Val av sovsäck om man sover på mage.

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp vid val av sovsäck. Det är så att jag är en av de personerna som bara kan sova på mage och vad jag har märkt så är de flesta sovsäckar anpassade att sova på rygg eller sidan. Det som jag har svårt med är att huvan ofta är för liten så att mina armar inte får plats på ett bekvämt sätt. Det blir otroligt trångt och obehagligt när man sover på mage. Därför tänkte jag höra med om någon har några tips på en sovsäck som skulle passa mig?

Några krav vid valet.
Rymlig huva där man får plats med armarna.
3 säsongs sovsäck med en komfort temperatur för män på runt 5 minus och får inte väga mer än 1 kg.
Syntet eller dun spelar inge roll
 
Svårt det där. Sover också alltid på mage, men inte i sovsäcken. Får se till att vara extra trött istället och lägga mig på rygg istället :)
 
En del sovsäckar är inte heller isolerade för att sova på mage, så de blir kallare. En lösning kan vara att kontakta polska roberts, om du är ute efter dun, och få en sydd som passar sovstil :)
 
Skönt, då skall jag också komma ur garderoben! Upp till kamp för magsovarnas rättigheter! ;)
Kräv ett slut på diskriminerande design av sovsäckar, bivybagar med mera!

Skämt åsido - jag tycker problemet uppkommer huvudsakligen i de riktigt avancerade vintersäckarna, med mycket figursydd skärning, tydlig "hals" och en tjock inre krage. Inom din önskade temperaturgräns finns det dock många modeller med en rakare och generösare skärning, där man får plats med armbågarna och löser resten genom att snurra med säcken.
Men det finns olika stilar även bland oss magsovare, vill du ha bägge armarna över/vid huvudet och sticka ut långt åt sidorna med armbågarna, så kanske urvalet krymper. Enda sättet är nog tyvärr att testa i verkligheten och/eller välja en storlek större.

Hittar du ändå inget som passar, så går det att måttbeställa sin sovsäck hos en del tillverkare. Det finns säkert fler, men de jag vet om är polska Roberts och Cumulus, där du kan få en måttanpassning (och andra ändringar) till ett överkomligt pris. Jag har själv två specialbeställda säckar från Roberts, där jag bl a fick ett bredare axelparti. Man börjar enklast genom att maila och beskriva problemet - man får bra hjälp att komma vidare, instruktioner om vad man skall mäta, etc.

I familjen finns även en standardsäck från Cumulus, LiteLine 400, som svarar mot dina specifikationer och som jag kunnat använda utan problem (vilket inte behöver gälla för dig - jag är visserligen redigt bredaxlad, men bara 170 cm lång).

PS Observera att Cumulus inte anger sina temperaturgränser enligt EN-standard, utan enligt en s.k. "brittisk". Det finns en liten utredning på detta forum om hur man skall översätta mellan de bägge; Cumulus själva uppger att deras klassningar motsvarar "Lower Limit", dvs komforttemperatur för män. Jag tycker detta stämmer bra, med viss positiv marginal, på vår LiteLine-säck.
 
Tack för så snabba svar.Jag hoppas tillverkarna får upp ögonen att satsa på lite fler modeller av sovsäckar som passar alla. Måste vara ganska många som föredrar att sova på mage.
Jag ska kolla upp polska Roberts låter väldigt intressant.

Mvh Johan
 
Det är ingen lätt kravspec du anger, rymlig, varm och samtidigt lätt;)

Jag föredrar själv att sova på sidan eller i "framstupa sidoläge" inuti säcken och vill gärna ha en rymlig säck som innebär att jag även får rum med armar och axlar i säcken utan att behöva bli mumifierad och instängd. Jag är själv ganska stor 193cm/96kg vilket även det ställer krav på sovsäck.
De fibersäckar jag har och har testat som uppfyller dina krav hamnar som regel på en vikt kring eller strax under 2kg, varför jag tror du tvingas titta på en dunsäck för att närma dig den sovsäcksvikt du önskar. Samtidigt är de allra lättaste säckarna (oavsett fyllnadsmaterial) i förhållande till värme oftast rejält figursydda (för att spara vikt) och kanske även med halvlång dragkedja vilket inte heller är praktiskt. Jag har prövat sådana säckar, men trivs helt enkelt inte i dem då jag inte hittar en skön sovställning som passar mig (dessa säckar förutsätter i princip att man ligger på rygg),

Du har redan fått många bra tips, men vill tipsa dig om att även testa Marmot's säckar som är betydligt mindre klaustrofobiska och har en riktigt skön och tilltagen huva. Jag har själv en Marmot Pinnacle long som med ett vattentätt kompressionsfodral (Sea-to-Summit eVent strl M) totalt väger 1400g (1250g för bara sovsäcken). I storlek regular (ligglängd 183cm) väger sovsäcken 1134g (notera att de flesta sovsäckstillverkare anger vikten utan fodral).
För att dock bäst motsvara din önskelista, rymlig och rymlig varm huva, minst -5 komfort herr och max 1kg vill jag tipsa om Marmot Helium som är rätt på dina krav (Komfort herr -8,7, vikt 981g).
http://marmot.com/products/helium?p=117

(Pinnacle är lite varmare än Helium, har lite kraftigare tyg och en dunfylld krage som Helium saknar till lite högre vikt om du föredrar det)
 
Senast ändrad:
Tack för tipset smux! Låter värt att kolla upp båda

Nu vet jag inte hur lång du är, men var medveten om att skillnaden mellan modellen "regular" och "long" på Marmot's sovsäckar inte enbart är ligglängden. Även bredd över höft och axlar är större på "long".
Sover man dessutom på magen/sidan har man (i varje fall jag) en tendens att vilja krypa djupare ner i säcken än när man sover på rygg för att få värme om axlar och armar, vilket även kan tala för en säck med längre ligglängd om du ligger nära max gränsen för "regular".

Rekommenderar att du tar dig till en butik som kan låta dig provligga säckarna innan köp. Var medveten om att det kan finnas den gamla modellen (före 2012) av Helium kvar i butikerna med halvlång dragkedja, undvik att köpa den då den är svårare att komma ur och i samt saknar möjligheten till effektiv ventilation om det blir för varmt.
 
Senast ändrad:
Fel säck för en magsovare...

Ett litet observandum till alla oss magsovare!

Vissa sovsäcksmärken, bl a Cumulus som diskuteras i denna tråd, optimerar sina sovsäckar genom separat fyllning av över- och undersidan, varvid undersidan fylls med mindre dun/lägre loft än översidan.

Syftet är ju gott, men svagt, tycker jag, att detta inte framgår på resp. tillverkares hemsida. En sådan sovsäck blir ju fel för en i-vändande magsovare, som vill ha huvan rätt över skallen och därmed gärna vänder sovsäcken "upp-och-ner". Den tunnare sovsäckssidan får då stå för värmeisoleringen, medan den tjockare bara komprimeras under kroppen och inte gör så stor nytta.

Cumulus "vänder" gärna på fyllningen, alt. fördelar den jämnt, om man ber om det i sin beställning, men man måste komma ihåg att säga till (och få vänta lite länge på leveransen).
 
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp vid val av sovsäck. Det är så att jag är en av de personerna som bara kan sova på mage och vad jag har märkt så är de flesta sovsäckar anpassade att sova på rygg eller sidan. Det som jag har svårt med är att huvan ofta är för liten så att mina armar inte får plats på ett bekvämt sätt. Det blir otroligt trångt och obehagligt när man sover på mage. Därför tänkte jag höra med om någon har några tips på en sovsäck som skulle passa mig?

En med dräggelskydd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.