Vintertur i januari-februari?

Fortfarande ligger allt i planeringsstadiet och kommer utföras som ett specialarbete, där jag ska skriva om hur det är att vara ute i kyla och utföra dagliga sysslor samt förflytta sig osv. Hur allting blir lite knepigare om man så får säga.

Jag undrar om någon har några tips om var man kan utföra en vintertur under januari eller februari beroende på temperaturen och snömängden.

Jag är ute efter ett område där det inte är alltför mycket skog, kommer använda pulka. Gärna så flackt som möjligt. Har funderingar på att gå från abisko och söderut eller från sourva och söderut igenom Sarek.

Turen kommer vara mellan en och två veckor, men som sagt krävs någon område att förlägga turen. Gärna från Luleå och norrut för att få det lite kallare samt att det blir närmare för mig.

Tacksam för svar...
/Daniel
 
Tva bra alternativ!

OBS: Ej svenskt tangentbord = aao saknas

Om man vill uppleva en riktig midvintertur sa ar det stor sannorlikhet att man far gora det bade i Sarek och Abisko/Kebnekajse fjallen. Sjalv har jag varit uppe pa tva turer i borjan av Januari och bada gangerna startade vi i Abisko. Den har vintern sa blir det Sarek istallet de forsta tva veckorna i Februari.

En sak som man kan tanka pa ar att skillnaden mellan Abisko/Keb och Sarek ar mindre vid denna tid pa aret an vad den ar senare pa vintern. Detta eftersom man ar sa gott som helt ensam oavsett var man beger sig, aven om det naturligtvis ar det annu tomare i Sarek.

Det enda tipset som jag vill ge, eftersom jag antar att alla som frivilligt beger sig till fjalls den tiden pa aret vet vad de sysslar med, ar att planera turen langs dalgangar med fjallskog, som Rapadalen eller Vistasvagge. Detta eftersom dagarna ar korta och vadret ar synnerligen opalitligt. Dessutom ar det alltid mycket mer sno i dalarna, sa man kan rakna med att fa behalla skidorna pa vilket inte alls ar sakert uppe pa kalfjallet. Om man trots allt vill bege sig ut pa kalfjallet sa ar det klokt att ha ett par extra dagar med i planeringen i fall att man blaser fast.

En annan sak som det kan vara bra att ha med i planeringen ar att det flesta riktigt otrevliga lagtryck kommer fran vast till sydvast. Sa det ar battre att planera sa att man skidar mot ost nordost, da det ar mojligt.

Ha en trevlig tur och glom inte att ta med kameran. Ljuset ar helt fantastiskt i Januari.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.