Min mamma är en pigg 80-åring som nu, efter att hennes livskamrat gått bort, skulle vilja göra lite saker som han aldrig var intresserad av. Hon har alltid varit tystlåten med vad hon egentligen tycker om att göra men härom dagen slank det ur henne att hon också skulle vilja se fjällen och vandra, att hon är lite avundsjuk på mig som drar iväg varje sommar och vandrar. Hon har tydligen alltid velat göra som jag gör. Utrustning är ju inget problem för jag har samlat på mig så det finns till henne också, men även om hon är pigg, alltid är ute och rör på sig och kanske den minst gnälliga människan i hela världen, så är hon inte ung. Hon har inga problem med höfter och knän eller så, men utmanande vandringar på 2-3 mil om dagen med kraftiga upp- och nedstigningar stup i kvarten är nog inget att satsa på. När jag föreslog att man skulle kunna lägga upp en tur utifrån fjällstationerna så man inte måste bo i tält, så avfärdade hon det glatt med att hon älskar att sova i tält. (Där ser man - jag hade ingen aning.)
Innan jag börjar forska på egen hand så tänkte jag rådfråga här, om ni har några bra förslag på fina och lämpliga leder som skulle kunna passa, både i Sverige och i Norge. Trots att hon menar att tält inte är några problem så tänker jag att det inte gör något om det finns fjällstationer utifall att. Jag tänker runt en vecka eller så i längd och en 15 km per dag ungefär. Är det lättare terräng så kan det kanske utsträckas till 20, åtminstone någon eller några dagar. Det viktigaste är själva upplevelsen, inte antalet mil.
Fire away!
Innan jag börjar forska på egen hand så tänkte jag rådfråga här, om ni har några bra förslag på fina och lämpliga leder som skulle kunna passa, både i Sverige och i Norge. Trots att hon menar att tält inte är några problem så tänker jag att det inte gör något om det finns fjällstationer utifall att. Jag tänker runt en vecka eller så i längd och en 15 km per dag ungefär. Är det lättare terräng så kan det kanske utsträckas till 20, åtminstone någon eller några dagar. Det viktigaste är själva upplevelsen, inte antalet mil.
Fire away!