Vilka 2000+ toppar i Sverige?

Vilka 2000+ toppar i Sverige kan man ta sig upp på utan klätterutrustning sommartid? Förutsatt att vädret tillåter det och att man inte gör några dumheter för att ta sig upp.
 
Hur svårt?

Imponerande vandringar där höga toppar bestigs på löpande band till synses utan säkring.
Jag undrar vad som händer om man snubblar till
tex på Svarta spetsens branta sida, på kammarna mot Sarektjåkko och på Kaskasapakte kammen mot Kaskasatjåkko. Hur smalt och/eller exponerat är det?
Hur pass svårt/farligt är detta om man jämför med till exempel östra leden på Kebnekaise, som känns mycket lätt och tämligen ofarlig även om man kan slå ihjäl sig där också?
Går detta att beskriva tro? Eller är det helt enkelt så att man måste gå dit och känna på plats vad man vågar? Lite mer information skulle ändå vara bra så man kanske får någon mer hint om vad man våga sig på att planera in.
I de böcker jag läst verkar man ofta betrakta dessa toppar som krävande klätterutrustning.
Det skulle vara roligt att kunna bestiga även lite mer utmanande toppar utan krångel. Tacksam för upplysande svar.
 
Jo, jag tänkte på samma sak.

Lite inne på att sommarklättra alla 2000-topparna till sommaren, för att hinna med blir det en så enkel väg upp på alla som möjligt och då vill man minimera utrustningen.

Jag antar att man kan klättra de flesta utan utrustning förutsatt man tar rätt väg upp, men man vill ju inte exponera sig alldeles för mycket i onödan. Keb och andra berg jag gått upp på, visst kan man göra sig duktigt illa om man har otur men det känns ändå som att man inte "leker" med döden. Men exempelvis kaskapakte ser hyggligt respektinvivande ut från marken, Sarekbergen har jag inte sett.

- Kan man ta sig upp och ner utan att behöva fira sig något? Dvs utan utrustning, eller är det att betrakta som att "leka" med döden.
- Kan man klyva berget med enkelt rep och ett par säkringar utan firning för att exponera sig lite mindre?
- Hur är det att säkra i de svenska fjällen, har aldrig använt utrustning på mina toppturer men där jag gått tidigare har det varit ganska löst och poröst berg, är det svårt att hitta säkringsmöjligheter?
 
Kaskasapakte utan klätterprylar

Det kan gå bra utan utrustning men väder och annat kan ställa till det. Det har varit en del incidenter på det berget tidigare t ex helikopterolyckan för ett par år sedan då poblemet var vädret och nedisning av klippan.

Isyxa kan t ex vara skönt att ha på traversen över snöfältet vid Liljetoppen om man kommer från öster. Rep kan vara tryggt vid hoppet över hacket i kammen öster om Kaskasapakte.

Thure
 
Vad man är beredd att ge sig på är ju högst individuellt, svårt att avgöra förrän man verkligen står där, så jag kan bara ge min egen uppfattning. Utan någon utrustning är traversen Kaskasatjåkkå-Kaskasapakte inget att leka med, två rejäla hack i själva kammen, och resterande biten upp till Kaskasapakte är stundtals både brant och väldigt exponerad. Ok i bra väder, antagligen livsfarligt annars. Att tänka på om man hoppar över första hacket är att det är betydligt svårare att hoppa tillbaks.... Sydväst kammen är lättare, men även den är stundtals rätt seriös. Enklast är sluttningarna på nordsidan, dvs baksidan om man kommer från Tarfala, den är inte alls så exponerad. Angående snöfältet på liljetoppen, när vi var där i somras behövde man inte korsa den överhuvudtaget.

Övriga 2000 topparna är enklare, men t.ex Sarek stortoppen är krånglig om man vill undvika glaciärerna. Tar man vägen över Svarta Spetsen får man vara beredd på ca 5 meter brant och lös nedklättring precis under toppen, och sen får man väl räkna med minst 2 ansträngande timmar till för att nå stortoppen, 2 timmar tillbaks till Svarta Spetsen, och ytterligare ett par timmar innan man kommer tillbaks ner i Rapa dalen.

Traversen Pårtetjåkkå -> Palkattjåkkå ska man kanske också försöka undvika, dock har jag inte provat nån annan väg. Mellan toppen 1951 och Palkattjåkkå finns ett litet berg med hack på båda sidor, varav det ena är nära nog lodrät i ca 10 meter, och löst dessutom. Det fanns en slinga fastsatt en bit ovanför, så om man vill kan man kanske fira och bara klättra på tillbakavägen.

Hur det går att säkra i allmänhet kan jag inte säga, har inte gjort det själv, men den gemensamma nämnaren för de flesta svenska berg verkar vara att det är väldigt mycket lös sten... man ska nog inte räkna med allt för många möjligheter.

Om man ska jämföra med östra leden på kebnekaise: östra leden är visserligen exponerad, men berget är ändå hyfsat fast, så det kändes mindre farligt än ovan nämnda avsnitt på Kaskasapakte, Sarektjåkkå och Palkattjåkkå. Som JMel säger, man måste helt enkelt stå där själv för bilda sig en uppfattning. Guideböckerna ger en fingervisning, men det finns ofta alternativ som de inte nämner.
 
migael; sa:
Vilka 2000+ toppar i Sverige kan man ta sig upp på utan klätterutrustning sommartid?

Tolkar frågan som: vilka toppar kan man vandra upp på? I Kebnekaise området, Sydtoppen o Kaskasatjåkko. Båda är mycket lönande och kan varmt rekommenderas fjällvandrare.

Däremot skulle jag avråda från Vargryggen (Nordtoppen o Kebnepakte), liksom Kaskasapakte. De är klätterberg och man bör vara utrustad för det: pjäxor, stegjärn, isyxa, mm. Dessutom bör man gärna vara ett replag.

Klättringen är inte svår men kan kompliceras av hård is, ssk på vargryggen, förglasning, o inte minst väder o vind. Att ge sig ut på dem utan klätterutrustning är dumdristigt.

Per
 
Normalvägen, d v s den lättaste går upp i passet mellan Kaskasatjåkka och Tarfallatjåkka o sedan upp på toppen. Det är nog den enda vägen som är helt utan klättring, d v s man behöver inte använda händerna alls. Bitvis går man på glaciären som dock inte framstår som farlig.

Jag har även prövat på sydostkammen, det är en klätterled, o distinkt obehaglig eftersom berget är totalt ruttet, allt man tar tag i lossnar. Och sist jag var på K rusade vi ned i sydligvästlig o sydlig rikning från toppen. Åkte nästan en km på snöfält. Man kan säkert gå upp där också, men det vore långt o träligt.

Per
 
Inte svaret men samma undran

För ca 10 år sedan gick vi från Tarfala via topparna Tarfalapakte-Tarfalatjåkka till Kaskasavagge(brant och tidskrävande med full turpackning).
Vi tittade då ned i passet Tarfalatjåkka-Kaskasatjåkka och uteslöt det direkt (sett på avstånd var det för brant).
31 aug 2003 gick vi från Tarfala parallellt upp med glaciären till nämnda pass. Det var då snö och -2 nere i Tarfaladalen och i passet var det snö upp över knäna och betydligt kallare. Vi hade tänkt gå upp i branten på östsidan men vi såg ingen väg i berget p g a snön så det var bara att ta den "vanliga vägen" Tarfalatjåkka-Tarfalapakte och ned i Tarfala igen.
Den väg jag nämner tog vi för att det ska vara den enklaste vägen enl uppgift.
Jag har också begrundat och tältat under nordöstkammen i Kaskasavagge upp mot nämnda berg. Från dalen ser det tufft ut för en sóm nöjer sig med fjällvandring med topptursinslag utan klättring (även om viss branthet accepteras). Enligt Tore Abrahamssons bok "Detta är Kebnekaise" skall detta vara en möjlig väg.

Lycka till önskar Björn
 
Otur med snöfall i augusti

Otur med snöfall i augusti. Det sätter ju stopp för all aktivitet på höjd.

Karhu; sa:
Vi tittade då ned i passet Tarfalatjåkka-Kaskasatjåkka och uteslöt det direkt (sett på avstånd var det för brant).

På nära håll är det inte brant, inget behov av att använda händerna, normalleden går upp från Tarfalla, tydlig stig, och följer glaciärens östra kant hela vägen upp i passet. Överst är glaciären bortsmält. Sedan, från passet, följer man en bred kam. Östkammen som kommer från Ks topp. Det stiger brant, men det är inte klättring (inget behov av att använda händer), terrängen består av skravel och block, efter ett par hundra meter är man uppe på topp-platån och går på den i sydvästlig riktning till toppen. Från Tarfalla bör det ta 2-5 timmar, beroende på ens form.

Det är en mycket givande tur. Fantastisk utsikt. Och den är klart lättare än Östra Leden på Keb; vilken faktiskt kräver att man använder händerna på ett par ställen.

Per
 
Tackar för en bra redogörelse

Jag tackar Per Löwdin för en mycket bra och initierad redogörelse.
Jag gör ett nytt försök igen, något år, om bara "gubben" håller sig fräsch.

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
avslutat080903 Vilka växter är dessa? Fjällvandring 8
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Vilka vantar på sommarfjället? Fjällvandring 16
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
blastlast Toppbok Áhkká 1926-2000 Fjällvandring 22
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
2000 meters bestigningar i Sarek Fjällvandring 9
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.