Mina strapatser och äventyr

Har livat upp mitt friluftsintresse på sistone. Rör mig främst i min närmiljö i Finland men funderar även på turer utomlands i framtiden. Nu i höst tänker jag mig en längre tur i skärgården. Island intresserar mig också eftersom jag bott där 2 år som yngre och gärna vill tillbaka. Jag vill också gärna till sjöarna i östra Finland och fjällen i Sverige.

Användarnamn: handske

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Resor

2016:
Juli

Kilpisjärvi juni 2016

Hoppas bilderna syns nu.

Tog natt-tåget från Helsingfors till Rovaniemi. Sen bussen till Kilpisjärvi. Framme på kvällen. Vandrade några timmar så jag kom utanför byn. Slog sen läger. Då var det midnatt.

Det här var på midsommarnatten. Konstigt med midnattssol. Hade kunnat stanna uppe länge till.

Följande dag följde jag nordkalottleden mot norr.

Kom sen fram till Saarijärvi 12 km norr om Kilpisjärvi. Där finns en stuga också. Det var folk där. Bytte några ord med dem. Här lämnade jag den markerade leden och vandrade sen till andra sidan sjön 1 km och slog läger där.

Om man tittar noga ser man Saarijärvi-stugan på andra sidan sjön. Jag stannade här flera dagar. I närheten har finska gränsbevakningen också en liten stuga. Den var låst och öde.

Försökte fiska med ringa lycka dock.

Hade slarvat med provianteringen så därför lämnade jag tält och packning kvar i fält och vandrade en dag tillbaka till Kilpisjärvi för att fylla på förråden. På kvällen var jag tillbaka vid mitt tält. Det var som att komma hem.

En natt uppenbarade sig plötsligt en renskötare på fyrhjuling och började reparera staketet som löper genom området. Han bankade på pålarna en stund och åkte sedan vidare. Märkliga arbetstider dom har.

Kollade på kartan att det fanns en annan sjö österut och vandrade ditåt.

Den heter Salmijärvi. Ligger helt öde insprängd mellan fjällen. Ganska stor, 2 km lång. Fantastisk sjö. Badade här och hade lägereld.

En natt där och sen ville jag högre upp på fjället. Nordöst om Salmijärvi högre upp visade kartan att det finns en liten sjö, så jag gick ditåt. Efter nån timme hittade jag sjön och slog läger där. Nu kändes det verkligen att man var långt ute i vildmarken. Det blev en natt här. Såg stora renhjordar röra sig på fjällsidorna på avstånd.

Kartan visade att det låg en ravin söder om fjället som ledde ner i en dal mot sjön Termisjärvi. Det blev nästa mål.

Vandrar ner genom ravinen. Det svävade rovfåglar ovanför ravinen. Verkade åtminstone vara rovfågel, vet inte vilken. Här är inspelning av dens läte.

Stugan vid Termisjärvi syns på avstånd.

När man kommer ner till Termisjärvi öppnar sig vida landskap.

Följande dag vandring direkt mot Kilpisjärvi. Det blev ca 10 dagar allt som allt. En rätt så oplanerad rutt där jag mest gick på känn. Hela turen såg ut så här:

2016-07-08 23:27   Pistolen79
Spännande! Vilken cool känsla att ta dagarna som de kommer... och att leta sig längre ut i vildmarken. Inspiration!

Med vänlig hälsning, Peter

Svar 2016-07-09 14:19   handske
Tack för kommentar. Jo, det är skönt att vandra på måfå ibland och orientera sig framåt lite i taget. Finns alltid nåt intressant bakom nästa krön som man vill se. Jag har märkt att jag blir mer engagerad i min omgivning om jag orienterar enligt kartan och väljer ny rutt varje dag. Det blir mer som en upptäcktsfärd och mindre A-till-B-tänkande. Hoppas bilderna syns i bloggen, det var nåt problem tidigare med länkandet. hälsningar, Magnus

Svar 2016-07-09 15:40   Pistolen79
Nej, jag kan inte se bilderna. Men är just nu i skärgården och har bara telefonen.

Med vänlig hälsning, Peter

Svar 2016-07-09 17:02   handske
ok, försökte fixa det. jag tror bilderna syns nu.

Svar 2016-07-09 21:14   Pistolen79
Yes, ser fantastiskt ut. Blir så otroligt sugen på att fjällvandra, har aldrig gjort det.

2016-07-10 17:48   emilsekoh
Mysigt!

Jag och min lillebror kom upp till Kilpisjärvi på cykel igår. Vi har några dagar här innan vi måste söderut igen. Det skulle vara kul att göra en dagstur upp på något berg. Tyvärr har vi cykel-anpassad utrustning, saknar både ryggsäckar och ordentliga skor. Finns det, vad du vet, någon enklare ledd som vi kan ta? Treriksröset var vi ut till idag, så den är redan gjord.

Hade!

Svar 2016-07-10 19:50   handske
Absolut. Det finns många leder norr om byn som man kan vandra. Precis bakom butiken "Kilpishalli" och bensinstationen börjar Nordkalottleden som går norrut. Den går genom låg björkskog, korsar en liten fors och förbi sjön Cahkaljavri (samiska) på södra stranden och sen norrut upp på kalfjället. Efter en timme från byn är man ovan trädgränsen. Men det är inte brant så man kan gå i vanliga skor. Det är fin utsikt och man kan ju vandra så långt man ids och sen vända om. Annars finns det mer info om vandring i Retkeilykeskus i norra Kilpisjärvi.

Svar 2016-07-11 23:58   emilsekoh
Tack för svar! Vi lyxade till och slog upp tälten på campingen en halvmil utanför byn i västlig riktning. I receptionen rekommenderade de oss att gå upp på berget närmast, vilket vi gjorde, och av någon anledning släpade vi även med oss våra landsvägscyklar upp. Vi fick en del blickar där vi struttade fram på kallfjällets berghällar på odämpade cyklar med smala däck.

Ruovesi, Finland

Ruovesi ligger norr om Tammerfors. Ganska i mitten på Finland. Här ligger Helvetinjärvi nationalpark. Åkte dit på en vecka. Nu i juli var det rätt mycket folk på lederna. Men ospårat fick man vara för sig själv.

Här är lite bilder.

Äntligen är maten färdig

Sist när jag var ute för några veckor sen var jag så urbota dåligt förberedd med maten. Åt i princip samma mat 10 dagar. Vis av misstaget har jag nu tillbringat de senaste dygnen framför spisen med att torka min mat för att få mera variation i födan.