Vandra med hund

Jag och sambon har skaffat hund inför denna sommar varför den planerade vandringen i Padjelanta får vänta.

Till nästa år är vår labradorkille förhoppningsvis tillräckligt stor och stark för att hänga med upp på sommarfjället.

Vi är alldeles säkert inte ensamma om kombinationen hundägare och vandringsintresse varför vi gärna tar emot "alla" tips om vad att tänka på när vi vandrar med hund.

Vi tar även gärna emot tips om ställen att vandra på med hunden, 1-2 veckor. I nationalparkerna i norr är (rätteligen) inte hundar tillåtna under sommaren. Vi uppskattar dock mest kalfjällsnaturen när vi vandrar.

Svara gärna här eller på leif@hakul.nu

/Leif
 

avslutad210712

Gäst
Jajamensan; sa:
Vi tar även gärna emot tips om ställen att vandra på med hunden, 1-2 veckor. I nationalparkerna i norr är (rätteligen) inte hundar tillåtna under sommaren. Vi uppskattar dock mest kalfjällsnaturen när vi vandrar.

Svara gärna här eller på leif@hakul.nu

/Leif

När det gäller utrustning och vad man skall tänka på märker jag att jag börjar bli en grinig gammal gubbe för svaret är nog "sök på utsidan" för det har nötts och blötts i otaliga trådar senaste åren och det är ungefär samma råd som kommer varje gång.

Var skall du vandra med hund -tja du har väl svaret själv - kalfjället :)

Det ena som jag upplever som svårare med hund än utan är vadandet. Lite beroende på att vår hund är en badkruka förutom om det står renar på andra sidan då han troligen skulle vara före oss över.

Det andra som jag upplever som ett problem är där det är väldigt blockrik terräng.

Det tredje är (visserligen bara en än så länge) men bron över Kårsajåkka (undrar om det heter så...) vägrade han att gå över och jag vägrade definitivt att bära honom över den bron med ett vattenfall under och ett wire-räcke som var i knähöjd.

I övrigt förstår jag inte varför en kopplad hund i en nationalpark skulle vara något problem. Lösa hundar som ställer till problem i nationalparker ställer till med precis samma problem utanför och skall därför vara kopplade hela tiden (även utanför en park). Efter att ha gått kors och tvärs i Abisko-Kebnekaise-Ritsem området och retat mig vansinning på att inte få ta med hunden efter Padjelantaleden så "upptäckte" jag att jag kan hoppa över Padjelanta-Sarek (vem vill egentligen vandra DÄR...) och så tar jag en tur från Kvikkjokk ner mot Silvervägen om en vecka drygt. Eller om jag går åt andra hållet. Eller... Hursomhelst blir det en två-veckors sväng framförallt i Arjeplogsfjällen med en del fiske och hund.
 
Tack

för ditt svar "grumpy ol' man". Visst har jag läst tidigare trådar på Utsidan och fått lite tips om klövjeväskor (invänjning), sova i absiden (invänjning), sköta om tassar (invänjning), specialfoder med hög energihalt (invänjning), så det är nog gott och väl.

En ny tråd lockar ofta fram info/tips som inte funnits med tidigare varför jag startade denna tråd.

Vår labrador älskar att bada varför vattnet i sig förhoppningsvis inte blir något problem. Det är väl mera djupet och strömmen som blir utmaningen ;-). Broar får bli en erfarenhet "sen"

Igen, tack för tipsen och att du tog dig tid att svara.

/Leif
[Ändrat av Jajamensan 2006-07-10 kl 13:18]
 

avslutad210712

Gäst
Om du läst genom de flesta gamla trådar och vill ha nytt så föreslår jag att du återuppväcker den här tråden till hösten för just nu är nog utsidans medlemmar till stor del upptagna med semester, fjällvandring och gud vet allt folk håller på med på sommaren så jag är rädd att svarsfrekvensen kan bli rätt låg just nu. Så ge inte upp - ta nya tag senare i höst :)

Själv skulle jag aldrig vandra utan hunden utan det får bli så att vi planerar våra vandringar utifrån att han skall med.

[Ändrat av avslutad210712 2006-07-10 kl 15:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Vandra med hund Fjällvandring 10
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 10
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.