Det finns olika uppfattningar om fiskfjäll på turskidor. En av många bra kompromisser helt enkelt imho. På mjuk snö blir det inget vinande ljud. Välj själv.
Thure
vad menar du när du skriver "en av många bra kompromisser" är det din inställning till kompromisser generellt du vädrar, eller att just dina skidor är resultatet av många kompromisser?
jag säger inte att vallningsfria skidor av "fiskfjälls typ" är helt värdelösa. däremot tycker jag dom har fått ett oförtjänt bra rykte. det verkar vara en idé som många har lätt att ta till sig och sedan för vidare utan att ha reflekterat över, eller ens ha provat, vad alternativet erbjuder.
jag inbillar mig att många använder sina skidor i spår, maskinpreppade eller av andra åkare uppkörda, enligt min erfarenhet är det bara vid två olika fören dom fungerar och ger fäste någorlunda bra och det är vid "ny-snö" eller i alla fall snö som legat utan att töa och kraftigt blidväder. men då får man ju å andra sidan i princip fäste med vad som helst.
sen förutsätter det att skidan är ganska exakt avvägd för just sin åkare, det finns inte mycket utrymme för "justering" som det man åstadkommer genom att dra ut eller minska fästzonen på en vallaskida
en "vanlig" skida får en klart annan fästzon bara av plus /minus 5kgs vikt upp eller nergång, att ta av eller på sig en 20kilos rygga ställer då naturligtvis allt på ända.
i gamla och eller isiga, uppkörda spår, vilket jag upplever är det man kanske till 70-80% åker i, biter inte fiskfjällen i närheten så bra som fästvallan. jag är inte ensam om att ha gjort denna iaktagelse, inte minst vittnar många begagnade fiskfjällsskidor om att ägaren har gjort samma erfarenhet. och då, när man kladdat in fiskfjällen med klister, har man ju verkligen målat in sig i ett hörn..
jag tror många gör vallningen mer komplicerad än vad den är, åker man inte på landslagsnivå eller strax under, behöver man inte göra nån jätte apparat av den. förra vintern hade jag två burkvallor och två klistervallor liggandes i bilen och det var det enda jag använde under hela långa vinterns alla olika förhållanden.
sen har du ju en stor nackdel till med fiskfjällen hela idén bygger ju på att kammarna är hyfsat "vassa" och "biter" i underlaget, en vanlig skida kan du ju preppa om och om igen men en sliten vallningsfir går det inte att göra nåt åt. när kammarna börjar mattas av är dom förbrukade, ingen slipning eller prepparering kan få nytt liv i dom.