Vivobarefoot ultra?

Inte skulle jag vandra med dem, närmast skulle de passa som rast- och lägerskor. Har inte testat vandring men har använt dem en sommar som enda skor i paddlingssammanhang och under torrdräktsperioden skyddade de torrdräktssockorna. Utan innerskon fungerar de utmärkt vid strandmanövrar då fötterna blir blöta (eller på torrdräktssockan), men väl på stranden använder man gärna också innerskon för att få bättre komfort och stadga. Vanliga sockor är hala utan innersko och punkteringsskyddet som innerskon ger kan komma till nytta i skogen för skalet ger inget motstånd för en vass liten sticka. Fungerar nöjaktigt i terräng men då man klättrar på branta strandklippor önskar man att de vore rejält stadigare. Snören som inte töjer skulle ge mer stadga men jag tror inte att skomaterialet skulle tåla den ökade belastningen. I stadsmiljö slits sulorna rätt fort (vad annat kan man vänka sig av "crocsmaterial" endast några mm tjockt). Nuförtiden får man dem också helt utan innersko.

I år står New Balance Minimus Zero MT00 i tur... jag har höga förväntningar men ännu har jag inte tillräcklig erfarenhet för att kunna kommentera. Storlek 41,5 väger 118g styck (nya) då Vivo Ultra i samma storlek utan innersko på samma våg väger 103g (slitna). En viktökning som jag tror är värt att bära...
 
Har testat!

Jag har testat Ultra, de är otroligt bekväma, tills vidare världens skönaste sko. Sök på forumet så har jag gett en del kommentarer.

New Balance Minimus Zero MT00 verkar klart intressant men inte lika flexibel som Ultra. Ultran har jag använt i allt från snöslask(med tjocka vattentäta strumpor), vadarsko till vandring i klippig och het terräng + löpning. De fungerar dessutom utmärkt som temperaturhöjare i sovsäcken eftersom det inte finns en tillstymmelse till att de klämmer åt foten eller att de absorberar vatten. Slitstyrkan är över förväntan men trampa inte på något som sticks :)

Det ska tilläggas att av de barfotaskor jag testat så är fivefingers de som ger bäst känsla men jag har lite svårt för utseendet. En bra grej med enskilda tår är att trots sulan är slät och hal så kan man greppa underlaget med tårna i tex lera.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Deuter Aircontact ultra 50+5 L Lättpackning 2
OBD Ultra-Sil Day Pack Lättpackning 32
Zoomster Golite Ultra 20° quilt Lättpackning 25

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.