Vandring runt Kebnekaise

Ska fjällvandra med mina två barn i slutet på Juni.
Vi tänkte då gå Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas -Tarfala-Keb.
Vad jag förstår så är det mestadels led att följa,där det inte är led är det svårt att hitta?eller är det tydlig stig?
Hur är rutten annars?Lättvandrad?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter

MVH/Viktoria
 

avslutad210712

Gäst
te1313; sa:
Ska fjällvandra med mina två barn i slutet på Juni.
Vi tänkte då gå Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas -Tarfala-Keb.
Vad jag förstår så är det mestadels led att följa,där det inte är led är det svårt att hitta?eller är det tydlig stig?
Hur är rutten annars?Lättvandrad?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter

MVH/Viktoria

Vistas-Tarfala-Keb vilken väg tänkte Ni då gå? Förbi Kaskasavagge och över Tjeuralako eller? I så fall blir det en rätt bra stigning från Vistas upp till Kaskasavagge och sedan en till efter det att Ni passerat bron vid stugan i Kaskasavagge. Om det är dimma när Ni är på Tjeuralako så får Ni troligen gå på kompass eller GPS.

I övrigt är det lätt som en plätt utan direkta problem och lättgånget.
 
Bra tur, men....

... sträckningen från Vistas till Tarfala kan väl knappast betraktas som "lätt".

Leden upp till Tjeurlako är möjligen rösad. Men det är ingen stig. Från Kasakasavagge är det stenigt och ingen munter marsch, särskilt inte om vädret är otjänligt.

I övrigt är turen fin.

//Bert
 
te1313; sa:
OJ.....kanske bättre att gå Vistas-nikkaluokta då om man inte är så hemma med kompass och GPS.

Jag skulle låta vädret avgöra. Är vädret bra är leden mellan Vistas och Tarfala mycket lönande. Mkt roligare än kungsleden. Är vädret dåligt: ta en annan väg.

Per
 
te1313; sa:
OJ.....kanske bättre att gå Vistas-nikkaluokta då om man inte är så hemma med kompass och GPS.

Förra året gick jag där med min sambos lillebror och då var två broar bortspolade på denna sträcka, vilket resulterade i två knepiga vad... kolla upp om broarna är lagade, isf så är det en lättgången sträcka.

Thomas
 
thomalin; sa:
te1313; sa:
OJ.....kanske bättre att gå Vistas-nikkaluokta då om man inte är så hemma med kompass och GPS.

Förra året gick jag där med min sambos lillebror och då var två broar bortspolade på denna sträcka, vilket resulterade i två knepiga vad... kolla upp om broarna är lagade, isf så är det en lättgången sträcka.

Thomas

I somras gick jag Nikkaluokta-Vistasstugan, och det var inga vad överhuvud taget. Men på ett ställe passerade man en uttorkad bäckfåra som nog kan vara ganska bökig om det är mycket vatten. Vi hade kanske tur att det var helt torrt. Där har jag för mig att vi såg brofästen men ingen bro, så kanske var det en av de bortspolade broarna. (Isåfall är jag ännu mer tacksam att det var helt vattentomt när vi passerade). Vi åt lunch i fåran. :)

Vid kåtan (någon halvmil söder om Vistasstugan, dugliga tältplatser) fanns en stadig bro över en jåkk men som såg ut att kunna vara ganska vattenrik ibland.

Så jag är lite nyfiken på om vi hade en ruskig tur med vattnet, på så vis. Hela vår följande vecka var stekhet och utan en droppe regn. Det vore kul att veta om det antagligen ser helt annorlunda ut nästa gång man går där. :)
 
te1313; sa:
Ska fjällvandra med mina två barn i slutet på Juni.
Vi tänkte då gå Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas -Tarfala-Keb.
Vad jag förstår så är det mestadels led att följa,där det inte är led är det svårt att hitta?eller är det tydlig stig?
Hur är rutten annars?Lättvandrad?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter

MVH/Viktoria

Du kan ju, om nu broarna mot förmodan inte är lagade (någon som vet?), starta i Abisko istället och sen Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Keb - Nikka.

Tänker nog ta den vägen om jag ger mig upp i sommar.

Thomas
 
millimeter; sa:
Så jag är lite nyfiken på om vi hade en ruskig tur med vattnet, på så vis. Hela vår följande vecka var stekhet och utan en droppe regn. Det vore kul att veta om det antagligen ser helt annorlunda ut nästa gång man går där. :)

Tur hade ni nog... vi hade vatten upp till höften och det är inte att rekommendera för en nybörjare som min sambos bror. Vi kunde som tur var kasta över ryggorna vid en smal passage, så vi slapp ha dem på.

Vi mötte två polacker som hade ägnat en hel dag åt att leta lämplig vadplats...

Vi gick ganska tidigt på säsongen... alla stugor var t ex ännu inte bemannade...

Thomas
 
Hej Viktoria.

Du nämner inte hur gamla barnen är eller om ni ska bo i stuga eller tält?

Om barnen är små så är det nog en bra ide att inte gå över till Tarfala utan ner till Nikkaloukta istället. Bor ni i stuga så är detta då en lång sträcka och därför kan det vara bra att kolla upp hur båten fungerar.

En annan variant är att göra varvet baklänges. Börja med båt upp i Vistas, så får ni Kebnekajse fjällstation på slutet.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
peter.elofsson.16 Vandring runt Teussajaure? Fjällvandring 3
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Rapps Vandring runt luleå Fjällvandring 5
Mathias PHS vandring runt Fjälltunet? Fjällvandring 0
Trident21 Vandring runt Åres breddgrader ? Fjällvandring 1
2000 Vandring runt Akkamassivet Fjällvandring 5
Skeebum Vandring runt Sälen Fjällvandring 3
thomalin Vandring runt keb Fjällvandring 13
Vandring runt Sånfjället Fjällvandring 2
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.