Lista senaste kommentarer från alla
2008-08-15 18:38 från camoscio :
Ja, det var ju en annorlunda och underhållande berättelse, om en för mig totalt okänd årstid. Liten småaktighet: Jag kan förstå att det heter High Camp Turtagro på engelska, men i övrigt kan vi väl behålla Turtagrø eller, försvenskat, Turtagrö? I närheten av Hurrungane, f.ö. Men, som sagt, det är detaljer.
Kvällsljus över Gjendevattnet
2008-06-23 13:06 från thegedd :
Jotunheim är outstanding !
2008-06-23 11:13 från Olander :
Hyffsad utsikt ;)
33333
2008-06-14 17:50 från Leech :
Stabil prestation
2008-06-13 21:44 från Warewolf :
Kämpe bra :-)
2008-06-12 07:37 från fredrikbergstrom :
Var även jag med några kompisar i Turtagrö på High Camp och detta mina vänner är definitivt en plats som alla skidbestigare bör besöka....Bergen atmosfären och 800 skid och partysugna likasinnade är en oslagbar kombination. Vi hade fantasiska dagar med kanonåkning!!!!
2008-06-11 23:24 från zeromaker :
Längtar tillbaks. Jag var där i april, fyra dagar med strålande sol och puder. Rekommenderas varmt!!!!
Tungt uppför
2008-06-05 13:05 från peter1969 :
Man kan åka sopsäck nerför istället. Högre fart och mer skräck...... Kompisen ser ut att ha det lite jobbigt i alla fall!
Tungt uppför
2008-06-05 09:36 från Staffan Andersson :
NI går upp ...utan skidor? Ser ni inte spåren där bredvid? Det är belöningen när man tagit sig upp, man slipper GÅ ner =)

"Spring Snow Avalanche" i Jotunheimen
2008-05-25 19:03 från Olander :
Skagastölstindane är nog ett av de vackraste fjällmassiven i Norge enligt min mening. Maffig bild!
55555
2008-01-26 09:32 från Superjohan :
Hej! Jag tänkte berätta om hur jag gjorde när jag "Trekkade" Teide den 11/1-08. Veckan innan jag åkte från Sverige försökte jag upprepade gånger av kontoret i Santa Cruz få tillstånd via fax att ta mig den sista biten från linbanan till toppen. Detta visade sig omöjligt då de skrev tillbaka att på grund av snö&is så var det omöjligt att lämna tillstånd pga att säkerheten inte kunde garanteras. Istället fick jag gå över till "plan B". Kl.02 på morgonen ringde klockan på mitt hotellrum i las Americas. Efter en stadig brunch så grenslade jag den hyrda mc:n och gav mig iväg på den 50km långa vägen till foten av Teide. Efter en halvtimma, och ett antal höjdmeter, fick jag stanna och förstärka klädseln - det var kallt! Kl.04 var jag framme vid vägbommen som spärrar vägen in till Montana Blanca. Parkerade hojen och följde vägen fram till starten på leden som slingrar sig uppför berget mot Altavista refuge. Jag beträdde leden kl.04.45 och kl.06 var jag uppe vid Refugeen. Det var fortfarande kolsvart ute. Det var rätt häftigt att se molnen som låg ute vid kusten och som lystes upp av städerna underifrån. Samtalade en stund med "föreståndaren" som berättade att han hade tio klättrare på övernattning som nu var i färd med att klä på sig för att göra sin toppbestigning. Tävlingsinstinkterna gjorde sig då påminda och jag fortsatte uppför berget i pannlampans sken för att bli först på toppen. Av sträckan mellan Refugeen och övre linbanestationen var 70% av sträckan täckt med hårt packad snö, -jag saknade verkligen mina stegjärn (och värre var det att gå nedför). Efter en timmes Trekkande från Refugeen var jag uppe vid linbanan, under klättringen upp kunde jag se hur tio pannlampor följde efter mig uppför leden... Gjorde ett snabbt stopp och åt där leden vek av mot toppen. Då jag tidigare läst artiklar om svenskar som bestigit toppen så visste jag att vakterna inte spärrar av stigen förrän strax efter kl.09, då den första gondolen kommer upp. Sedan fortsatte jag de sista 25 minuterna mot toppen. När jag var tio minuter från toppen var gryningljuset så starkt att jag kunde släcka pannlampan och kl.07.25 fredagen den 11/1 stod jag på toppen! Från linbanan till toppen var det ingen snö alls och greppet var bra. 6-7 minuter efter mig kom det en spanjor och vi bytte kameror och tog de vanliga toppbilderna. Så småningom var vi en svensk, tre tyskar och sex spanjorer på toppen när solen bröt fram kl.08.15. En härlig utsikt och något som gjorde intryck på en slättlandsbo som mig var den skugga som blev bakom Teide ut över Atlanten... Efter en timme på toppen bar det av nedåt igen, stannade vid linbanan och fotograferade lite. När den första gondolen började närma sig så var det dax att fortsätta nedåt. Kl.11.45 var jag nere igen på plan mark och efter ytterligare 45 minuter var jag tillbaka vid hojen. Åkte tillbaka till las Americas och tillbringade eftermiddagen vid den uppvärmda poolen tillsammans med några öl som belöning efter dagens äventyr. Jag kan i efterhand säga att det var värt "slitet". Att bestiga ett lands högsta berg känns alltid bra oavsett svårighetsgrad. Jag har tidigare varit uppe på Kebnekaises sydtopp, Galdöpiggen och Glittertind. Nästa mål är Kebnekaises båda toppar i år under v.27 samt Mont Blanc under v.30 om det går som planerat. För er som tycker om att vandra kan jag verkligen rekommendera ön La Gomera utanför Teneriffa. Det är ön där Colombus provianterade innan han gav sig iväg mot Amerika. Ön är ganska oexploaterad och bjuder på många trevliga vandringsleder. Jag var själv uppe på toppen "Alto de Garajonay" 1.500 m.ö.h och vandringslederna var mycket trevliga. Att tillbringa en vecka där vore perfekt för en person som åker på semester för att vandra och då kombinera detta med en toppbestigning av Teide på hemvägen. Titta gärna på www.googlemap.com för att få information om hur lederna ser ut i verkligheten. Speciellt runt Teide är det ett bra sätt att få en bild av vad som väntar, förutom att det är svårt att föreställa sig antalet höjdmeter... Johan Lundberg, Högsby
2008-01-25 17:07 från cwmint :
Ja, det var ju tur att du fixade tillstånd via resebyrån. Det gjorde inte vi, så vi fick vackert ta oss ner till Sta Cruz och leta upp det lilla, lilla kontoret där tillstånden utfärdades. Det tog en dag! Fast vi passade ju på att se Sta Cruz samtidigt. Man kände sig väldigt exklusiv även om vi tog linbanan upp! Passade på att göra en annan vandring samtidigt, när vi ändå var uppe. Här kan du se bilder från vår tur, som jag tror var den 7 november. http://web.telia.com/~u85919411/ Kanske ingick du i den tyska grupp som var uppe samtidgt med oss.
2007-12-22 14:44 från Fjällpär :
Bra skrivet! Informativt och kul. Lät som en härlig tur. mvh Pär
Kraterlandskapet runt Teide
2007-11-28 17:21 från thegedd :
När man nämner Tenerife så är det väl ej detta man tänker på men faktum är att delar av ön är riktigt vacker !
2007-10-17 00:15 från Inge Bäckström :
Utmärkt, har gjort flera turer i Jotunheimen. Sommar och höstturer. Alltid lika spännande att komma dit. Mitt favoritfjäll! Inge Hisings-Backa!
2007-09-06 18:51 från Tystnad :
.Hej. Skit i bilderna, har man varit dit så sitter bilderna kvar i skallen.Jag har varit där två gånger senast 2005 och planerar på att åka dit nästa sommar. Har man en gång varit i Norges bergsvärld så vill man dit igen. Bra skrivet Ps) Bilderna var fina fast dom var små.
55555
2007-09-04 19:46 från Micke6105 :
Kul att läsa! Gjorde nästan exakt samma tur för ca 10 år sedan. Då med fantastisk övernattning på "bandet" (Besseggen) och längst uppe i Memurudalen. Försökte nå toppen på Surtningsue men stoppades av nollsikt. Längtar tillbaka till Jotunheimen denna fantastiska nationalpark. Rekomenderar bestigning av Kjyrka Luftigt!
2007-09-02 19:25 från paall :
Verkligen inspirerande skrivet! Jag var i Jotunheimen för bra många år sedan och har sedan dess mest gått i norra lappland, men blir verkligen sugen på ett återbesök efter att ha läst din berättelse.
2007-08-23 18:39 från Warewolf :
Bra skrivit!! Lättläst och roligt, lite synd att bilderna är så små bara.