Skidor för fjälltur Abisko - Kebne.
Hej Lisa,
Jag har åkt sträckan två gånger (nästan) med helt olika utrustning. Första gången med ryggsäck, fullrustad för tältning, samt gamla nostalgiska träskidor. En fantastisk tur, men helt bedrövliga skidor. Stabila, ja, men då detta var i månadsskiftet april/maj och +9°C var snön mycket blöt vilket gjorde glidet värdelöst och njutningen att åka skidor försvann i stort. Bra på torrsnö, men helt fel för vårtur på fjället!
Nu i vintras åkte vi med lätta skejtskidor, pulka och hund från Abisko till Alesjaure och Tjätka. Det gick i rasande tempo till Kironbacken där en skakel gick av. Detta ändrade planerna lite så vi stannade i Alesjaure och gjorde dagsturer (till Tjätka t.ex.) innan vi åkte tillbaka till Abisko.
Att skejta fram över fjället, med eller utan hund, är ett suveränt fint sätt att ta sig fram, speciellt med hund. Men man ska ha klart för sig att nedför är man känslig, liksom om det är löst.
Dock om man håller sig i skoterspåret och tar det lungt, eller går nedför backarna (Kiron och Tjätka), så är det lungt. Jag tar alltid skejtskidorna till fjällen om inte förhållandena är helt fel (=löst). Skare är bara bra och den är sällan så hård att det inte går att skejta. Om så ta det lungt! Problemet är att i vissa lägen så går det igenom och då kan saker hända, men man lär sig ganska bra att värdera sådant.
Turer in i pass utan skoterled mm. vill jag inte rekommendera med tävlingskidor längd!
Skall man ut på sådant är det klassiska lätta fjällskidor som gäller.
Summa sumarum, jag värderar fördelarna med lätt utrustning (längdskidor) mer än de nackdelar det innebär! Så valet vid tur efter skoterled är självklar.
mvh
Anders K