Vistasdalen

Kommer att vandra till Vistasstugan från Nikkluokta och överväger att gå på den västra sidan om Visttasjohka och övernatta i Lisas stuga. Är det någon som har gått den sträckan och hur är den? Hur är det med övernattningsmöjligheterna i stugan?
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig gått västra sidan men har besökt Lisas stuga vintertid för 2 år sedan och då var det inga som helst problem med övernattning även om inte vi övernattade där.
 
Övernatta i Lisas stuga...

det kan du dessvärre glömma då den är låst och igenbommad, dock kan man tälta där. Stugan tas hand om av ngn same (antagligen Sarrisläkten) och är inte för allmänt bruk. Kan inte säga ngt om vandringen på den då jag endast har följt den upptramade stigen på andra sidan. Men av erfarenhet kan jag säga att det kan stundoms bli rätt tungt att vandra på oledat, försök att hitta en renstig el dylikt men håll koll på kompasskursen. Lycka till! :)

Matti
 

avslutad210712

Gäst
Re: Övernatta i Lisas stuga...

hellstrand; sa:
det kan du dessvärre glömma då den är låst och igenbommad, dock kan man tälta där. Stugan tas hand om av ngn same (antagligen Sarrisläkten) och är inte för allmänt bruk. Kan inte säga ngt om vandringen på den då jag endast har följt den upptramade stigen på andra sidan. Men av erfarenhet kan jag säga att det kan stundoms bli rätt tungt att vandra på oledat, försök att hitta en renstig el dylikt men håll koll på kompasskursen. Lycka till! :)

Matti

Trist att den är låst för den var en riktig, riktig pärla att gå in i.
 
Det er nærmest umuligt, at vandre ad Visttasvággis vestlige bred. Der er tæt skov og masser af vand i Gaskkasjohka.
 
Nå, hur gick det?

Kommer att vandra till Vistasstugan från Nikkluokta och överväger att gå på den västra sidan om Visttasjohka och övernatta i Lisas stuga. Är det någon som har gått den sträckan och hur är den? Hur är det med övernattningsmöjligheterna i stugan?

Gick du västra sidan i somras? Var stugan fortfarande låst?

Vi har planer på att ta båten upp och sedan försöka ta sig över till västra/alternativt bli avsläppta på västra sidan för att besöka Lisas stuga. Vore kul och höra med någon som gjort turen förut¨.

/Johan
 
Olåst

Jag ställer mig ytterst tveksam till uppgiften att Lisas stuga skulle vara "låst och igenbommad", eftersom det ingick i själva tillståndet att uppföra byggnaden från början att den aldrig skulle vara låst. Jag besökte den själv så sent som i våras (10 april) och kan anföra följande bilder som bevis på tillgängligheten:







Visserligen var det en tvärslå för dörren -- samt ett järnspett för extra tyngd (bild) -- men denna var förankrad med en pinne och inte ett hänglås.
 
Jag ställer mig ytterst tveksam till uppgiften att Lisas stuga skulle vara "låst och igenbommad", eftersom det ingick i själva tillståndet att uppföra byggnaden från början att den aldrig skulle vara låst.

Så löd det väl också när staten uppförde renvaktarstugor någon gång på 70-talet i Kiruna-fjällen. Idag är alla låsta.
 
Vi har planer på att ta båten upp och sedan försöka ta sig över till västra/alternativt bli avsläppta på västra sidan för att besöka Lisas stuga. Vore kul och höra med någon som gjort turen förut¨.

/Johan
Jag ville också bli avsläppt på västra sidan en gång, men det tyckte inte båtföraren var en bra idé. Går man västra sidan har man flera större vattendrag att ta sig över. Och som sagt, tät skog. Jag tror det är lättare att gå leden på östra sidan och försöka vada över Vistasjokken i så fall. Även om det inte alltid heller ter sig så lockande...
Jag ställer mig ytterst tveksam till uppgiften att Lisas stuga skulle vara "låst och igenbommad", eftersom det ingick i själva tillståndet att uppföra byggnaden från början att den aldrig skulle vara låst.
Ingick det inte också i tillståndet att det bara gällde för 10 år, och att stugan därefter skulle rivas?
Men sen blev kontraktet förlängt för 10 år till och sedan glömdes det kanske bort...
 
Jag tycker/tror det inte är lämpligt att försöka vada Vistasjohhka i dess södra lopp..
Finns det någon på detta forum som gjort det söder om Unna Reaiddavaggi?
 
Lisas Stuga

Kravet för tillståndsgivningen av stugans uppförande var att den skulle vara olåst. Så är det också.
Jag färdas ofta efter Visdasdalen,senast slutet av april 2008.Övernattning i stugan är möjlig för två-tre personer. Kaminen i stugan har sett bättre dagar,men det går att elda i den så den värsta kylan håller sig ute.
God tur önskar
kirunabo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.