31   Thomas Traneving
Fredrik du har rätt, sträckan följer gamla banvallen.
När jag var riktigt liten var det inte asfalt.....det var en liten grusväg. Man såg spår av den gamla rälsen utefter vägen.
Jag, som är uppväxt på Videdal, mins klart och tydligt de hållpunkter man hade under den påtvingade cykelturen.
1 Toftängen och strax kom däckfirman med den kusligt nedlagda fabriken. 3. dammen där man alltid stannade för att fiska grodyngel. 4. Framme vid koloniområdet tog man en paus vid gungorna och halva cykelturen var avklarad. 5. Förbi husen i Värby och över stora vägen in på grusvägen (det var här jag fick punka). 6. ny gruscykelväg och strax var man framme i Torup.
Väl framme skulle man springa orientering!!! Alla som åkt buss dit tycket det var jätte roligt men inte vi.....som först ägnat halva dan åt att cykla dit. Ofta var vi inte hemma förrän framåt 19.00-20.00 (samling kl. 07.30 för avfärd). Man måste ju stanna och pausa på alla kända/okända platser på vägen hem med :)
/Helena

En månad, många prob... utmaningar

Så har jag då äntligen tid att skriva något för utsidan, annars bloggar jag dagligen på www.nordtillsyd.se

Det har varit en tuff månad och till slut så gav kroppen upp och blev sjuk. Efter att ha stött på problem redan vid försöken att nå treriksröset så har de fortsatt.  Efter att ha försökt nå röset två gånger, varav den ena gången med snöskor på fötterna, men fått vända, började jag förstå att det är "omöjligt" just nu. Tankar om att invänta annorlunda väder till att bara skita i det rusade genom mitt huvud. Sedan började jag rationalisera, dvs jag började intala mig själv att det faktiskt var bra att jag inte nådde röset, då skulle jag behöva ännu mer motivation för att vandra till Smygehuk. När jag insåg att jag började rättfärdiga ett misslyckande så blev jag förbannad och sa till mig själv, -Jag ska nå treriksröset på ett eller annat sätt men jag vet inte hur just nu. Dagen efter kom jag dit genom att spänna skidor på fötterna och "skida" över sjön, om man nu kan kalla det att skida när man vadar genom 20 cm snösörja. Vad hade hänt? Jag kom till Kilpisjärvi med värmen. En meter snö och 16 grader varmt är ingen bra kombination om man ska ta sig fram.

Tår och meteoriter

Befinner mig i meteoritletarnas himmelrike, nämligen Kitkiöjärvi. Min vänstra tå har pajat totalt. De kängor jag startade vandringen med lyckades messa upp fötterna. Strax söder om Karesuando satt jag längs vägkanten och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Då kommer "rätt" person förbicyklande och en halvtimme senare har mina kängor tagits om hand för att skickas hem samt att jag har fått ett par sandaler, tyvärr två nummer för små men ändock möjliga att gå i.

Har precis varit med om en "stor" upplevelse här i Kitkiöjärvi. Två killar har precis hittat den största svenska meteoriten genom tiderna, den väger 1,2 ton. Ni som är intresserade kommer säkerligen höras talas om detta framöver.

Treriksröset är nått

Detta blir en kort kort rapport (har fått låna en dator med internet mellan Kilpisjärvi och Karesuando)

Kl 10 på förmiddagen den 1 juni nådde jag fram till treriksröset efter att ha kämpat i fem timmar för att ta mig de 10 kilometrarna genom issörja och snöblask.