Vegetarisk tacofärs mums på turen?

Hallå! Jag åker iväg till fjällen nu i helgen och har precis labbat ihop turens mat. Det som ska med är välling + musli till frukost, frystorkat en måltid, och sedan en spännande variant det andra målet:

För 2 personer:
1 påse vegetarisk tacomix
½ påse tomatsåspulver (istället för krossade tomaterna som ska vara till färsen)
1,5 dl couscous

Om jag har räknat rätt så landar denna lunch på ca. 300 kcal.
Har inte testat blanda ihop alla samtidigt än, så vet inte om det fungerar.
Några synpunkter på denna? Den smakade helt okej här hemma, så den slinker nog ner fint på fjället :)
Fungerar det här så har man en lätt och god måltid till en bråkdel av frystorkade matens pris, utan att behöva torka något alls själv. Hur bra är inte det då?!
Någon som har varianter på detta?
/f
 
Blå band har färdiga rätter med bolognese, thai och indiskt som man bara blandar med vatten. De kostar inte allt för mycket och räcker till två pers per påse.

Edit: Man måste dock ha något till alltså, jag rekommenderar t ex snabbmakaroner
 
Nu blir jag nyfiken. Vad är vegetariskt tacomix? Det är inget jag har sett.

Annars låter det ju bra. Om man har kryddor för sig tycker jag att de får bättre smak om man fräser de i olja. Därför tror jag att det är bra att ha med olja till maten på fjällen, men det här verkade ju vara nån sorts färdigtorkad historia, så det kanske inte behövs.
 
Nu blir jag nyfiken. Vad är vegetariskt tacomix? Det är inget jag har sett.

Annars låter det ju bra. Om man har kryddor för sig tycker jag att de får bättre smak om man fräser de i olja. Därför tror jag att det är bra att ha med olja till maten på fjällen, men det här verkade ju vara nån sorts färdigtorkad historia, så det kanske inte behövs.

Kolla i tacohyllan nästa gång, där brukar stå en påse med vegetarisk taco-mix. Har själv aldrig testat utan krossade tomater men kommer testa snart efter ovanstående test.
 
Jag har provat det några gånger och det är mycket mumsigt. Man märker inte att det är vegetariskt. Jag köper in på den vegetariska hyllan (inte taco-hyllan). Den skall dock läggas i blöt i ca 30 minuter så man får inte ha för bråttom.
 
Jag har provat det några gånger och det är mycket mumsigt. Man märker inte att det är vegetariskt. Jag köper in på den vegetariska hyllan (inte taco-hyllan). Den skall dock läggas i blöt i ca 30 minuter så man får inte ha för bråttom.

Den som finns på tacohyllan (Vegetarian Taco Mix från Santa Maria) behöver inte blötläggas utan bara blandas ut med krossade tomater (och ev. vatten om så önskas) och sedan värmas. Tillagningstiden är kort, så det känns som ett bra förslag på turmat.
 
Jag kör den vegetariska tacofärsen utan tomat, det funkar finfint det också. Brukar lyxa till det med nachochips också. Väldigt gott med något knaprigt...
 
okej, får testa köra den utan tomaterna någon gång, har blandat det färdigt nu, så det får bli någon annan tur :) Som sagt för de som inte sett denna förut så står den på tacohyllan bland kryddmixerna och kostar ungefär 14 kr, överkomligt med andra ord! :D

Återkommer efter turen med utvärdering om hur det fungerade. Vore roligt om någon annan också testade och höra vad ni tycker!

/f
 
Det finns något som heter sojakross som är som vegetarisk köttfärs som om man tillsätter lite taco krydda så blir det nästan som riktig köttfärs, vet inte riktigt var man hittar det men förslagsvis så i en välsorterad veg. butik

Det är en torrvara så den är lämplig på sommar vandringen, kan nästan gemföras med coscus samma tillagningssätt
 
Jag äter mkt sån sojafärs. Finns bland konserverad skinka. I en förpackning med vita och gröna rutor på. Affären behöver inte vara särskilt välsorterad. Finns på mitt "vanliga" hemköp men kan vara svårt att hitta på coop forum.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.