Mina två senaste par av M90 har varit tillverkade av Sievi i Finland. Ett par har jag köpt civilt och ett har jag fått utdelat i tjänsten. De "civila" kunde jag skicka till - tror jag Uppsala (Kan det ha hetat "Kristallen"?) - och fick sedan dem reparerade mot en - som jag minns det - mänsklig peng.
Jag fick mina lagade (eller möjligen utbytta) 2009, efter att ha haft dem från något år tidigare. Jag vet inte i dagsläget om de faktiskt reparerades eller om sulan byttes - men det står 2009 på de sulorna som sitter på nu.
Har själv i övrigt inte haft några jätteproblem med känga 90, utom med mitt första militära par - som var tillverkade av "Arbesko" - där mellansulan helt smulades sönder. De gick inte att rädda - utan fick bytas på serviceförrådet. Men detta var alltså på 90-talet.
Mina nuvarande "civila" kängor har jag gått i sedan 2009, som sagt - och ganska långt (bl.a. veteranmarschen, nijmegen och oändliga fjällvandringar) och jag har inte behövt byta dem sedan dess. Möjligen är det lika olika kvalitet på olika tillverkare? Eller i alla fall skillnader mellan olika exemplar av kängor.