Varför bensin?

Kan någon på ett begripligt, vetenskapligt och helst vänligt sätt förklara för mig vad som är fördelen med bensinkök. Jag vet att jag nu är inne och trampar på många människors känslor genom att ifrågasätta något så självklart. Men jag måste ändå påstå att jag upplevt det som att bensinkök:
-Låter mycket mer än gas.
-Sotar mycket mer än gas.
-Är bökigare att hantera än gas. (Förvärmning, pumpning, flaskfyllning osv.)
-Tar längre tid än gas. (Här kan jag tänka mig att det beror på vilken brännare man pratar om. Har själv erfarenhet av MSR XGK samt Whisperlite samt Primus standard-gastillsats för Trangiakök.)
-Kostar mer i inköp än gasbrännare.

Det man ofta hör är att gas inte ska klara kyla. Jag har utan problem använt gas ner till temperaturer på ca. -40 grader, så detta verkar ju som en myt det är dags att slå ihjäl.

De fördelar jag kan se är möjligen att det är lättare att få tag på bensin jämfört med gas om man befinner sig i andra delar av världen. Dessutom kan jag tänka mig att bränslekostnaden blir något lägra än för gas.

Kan någon ge mig fler fördelar, som kan uppväga de nackdelar jag nämnt?

Hoppas ingen sitter där hemma och gråter efter detta omilda påhopp.

/Harald
 
Gas och kyla?

hs98hany; sa:
Det man ofta hör är att gas inte ska klara kyla. Jag har utan problem använt gas ner till temperaturer på ca. -40 grader, så detta verkar ju som en myt det är dags att slå ihjäl.
Utan problem?

Vad kör du för gas för att få det att funka vid -40?
Ren propan har gas/vätskefas vid -42 och isobutan vid -11 grader.

Ren propan kan man väl inte köpa i lättviktsflaskor?

DVS du måste sova med gasflaskorna i säcken, sen blir ju flaskorna kallare när de använder gasen?

Jag har kört ett primus gaskök vid typ -15 och då fick vi värma gasflaskan med händerna för att vi skulle få nått käk!

Vid - 40 grader är det inte roligt med fotogenkök struligt att förvärma osv, men hur får du det att funka med gaskök?
[Ändrat av fafner 2002-08-11 kl 20:49]
 
ofta faller liten tuva själv däri

Jag tänker inte vara ett dugg vetenskaplig efter en flaska rötjut och en god middag.. Anledningen jag ser med multifuel kök är just tillgången eller avsaknaden av tillgång på ett specifikt bränsle. Tänker man resa i områden där man inte kan förvänta sig att välja och vraka bland bränslena så måste man nästan välja ett kök som klarar bland annat bensin. Jag kör MSR XGK själv och har alltid varit nöjd, dock så börjar jag vika mig och sneglar saknar på primusköken..
 
Fråga inte mig hur det funkade, men det gjorde det. Vi var faktiskt lite oroliga när den riktiga köldknäppen kom, men det funkade utan problem. Vi använde Primus egen gas, eventuellt kan det ha varit en annan (minns inte märket) med ungefär samma gasblandning. Vi värmde visserligen tuben med händerna, dock väldigt lite och jag tror inte att det egentligen var nödvändigt. När köket väl är igång är det ju lätt att värma tuben i/över kastrullen man värmer.

Jag har förstått av de inlägg som hittills varit att fördelen med multifuelkök är tillgången på bränsle. Detta kan väl inte gälla alla som använder bensin, eller? Under normala svenska förhållanden går det att få tag i gas och jag kan tänka mig att detsamma gäller i större delen av Europa och även Nordamerika. De som reser utanför dessa länder kan ju ha goda skäl, men alla andra?

/Harald


[Ändrat av hs98hany 2002-08-11 kl 23:50]
 
Tjaa...
i min packning finns Trangia med gasolbrännare samt ett Whisperlite med bensin i flaskan..."i fall gasolen inte skulle funka". Hmm...har inte kommit på något tillfälle då jag behövt använda Whisperliten av det skälet. Gasol funkar för det mesta, helt klart.
Däremot är det bekvämt med två kök, kaffet är klart när middagen är uppgluffad!

P
 
Några missförstånd

Tja, med samtliga dessa usla erfarenheter av bensinkök kan jag förstå din skepticism. Dock är vi nog ett antal användare som har helt andra erfarenheter:

Men jag måste ändå påstå att jag upplevt det som att bensinkök:
-Låter mycket mer än gas.
Det håller jag inte med om! Det handlar bara om att ha rätt kök. Ett tryckkök med hattbrännare (Arctic, Whisperlite eller Explorer) låter ungefär lika mycket som ett gaskök. Har man ett kök med koppbrännare får man skylla sig själv...

-Sotar mycket mer än gas.
Helt fel. Sotar köket är det p g a handhavandefel. Mitt Arctic sotar aldrig. Jag kan spegla mig i botten av kastrullerna efter en veckas användning.


-Är bökigare att hantera än gas. (Förvärmning, pumpning, flaskfyllning osv.)
Sant!

-Tar längre tid än gas. (Här kan jag tänka mig att det beror på vilken brännare man pratar om. Har själv erfarenhet av MSR XGK samt Whisperlite samt Primus standard-gastillsats för Trangiakök.)
Då har du provat fel brännare alternativt inte kunnat sköta köken på rätt sätt. Min gasbrännare till Trangia har betydligt lägre maxeffekt än mitt fotogenkök. Ingen gasbrännare som jag har sett har kommit i närheten av effekten som mitt Arctic kan utveckla när man bränner på maximalt, men då skall jag erkänna att jag inte provat så många modeller. Maxeffekten på fotogen- och bensinkök brukar anges till ca 3000W, vilket är ungefär samma siffra som för gaskök. Och siffran för gasköket gäller bara när gasflaskan är full och varm!


-Kostar mer i inköp än gasbrännare.
Sant!

Det man ofta hör är att gas inte ska klara kyla. Jag har utan problem använt gas ner till temperaturer på ca. -40 grader, så detta verkar ju som en myt det är dags att slå ihjäl.
Du är nog den enda i hela universum som fått ditt gaskök att fungera vid -40. Om du inte befann dig på 7000 m höjd förstås. Då fungerar gas även i kyla. De gånger jag har sett gaskök i aktion i kyla har de knappt förmått avge någon värme alls.


Kan någon ge mig fler fördelar, som kan uppväga de nackdelar jag nämnt?
Av dina "nackdelar" finns alltså kvar bökigheten och det högre priset. En nackdel som du glömde är vikten. Bensin/fotogenkök väger oftast mer än gaskök.

Fördelarna är alltså:
-Billigt bränsle.
-Lätt att få tag på bränsle/byta bränsle.
-Bränslet förvaras ej i miljövidriga engångsförpackningar.
-Köket har samma effekt oavsett hur mycket det är kvar i bränsleflaskan.
-Fungerar bättre i kyla

Hoppas ingen sitter där hemma och gråter efter detta omilda påhopp.
Tvärtom, vi försöker reda ut några missförstånd som verkar ha gett dig en nattsvart bild av en så fantastisk uppfinning som bensinköket.

Peter
 
Ytterligare en liten fördel som jag upplevt är att man har 100%-ig koll på hur mycket bränsle man har kvar och kan dessutom fylla på flaskan hemma. Har haft kompisar med gaskök som tagit med ett par nästan tomma gasflaskor bara för att göra slut på dem, samtidigt som de ändå måste ha med en full flaska.

/Rickard
 
Värmde ni verkligen en plåtburk som som var -40 med bara händerna?
Hur fick ni loss händerna efter matlagningen?

Det var inte så att burken var förvarad inomhus innan ni använde den?

Har själv gas till Trangiat men det tar en evig tid att laga mat redan vid några få minusgrader.
Är burken dessutom halvtom är det inte roligt.

Köpte ett Optimus Nova för ett år sedan som jag oftast använder, även sommartid.
Visst är det lite pill med flytande bränslen men jag tycker fördelarna överväger.

Lite utanför ämmnet.
En annan anledning till bytet för mig var att kastrullerna till Trangiat var för små.

Räcker med nöd och näppe till två hungriga personer.
Ska mina två söner, 10 och 8 med ut så behövs större kastruller.

Mvh Juha
 
Vi värmde tuben med handskar på händerna, annars hade vi fått förfrysningsskador. Värmningen var förmodligen inte ens nödvändig, och vi värmde under oerhört kort tid (det var kallt trots handskar). Det var en ganska kort tur, så tuben var ganska full alla gånger vi använde den, det kan ha varit en faktor.

Har börjat fundera på ett multifuel-kök själv om jag ska vara helt ärlig, dock med möjlighet att bränna även gas. Har någon koll på primus Himalaya Multifuel och även det nya Omnifuel-köket? Är de värda sitt höga pris? Hur mycket låter de?
 
Bensinkök

Har tändvätskan ombord.
Gott värmevärde. Korta koktider.
Fungerar utmärkt i kyla.
Bra bränslereglering.
God tillgång på bränsle.
Sotar högst obetydligt.
Har du en hattbrännare är de tysta....
Så vad är då nackdelarna.
Jo bränslet är lättantändligt.
De måste tankas.
Man måste veta vad man gör innan man försöker.

Slutsats:
Bensinkök är bra!

Personliga favoriter är Svea vid soloturer, väsnas lite men soloturer är inte för samtal över köket...Explorer II till flerpersonsturer, tyst snabbt och välfungerande.

Go spis

Johan K
 
Re: Bensinkök

johankse; sa:
Gas är ännu bättre!
Gas går ännu fortare!
Fungerar utmärkt i kyla.
Det gör även gas (åtminstone för mig)!
Bra bränslereglering.
Gas är ännu lättare att reglera!
God tillgång på bränsle.
Sant! (Men finns bensin på fjällstationerna?)
Sotar högst obetydligt.
Gas sotar inte alls!
Har du en hattbrännare är de tysta....
Inte lika tyst som gas!
Slutsats:
Bensinkök är bra!
Tyvärr, men jag hävdar fortfarande att gas är ännu bättre.

/Harald
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.