AZUB Mini

AZUB Mini

Tvåhjulig liggcykel med 20' hjul 406 tvåhjulsdämpning och hydrauliska skivbromsar.


Tillverkare: AZUB
Tillverkarens produktsida

 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Allround, bra framåtsikt vettiga komponenter snabb många möjliga speciallösningar och olika konfigurationer. Suveräna skivbromsar, Många olika inställningsmöjligheter av sits och bom.

Minus:Lite stel sits med uttalade kurvaturer vid sittben, svank och skuldror kan var lite svårt att komma överens med. Lite smällande ljud vid acceleration som jag tror härrör från idlern.

Kommentar: Bakgrund: Jag har en del diskbråcksproblem i ländryggen som ger problem på vanlig cykel och blev helfrälst på tvåhjulig liggcykel sommaren 2020 efter att ha köpt en begagnad M5 Shockproof som jag nu i oktober 2021 loggat 580 mil på. Liggcyklar är bekväma inga problem att ligga en hel dag på cykeln och det behövs mindre insats för att hålla farten på plan mark på grund av lägre luftmotstånd. Och så är det extra roligt därför att det känns mera ändamålsenligt speciellt i motvind går det överlägset lättare än på en upprätt cykel.. jag uppskattar vanliga diamantramcyklar också, men inte lika länge i sträck.
I slutet av juli 2021 fick jag liggcykel nummer två levererad hem en Azub mini sedan jag provcyklat och beställt via Alve Henricson och https://liggcykel.shop/

Jag är född 1956 och cyklar året runt sedan jag började i första klass 1963. Numera sedan drygt 2 decennier mestadels pendelcyklist 16,5 km enkel resa mellan hem och jobb i Stockholms södra förorter. Jag har använt en vintercykel och ett par sommarcyklar med bockstyre och på grund av många utslitna fälgar gått över till skivbromsar på pendlarcyklarna.
Nu dags för en liten recension av min Azub mini och jämförelser med M5 Shockproof, bägge är tvåhjuliga liggcyklar med 20' hjul. Huvudskälet att skaffa en ny liggcykel var även denna gång önskemålet om skivbromsar för att minska underhållsbehovet. Bidragande till nyköpet är också att den äldre M5 (årsmodell 2001) har en numera ovanligare hjulstorlek 451 mm som är svårare att hitta däck och fälgar till.
Stora skillnaden för mig mellan dessa bägge liggcyklar är att sitsen är betydligt högre (ca 10 cm) på Azub mini vilket gör det knepigare att komma iväg kvickt vid t ex rödljus då jag inte kan ta fart med bägge benen genom att böja på och sedan sträcka i knäna och kana ned på sitsen. Jag har låtit min fru Eva filma och fota mig. https://youtu.be/Okcb503mmV8
Startmetoden är en vanesak och nu har jag fått en lite annorlunda teknik. Risken för heel strike är som ni anar på sidobilderna större med M5 Shockproof men jag har ännu så länge lite snävare vändradie med M5 Shockproof. Den blåa Azub mini har har nu gått drygt 100 mil sedan jag fick den levererad i slutet av juli.
En annan skillnad är att styret är fast på M5 och geometrin ger skymd sikt snett nedåt på asfalten framför cykeln av styret och bromshandtagen. Azub mini har ett styre som fälls bakåt när man startar och man har mkt bättre överblick framåt varför jag föredrar Minin i stadstrafik. Huvudet och ögonen kommer också högre upp på Azub mini. Den vita tumstocken i bild markerar 1 m över asfalten på filmen och bilderna. Kameran är också på 1 meters höjd över asfalten utom i cockpit-bilderna.
Azub mini har ett säte som är ställbart både framåt bakåt i höjd och lutning. Azubsitsen är mer kurvad än sätet på M5 Shockproof. Azubsätet verkar därmed vara mer lämpat för en förhållandevis upprätt halvliggande position jämfört med M5. Detta tog några mil att vänja sig vid. Jag har kompenserat genom att öka avståndet till vevpartiet med bommen och nu känns det OK. M5 Shockproof känns lite snabbare med lägre och mindre frontarea och något mer lättrullande och smala däck men dessa däck Schwalbe One Race Guard är lite mindre slitstarka än de Schwalbe Marathon Racer 1,5" som kom med leveransen av Azub mini.
En skruv har lossnat på fästet till stödet. En del av vajrarna och hydraulslangarna är väl långa men kvalitén på komponenterna och hopskruvningen får beröm av mig. Mkt nöjd med cykeln. M5 kommer jag att använda på landet och en del för längre turer medan Azub mini är väldigt allround.
Skriv gärna in frågor och funderingar i kommentarer nedan.
Azub-beställningen
Steering types: Above seat steering - ASS / OSS
Drivetrain: Shimano Sora 3x9
Brakes: Shimano SLX/Magura MT4 - hydraulic disc
Seat: Composite seat AZUB size L Main frame and rear fork color: Blue shiny - RAL 5012
Front fork: 20" Spinner Grind - spring Shock: DNM DV22 - spring
Wheels: Standard wheels - black spokes, silver nipples Tyres: Schwalbe Marathon Racer 1,5"
Pedals: Force ALU - black Seat Pad: Ventisit Comfort Stand: Pletscher Comp
Mudguards: SKS Mudguard set, wide Head rest: Headrest for bike Carriers: Bike rack
Bottles and cages: 2 x Side seat mount + SKS TopCage bottle cage
Special shifting and cranks: Cranks shortening Special modification Cranks 60/52/42
Tools, pumps and spare parts: Spare derailer hanger Mirrors: 2 x Mirrycle mirror
Clothes: Recumbent jersey AZUB, L size
Pris totalt 3 940 € vilket inklusive moms blev 40 380 Kr.
Leveransen kom i en stor papplåda med lastbil från Tjeckien. Det var en hel del emballage att ta bort men bara sitsen att montera. Jag bytte genast från plattformspedaler till SPD. Azub kunde inte leverera SPD-pedaler p g a Pandemisituationen. Leveranstiden blev 4 månader från min beställning.

Lite om balanseringen på tvåhjulig liggcykel:
Det tar lite tid att vänja sig. Man kan inte balansera på samma sätt som en konventionell cykel med överkroppen i och med att man ligger ned. Tar lite tid att vänja sig men det känns mycket bra att ligga på rygg och jag får ett leende på läpparna och slappnar av och njuter när jag trampar iväg. Sladdar är knepigare att häva och det är bra att tänka på att huvudsakligen använda frambromsen om man bromsar kraftigt samtidigt som man svänger, då cykeln niger till på framhjulet om man bromsar kraftigt vilket ger viss risk för bakhjulssladd om man ligger i sväng.
Skivbromsarna tar mkt bra och jag har behövt byta bromsbelägg bak efter bara 150 mil på min Azub.

Finns en bra FB-grupp för liggcykeldiskussioner Trampkraft https://www.facebook.com/groups/118977044810390 här har jag fått mkt hjälp inför inköpen av mina bägge liggcyklar. En bra bok om tvåhjuliga liggcyklar är http://www.wildfirehpv.com/odds-and-ends-for-sale/the-recumbent-bicycle-by-gunnar-fehlau

Bilderna jag hänvisar till ovan finns i ett av mina inlägg

https://www.facebook.com/photo?fbid=4218609638215221&set=pcb.6013790175329018

https://www.facebook.com/photo?fbid=4218609604881891&set=pcb.6013790175329018

https://www.facebook.com/photo?fbid=4218609268215258&set=pcb.6013790175329018

https://www.facebook.com/photo?fbid=4218609138215271&set=pcb.6013790175329018

https://www.facebook.com/photo/?fbid=4218609754881876&set=pcb.6013790175329018

https://www.facebook.com/photo/?fbid=4218609664881885&set=pcb.6013790175329018

Liknande produkter: M5 Shockproof

Kundservice: Bra att få tillfälle till ordentlig provkörning. Noggrann process för att gå igenom möjliga val/uppgraderingar. Alve är en sann liggcykelentusiast.

Pris: 40380


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.