Var har DU varit på tur idag?

Sörmlandsleden 5:3

Tog bilen till Hemfosa och parkerade vid pendeltågsstationen. Hade tänkt gå söderut till Ösmo eller ev. Nynäshamn men valde att gå norrut istället mot Paradiset.
Väl framme på Tornberget ,efter ca 3 timmar, bestämde jag mig för att gå österut mot Handen för att gå 2 etapper istället för 1.
Tog tyvärr för mycket höger och insåg efter ett tag att jag gått mot söder istället för öster så då gick jag ut till vägen och bussade och pendeltågade mig tillbaka till bilen i Hemfosa.
Bra promenadväder och väldigt mycket bäverfäll på leden.
 
Var ute i ett naturreservat utanför Vetlanda för att undersöka var en markerad led tog vägen. Tillbaks mot bilen genade jag m.h.a. gps och upptäckte färska älgspår som ledde i just den riktningen jag skulle. 20 meter senare över en liten kulle får jag syn på detta. En 6-taggare visade det sig :) När jag rörde mig längre fram ställde han sig upp och sprang. Såg hans vita bakdel ett par gånger längre fram tills han vek av österut.
 

Bilagor

  • DSCN1530.jpg
    DSCN1530.jpg
    74.5 KB · Visningar: 915
Åkte s.k. Välkommentur med SSSK i Österbybruk (mellan Uppsala och Gävle ungefär). Fem plusgrader, lite duggregn och ca 6-15 cm is.

Riktigt skoj och bra nog så mappar hockey bra mot långfärdsskrillor. Åkningen gick rätt bra men nog har man mycket teknik att slipa på nu. Beställt en bättre skridskoanpassad ryggsäck så nu hoppas jag på minusgrader och många turer i vinter.

(jag som fotar)
 

Bilagor

  • IMG_2654.jpg
    IMG_2654.jpg
    49.4 KB · Visningar: 626
prästängen i strömstad.

Idag åkte jag ut vid fornborgen vid industriområdet prästängen i Strömstad,
hitta några bultade klätterleder, och en blockgrotta. som jag inte hade någon aning om.
En fin tur i julhetsens tecken, och så bjöds det på sol och lite svett.
 

Bilagor

  • mms_img-1411853026.jpg
    mms_img-1411853026.jpg
    110 KB · Visningar: 664
Ligger just nu i sängen i jaktkojan efter en 5 km skidtur med ryggsäck o pulka på Tegsnäsarna.
Kom iväg sent så fick skidra med pannlampan på då månen inte var i farten fastän det är stjärnklart.

Trött men det var bra träning. Fick prova dra med rep nu istället för med skakel och det gick fint. Kan tänka mig att det är svårt i kuperad terräng men här i skogen gick det lätt.
Ska sova nu i värmen och prova fiskelyckan imorrn innan man drar hem igen. Med mig har jag min kompanjon Bundy, en Norrbottenspets på snart 2 år.

Sista turen för året, nu kan det bara bli bättre!
 
Den vanliga rundan....

Igenom skogen, ner till och längs havet. 12 km. Ett par plusgrader. Vinter i Göteborg:)
 

Bilagor

  • IMG_1600.jpg
    IMG_1600.jpg
    42.4 KB · Visningar: 489
BivackKungenRille

Rebbetuaröd -Agusa- Rebbetuaröd , underbar tur passerade en av kalla krigets f.d hemligaste militära anläggningar rrgc s 10 Bocken( Wgs 84 decimal lat 55.78002, lon 13.994232 ). Nästan så att man kunde känna historiens vindslag , en helt underbar tur. Tog rast halvvägs och inmundigade med havd risotto som värmdes upp . Sista sträckningen sågs både bivråk, dovhjort , samt ett ensamt vildsvin bökandes några hundratals meter bort . Man upptäcker mycket mer av sin omgivning om man är utrustad med en bra kikare ( Carl Zeiss 6x30 B kronmärkt och gummerad ). Ut och vandra gott folk !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
opabinia Vädret som varit... Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.