Väderförhållande i fjällen

Hej,
Nästan dagligen läser man att någon saknas i fjällen och helikopter måste sättas in i sökandet. Jag antar att hittills alla har hittats annars skulle man ha läst om det.
Eftersom jag ska iväg snart och väderrapporten ser inte lovande ut de kommande 14 dagarna är jag en smula oroligt. Denna sommaren går jag 3-4veckor tidigare än vanligt så jag har inte något att jämföra. Ni som har gått redan nu i juli, är vädret såpas mycket sämre i år? Är vattendragen mycket högre än vanligt?
Jag har för det mesta haft hyfsat bra väder tidigare när jag gick i början av september och aldrig haft problem med något vad.
 
jag tycker alla rapporter hitills varit ok (inklusive min egen). Rapporter är färskvara så man ska inte fästa sig alltför mkt vid dem. Riskerna beror mycket på var i fjället du ska och på vilket sätt (ensam?).
Ang. de som som haft problem har inget hitintills i år berott av ngt extremt väder/problem vad jag sett. 19 åringen från Danmark saknas fortfarande i Sarek och det bådar inte gott men vad som än hände där så var det inga extrema förhållanden vid tillfället vad jag kunnat utläsa.
 
Skars/Helags

Kan bara svara för området mellan skarsfjällsmassivet och Helags, men förra veckan upplevde vi att det var betydligt mindre vatten än förra året - det var helt enkelt rätt torrt även i våtmarkerna och alla vad kändes förhållandevis enkla. Däremot låg det kvar massor av snö när man kom upp mot 1050-1100 meter och däröver.

Busväder bör man ju vara beredd på även om prognoserna pratar om finväder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.