vattentät mobil - nåt att ha?

Sett att SonyEricsson släpper en vattentät (IP7x klassad) nalle i Japan som heter SO902iWP+.

Borde inte den här släppas även i europa?
Vi har ju inte direkt blivit bortskämda med robusta, vattentäta mobiler den senaste tiden.

Vad tycker ni? Finns det en marknad?

Måste erkänna att jag blev smått irriterad på vissa foruminlägg på första länken nedan...

läs mer på:
http://www.digitalworldtokyo.com/2006/05/first_waterproof_3g_phone_foma.php

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200605/19/20060519130133_AHD581/20060519130133_AHD581.dbp.asp
 
I Sverige finns det intresse för vattenskyddade mobiler, Ericsson R310 är ju fortfarande eftersökt begagnad.
 
Digitalworld verkar har undgått det faktum att det finns människor som använder sina mobila telefoner när de är utomhus, eller i skitiga miljöer.

För mig är det snarare fantastiskt att det fortfarande tillverkas mobiltelefoner som INTE är väderskyddade.

Om jag ville ha en telefon för inomhusbruk skulle jag använda en sån här:
diavoxre_tn.jpg
 
Marknaden är stor

Tänk bara på alla dem som tappar nallen ur bröstfickan när de böjer sig framåt. Råkar mobilen då hamna i t ex en WC så är kunden illa ute.

Å andra sidan kanske det finns en kartell här. Bättre att sälja en ny mobil som också lätt förolyckas etc.

För bruk i fält bör man överväga även flytande mobil eller mobil med flytväst (jmfr GPSer för bruk utanför bilar som i stort sett alltid är vattentäta och ibland även flyter).

Thure
 
Absolut, jag vill ha en modern smidig liten mobil som tål vatten och stötar. "hajfenan" är för mycket tegelstensretro för min smak och nokias 5140 duger inte. Larvigt att man ska behöva vira in sin 4000-tusenkronors mobil i gladpack när man ska ut i regnväder eller till sjöss.
 
Med tanke på att flera av de stora på mobiltelefoni även är eller har varit stora på komradio och där har apparater som tål både slag och väta så undrar man ju varför inte lite kunskap därom kunnat spilla över på mobilsidan också.

Vågar man hoppas på knappar stora nog att trycka på med blåfrusna fingrar med?
 
Re: Marknaden är stor

thureb; sa:
Tänk bara på alla dem som tappar nallen ur bröstfickan när de böjer sig framåt. Råkar mobilen då hamna i t ex en WC så är kunden illa ute.

Å andra sidan kanske det finns en kartell här. Bättre att sälja en ny mobil som också lätt förolyckas etc.

För bruk i fält bör man överväga även flytande mobil eller mobil med flytväst (jmfr GPSer för bruk utanför bilar som i stort sett alltid är vattentäta och ibland även flyter).

Thure
Önskerepris ;) från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10273&pagenumber=2


Mobiltelefon som flyter eller kan simma när den har SIM-kort

Per (kunde inte låta bli)
 
skrinnare; sa:
Med tanke på att flera av de stora på mobiltelefoni även är eller har varit stora på komradio och där har apparater som tål både slag och väta så undrar man ju varför inte lite kunskap därom kunnat spilla över på mobilsidan också.

Därför att majoriteten av mobiltelefonköparna har tre krav:
• Ska kosta 1 kr
• Ska ha kamera
• Ska ha Crazy frog som ringsingnal

(En variant på mitt standardsvar: det finns inte därför att kunderna inte efterfrågar det i tillräckligt stor grad)
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
skrinnare; sa:
Med tanke på att flera av de stora på mobiltelefoni även är eller har varit stora på komradio och där har apparater som tål både slag och väta så undrar man ju varför inte lite kunskap därom kunnat spilla över på mobilsidan också.

Därför att majoriteten av mobiltelefonköparna har tre krav:
• Ska kosta 1 kr
• Ska ha kamera
• Ska ha Crazy frog som ringsingnal

(En variant på mitt standardsvar: det finns inte därför att kunderna inte efterfrågar det i tillräckligt stor grad)

Det där är väl lyxkunderna. Personligen har jag bara ett krav på min nästa mobil

• Ska ha Crazy frog som ringsingnal
 
Kombinerad allt?

GPD_10358high_26_0_4000.jpg


Har några år på nacken men tanken är god :)
Kan säkert användas till mycket annat än bara telefoni...slå i tältspik etc
 

avslutad210712

Gäst
graylingman; sa:
Jag vill kunna ringa och SMSa med min.
//A

Låter som några nya funktioner som tillkommmit för läser man reklamen för mobiler så verkar man aldrig nämna just det.

Ungefär som en tidning i storleksordningen 50-60 sidor från posten som jag läste för ungefär tio år sedan. Där nämde man allt man kunde göra för dig som företagare dock utan ett enda ord om att de faktiskt kunde distribuera dina paket och brev.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
Brune vattentät toalettpapperhållare Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Olle78 Vattentät drybag? Utrustning allmänt 9
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Janelov Vattentät ryggsäck Utrustning allmänt 9
XmadiceX Vattentät handsfree? Utrustning allmänt 6
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
srpp ledlampa t nyckelknippan: justerbar styrka? vattentät? Utrustning allmänt 8
mfn Vattentät plånbok Utrustning allmänt 13
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
DoktorGlas "Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha? Utrustning allmänt 47
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.