Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken

Jag är alldeles övertygad om att det redan skrivits buntvis med trådar om sovsäckar, och jag har ögnat igenom de flesta. Men jag har ännu inte kommit till insikt om vilken som är den mest optimala sovsäcken för mig. Den ska:

- Väga så lite som det bara är möjligt och gärna inte ta mycket plats i packningen.

- Passa för kyliga sommarturer och höstturer i svenska fjällen, för en frusen tjej som gillar att sova varmt. Dvs klara någon minusgrad enligt women-skalan iklädd underställ. Och jag är EXTREMT frusen av mig.

- Gärna stå emot lite fuktighet i tältet och inte bli fuktig inuti.

Den sovsäck jag använder idag är en gammal dunsäck från 80-talet, som fixar nollan med galans, men jag är säker på att det finns modernare säckar som väger mindre. Min väger 1600 gram och tar mycket plats. Kommer gärna under kilot om möjligt, eller nästan.

Jag har sneglat på Marmot Plasma 15, men har egentligen ingen aning om den är tillräckligt varm eller ej, eller om den är prisvärd, har bara googlat runt och av en slump hamnat på den ett antal gånger.

Priset är egentligen inte det viktigaste, jag är beredd att betala för en bra sovsäck. Men skulle det gå att finna den optimala kombon vikt-värme-pris så är det ju inte fel. ;)

Tips?
 
Marmot Plasma 15 är en bra utgångspunkt.

Du kan även titta på Western Mountaineerings sovsäckar:
Antelope MF, comf. -10
Apache, comf. -4 MF
Ultralite, comf. -2
MF betyder microfiber tyg vilket är lite tåligare och står emot fukt bättre än tyget i Ultralite.

Ingen av dessa är dock optimala ur prissynpunkt.

Ur prissynpunkt är det polska märket Roberts bra, där beställer du den modell, tyg, färg, dunkvalité och dunvikt du vill ha. Voyager är en modell som borde passa att ha som utgångspunkt för dig.
 
Tack för intressanta svar!

Men jag blir allt mer kluven. Hur förhåller jag mig till era förslag?

Marmot Plasma 15 har ungefär likvärdiga viktegenskaper och värmeegenskaper som de andra Marmot-säckar och WM-säckar som ni tipsar om. För mig blir det en djungel av ungefär likvärdiga säckar, och jag förstår inte skillnaden!

De väger ungefär lika, är cirka lika varma... Rätta mig om jag har fel och förklara gärna: Hur skiljer de sig åt? Vilken ska jag välja?

Någon frusen lättviktseftersträvare som erfarit den optimala sovsäckserfarenheten en kylig fjällsommarnatt?
 
Det är inte så stor skillnad mellan sovsäckarna, det rör sig om modeller inom samma segment från olika tillverkare. Både Marmot och WM tillhör de främsta tillverkarna av dunsovsäckar med mycket god kvalité rakt igenom.


Marmot Helium comf. -2,4
Utpräglad lättvikt, dunkvalité 800 cuin (US), saknar värmekrage, har "marmot muff" runt ansiktet. Tyg Pertex Quantum. Klassisk mumie design.

Marmot Plasma comf. -1,7
Utpräglad lättvikt, dunkvalité 900 cuin (US), har värmekrage och "marmot muff". Tyg Pertex Quantum. Ny typ av design på dunkanalerna.

WM Apache comf. -4
Lättvikt, dunkvalité 850 cuin (US), har värmekrage och något som liknar en halv "marmot muff" över pannan. Tyget är mikrofiber som är tjockare och mer vattentåligt än Pertex Quantum, ungefär motsvarande Pertex Microlight. Klassisk mumie design.

WM Antelope comf. -10
Som Apache fast varmare, ca 200g mer dun än Apache.

WM Ultralite comf. -2
Utpräglad lättvikt, samma design som Apache fast med ett tyg som motsvarar Pertex Quantum alltså lite lättare och inte lika tåligt och lite mindre motstånd mot väta än mikrofiber.


Vill du spara lite vikt och värme så se till att få en sovsäck som så bra som möjligt stämmer överens med din kroppsstorlek.
 
Om Du är extremt frusen av Dig så lär Du sikta på någon med minus 10 i komfort för tjejer. Om det är någon minusgrad i tältet och Du är trött och kanske frusit under dagen så lär Du ha marginal till komforttemperaturen. Extremt få personer har testat flera olika modeller av de bästa tillverkarna så ingen kan nog säga vilken som är bäst. Både Marmott och Western Mountaineering gör väldigt bra prylar. Det spelar nog ingen roll vilken av dessa två märken Du väljer bara komforten är -10 och det är bra dun och låg vikt. Låt sedan pris och eventuellt färg avgöra. En krage hjälper mycket tycker jag.

Lite OT.
Jag tycker att de här temperaturgränserna är jobbiga att förstå. Varje gång man läser om sovsäckar måste jag med dåligt minne kolla upp vad de betyder. Det finns ju fyra nivåer men Outnorth anger bara 3 vilket jag kan förstå då den översta nivån ska ange hur varmt det kan vara för att en man inte ska svettas för mycket. Om det är varmt så stänger man ju inte säcken. Har svårt att förstå vitsen med det värdet. Sen är det komfort för män (T comf) och komfort för kvinnor (T lim). Vad T står för vet jag inte men hade det inte varit enklare att kalla det M Comf och W comf (samt M extreme).
 
Jag och min fästmö har använt WM Highlight de senaste vandringarna, men insett att den är för tunn för henne, hon är ganska frusen. Efter en hel del mail med Roman på Roberts blev det en Ultralite 850 cuin, med extra krage och i färger valda av fästmön (!).

Jag tycker Robertssäcken är bättre i utförandet på många punkter jämfört med WM. Dragkedjor, kedjeskydd, sömmar mm. Den blev även ca 1000:- billigare. Efter en vecka i fjällen med tältning uppemot 1200-meter och en del kyliga nätter där (under nollan i vart fall) får Robertssäcken godkänt. Fästmön brukar ha ett par korta merino-knickers, ett linne och ett par sockar på sig. Det räckte fint.

Priset var ca 2600, vikten ungefär 850 gram. Uppskattningsvis hamnade komforttemperaturen för kvinnor på någonstans mellan -7 och -10 grader.

Ha dé bra
Peter P.
 
Ett tips att är också att beakta tygkvaliteten på dessa lättviktssäckar och inte bara dunkvaliteten och fyllnadsvikten. Då säckarna är mycket dyra, vill man ju att de skall hålla många år. På de allra lättaste säckarna används mycket tunt tyg, med viss eftergift för sämre hållbarhet mot slitage och duntäthet (ex Pertex Quantum). Själv bär jag gärna dessa få extragram och väljer inte tunnare tyg än Pertex Microlight.
http://pertex.com/fabrics/

En annan skillnad mellan säckarna är måtten (ligglängd, omkrets fot, höft, axlar) som du bör titta på. För att spara några gram är många lättviktssäckar ganska snävt skurna, vilket är OK för vissa om man sover på rygg. Sover man däremot som mig på sidan och gärna vill kunna dra upp knäna och växla sovställning lite föredrar jag en säck med mer rörelsefrihet.
 
Tycker att Cumulus säckar är något att titta närmare på. Har själv två stycken, en för vinterbruk och en för resten utan säsongerna och är mycket nöjd.
Det är Pertex Quantum tyget på 3säsongs säcken och Microlight på vintersäcken. Tycker båda tygerna är sköna att ha mot huden när man sover.

Priset är väl en av anledningarna att det blivit två sovsäckar från Cumulus!

http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html?sid=3fa12955deefa41e535be36382dcd218
 
Sen är det komfort för män (T comf) och komfort för kvinnor (T lim). Vad T står för vet jag inte men hade det inte varit enklare att kalla det M Comf och W comf (samt M extreme).

Inte riktigt. Helsport skriver på sin hemsida att:

The three temperature values are determined as follows:
TCOMF - Comfort temperature for standard woman in relaxed position
TLIM - Limit temperature for standard man in rolled-up position trying to stay warm
TEXT - Risk temperature for standard woman with cold stress in rolled-up position, can only be maintained for six hours.

T står för temperatur då det normalt är så man skriver (fast med nedsänkt och gemena efter T - TCOMF är alltså fel sätt att skriva) inom fysiken.

http://www.helsport.no/en/Infosenter1/Technical_info_sleeping_bags/Temperature_ratings

En ännu bättre beskrivning (med korrekt notation!) finns här i form av utdrag ur EN 13537:
http://www.prima-outdoor.com/extract-from-the-en-13537-european-standard

Lite om notation:
http://www.education.com/study-help/article/physics-help-subscripts-superscripts/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
fabola Husbil camper tält värme Bo och sova 34
Underlig Hök Extern värme i sovsäck Bo och sova 13
Hallen Värme i tätkåta Bo och sova 27
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Perkabolo Kombinera liggunderlag för ökad värme. Bo och sova 5
skogsvakt värme i tält Bo och sova 11
Tomas Carlsson Värme och färger Bo och sova 12
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
AnteÅ Pris för min sovsäck? Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
helper TÄLT helsport ringstig 2 pris? Bo och sova 3
Hans Linde pris på VE25 Bo och sova 1
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.