Väg 531

Om några veckor kommer jag skramlande längs e45:an i en högst ordinär passat, & sitter här & funderar över vägval.
E det ngn som vet hur kass väg 531 é, tänkte om man kör över Sveg-Mittådalen-Ljungdalen, lr é det bättre att köra den längre vägen över Åsarna-Storsjö-Ljungdalen kanske?
 
Hej!
Jag åker nu för tiden alltid den "nya" vägen till Ljungdalen (bor i Uppsala), den har gjort att resan upp till Ljungdalen blivit kortare och framför allt på vintern så vet man att man kommer fram, har varit med om att vägen över flatruet varit stängd och fick därför åka runt för att komma till Ljungdalen,(skidåkning i Funäsdalen och turåkning/fiske i Ljungdalen). Det problemet finns dock inte på sommaren, vägen över flatruet är inte dålig (grusväg) men om det är viktigt att komma fram fort är vägen över Storsjö bättre.
Sedan kan det ju vara trevligt att stanna till och ta en fika eller bara gå ut och se sig omkring när man färdas till resmålet och då tycker jag att det är bättre att åka över flatruet.
 
Hej!
Jag åker nu för tiden alltid den "nya" vägen till Ljungdalen (bor i Uppsala), den har gjort att resan upp till Ljungdalen blivit kortare och framför allt på vintern så vet man att man kommer fram, har varit med om att vägen över flatruet varit stängd och fick därför åka runt för att komma till Ljungdalen,(skidåkning i Funäsdalen och turåkning/fiske i Ljungdalen). Det problemet finns dock inte på sommaren, vägen över flatruet är inte dålig (grusväg) men om det är viktigt att komma fram fort är vägen över Storsjö bättre.
Sedan kan det ju vara trevligt att stanna till och ta en fika eller bara gå ut och se sig omkring när man färdas till resmålet och då tycker jag att det är bättre att åka över flatruet.

Sagt & gjort alltså, det blir Flatruet på vägen upp :) Jag åker ju mycket hellre en fin väg än en snabb väg, men blev lite fundersam då jag läste att den kunde vara avstängd ibland.
Tack för snabbt svar!
 
Hej!
Jag uttryckte mig lite dåligt i första inlägget,att åka över flatruet är som jag vet bara ett problem på vintern, snöröjarna hinner inte "få bort"
snön som driver igen vägen.
På sommaren kan det inte vara några problem att åka där, varför inte åka över flatruet på uppvägen och ta vägen över storsjö på hemvägen !
 
Hej!
Jag uttryckte mig lite dåligt i första inlägget,att åka över flatruet är som jag vet bara ett problem på vintern, snöröjarna hinner inte "få bort"
snön som driver igen vägen.
På sommaren kan det inte vara några problem att åka där, varför inte åka över flatruet på uppvägen och ta vägen över storsjö på hemvägen !

Jag vet att den kan vara stängd under vintern, råkade läsa en rapport från Trafikverket om hur dålig vägen é, det é därför jag slängde ut frågan här.
I deras rapport lät det mera som en kostig än som en väg, men jag ville ju inte ge upp mitt vägval utan att ens kolla med andra källor.

Jo, det var faktiskt tanken :) Att åka flatruet upp & den andra ner alltså :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Onesport Väg till Kåtotjåkka - vad? Fjällvandring 8
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
avslutad130107 Väg till spiterstulen? Fjällvandring 9
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Fotoroger Bäst väg till Pältsa! Fjällvandring 1
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
HansLöfgren Bra väg in i Sarek Fjällvandring 1
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
hegeland Toppenväder på väg till lapplandsfjällen! Fjällvandring 0
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
Pirhana Rookie på väg uppför Fjällvandring 7
Big Jim Väg till Sylsjön Fjällvandring 7
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
axion sarek, väg in? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.