Vandra "off road"

Hejsan!

Jag planerar att vandra i fjällen i år men skulle vilja göra det lite mer äventyrligt genom att inte följa någon direkt vandringsled, utan med karta och kompass. Är det någon som har erfarenhet av det och i så fall vet någon bra plats att påbörja sin vandring, eller kanske inte minst om det är en bra idé eller bara krångligt?
 
Det är inte särskilt krångligt, det är betydligt enklare än att göra det i skogen. Det gäller bara att ha koll på höjdkurvorna, undvika de värsta sumpmarkerna och inte ta för givet att större vattendrag går att vada.
 
Jag har bara vandrat mellan Torne träsk och Kebnekaise, och i Sarek, så det kanske inte är samma sak längre söderut, men: Undvik områden där det växer en massa ris på marken (är det ljung kanske??), för dom är hopplöst jobbiga att gå i utan stigar. Ofta kan man gå högre upp på dalgångens kant.

Annars tycker jag att de delar av fjällvärlden jag sett är trevligare utanför stigarna. Navigationen är ju ofta skitenkel (är jag i rätt dalgång? ska jag framåt eller bakåt?).
 
Om man besitter viss fjällvana och tro på sig själv så rekommenderar jag Sarek. Jag gick min första orösade vandring själv genom Ruotesvagge - Basstavagge. Svårt att gå vilse, man är inte helt ensam i de stora dalgångarna även om det kan kännas så.
Om än lite jobbigare så tillför det absolut något extra till vandringen när man måste var mer vaken på vart man går och söka en lämpliga färdväg.
 
Är den i mitt tycke trevligaste varianten. Saker att tänka på är väl att studera kartor och hitta lite info från andra som har gått i trakten (sökningar på utsidan är underbara resurser, precis som bra böcker). Och komma ihåg att om du får dålig sikt är det kompassen som har rätt.

Ofta kan det också vara så att man börjar/slutar längs en led, eftersom skogsbiten kan vara riktigt jobbigt utan stig/led.
 
Tore Abrahamssons bok "Okända fjäll" är alltid en bra start i dessa sammanhang


+1 på den! Den boken har gett mig mycket inspiration och fina erfarenheter.

Det är hursomhelst helt klart värt besväret tycker jag, men det är ju inte lika enkelt. Man måste kunna karta och kompass. För mig är det det som är det roliga. Det blir ju många timmar hemma för roliga kartstudier. Numera kan man ju också fuska med GPS.

Hur bra man än läser kartan (eller GPS) blir det dock fel ibland. Det kan bli lite för brant, lite för blött eller för snårigt. Det är bara att gilla läget och hålla huvudet kallt och inte ta några risker. Främsta risken är vad. Man ska veta när man ska vända. Det är del av äventyret. Att gå en tydligt rösad led kan oftast inte kallas för äventyr.

En trevlig sak med att gå utanför led är att man kan få fina vildmarksupplevelser in på knuten så att säga. Även i tätvandrade områden är de få som rör sig utanför stråken.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag ska tillägga att jag bara ser GPS som ett komplement till en karta, men som sådant underlättar den mycket. Den säger ju var man är exakt, men inte när den gått sönder eller batterierna är slut...
Det den inte heller hjälper med är att se vilken väg som är bäst.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Många kloka ord här ovan. Visst är det roligare att gå ledlöst! Själv vill jag särskilt framhålla vattendragen som den begränsande faktorn. Granska karta/flygbild ordentligt och läs på vad andra skrivit. Kvarstår frågetecken kan man alltid ställa en fråga här på Utsidan. Inom några timmar får du proffsiga svar!

Lycka till önskar Pelle
 
Om ni vill testa och känna att ni har alla alternativ, så kan man välja ett område med leder och stugor, men hålla sig några km ifrån. Om man lessnar på orösat, så är ledsystemet nära. Lessnar man på sällskapet, eller vill ha mer godis, så kan man gå förbi en stuga. På så sätt kan man både ha kakan och äta upp den... Jämtland funkar väldigt bra att gå på det sättet, men även andra ställen

/Peter
 
Nikkaluokta-Ritsem

Mestadels oledat och obefolkat. Ändå relativt nära stugor och ledsystem ifall man skulle vilja avbryta. Möjligheter att göra fina toppturer (t ex Liddupakte, Stuor Russka, Sanjartjåkka, Kårsatjåkka, Kallaktjåkkå).
 

Bilagor

  • Nikkaluokta-Ritsem.jpg
    Nikkaluokta-Ritsem.jpg
    48.6 KB · Visningar: 400
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.