Vad vid Valfojåkka

Hej.
I början av Juli (2024) funderar jag på att gå sträckan från Katterjåkk till Unnas Alkas och funderar på vadet vid Valfojåkka. Jag ser dessa två vad utmarkerad och funderar på vilket som är bäst? Är något enklare än det andra? Hur erfaren av vad bör man vara? Jag vet att det finns flera trådar om detta men vill gärna ha aktuella erfarenheter.
Tack!
 

Bilagor

  • IMG_0032.png
    IMG_0032.png
    4.1 MB · Visningar: 101
Ärligt, sånt måste man klara att bedöma själv. Vilket som du tror är bäst, om du tror det är ok eller om det är bättre att låta bli. Up to you, lycka till !
 
Jag har haft stor nytta av forumet just med frågor om vadställen. Har fått bra och användbara tips som tagits med i min planering. Alltid lite spännande vid avgörandets stund när man kommer fram. Då får man lita till sitt omdöme.
Tyvärr har jag inget att bidra med vad gäller stället du frågar om, men andra kan säkert.
/ David
 
Leden är omdragen. Jag gick enligt bilden i augusti 2021. Jag gick mot Katterjåkk. På ett ställe var det lite högt att klättra upp ur vattnet och jag var glad att jag inte skulle ner med ryggsäck på.
IMG_4853.png
 
Har gått över vid båda kryssen. Det nordvästra är enklare men trist omväg runt vattnet, den gången jag gick där valde jag dock det på grund av att det kändes osäkert (ensam, trött efter lång dag, skapligt högt vattenflöde) vid det nedre krysset.
Den gången jag gick över vid sydöstra krysset, var det med sällskap, piggare ben och mindre vatten. Känns som om 90% av detta (sydöstra) vad är enkelt men det är en djupfåra och lite knixig klipphäll på "södra" sidan.
Har ju även läst att folk gått över där vinterleden är markerad - aldrig i livet för min del...
Det lättaste vadet är väl vid rastskyddet men norra sidan av sjön 946 ser ju rätt slitig ut, har dock själv inte utforskat detta alternativ närmare.

I slutänden handlar det ju om att det ska kännas bra och säkert just där och då.
Go' tur.
 
Tidigt i juli kan det vara en snöbro där och man behöver inte alls våta fötterna. Bilden är från tredje juli, året var 2005.
 

Bilagor

  • bro.jpg
    bro.jpg
    36.9 KB · Visningar: 65
Vi passerade det södra söderifrån. Själva vadet var inget problem men att komma upp på land var lite brant.
 
⚠️ Varning till er som inte vill ha tips och råd: scrolla snabbt vidare! ⚠️

Personligen tycker jag det är bra, tips från Utsidans forum har hjälpt mig massor genom åren! Beslutet om man ska genomföra ett vad eller inte fattas ju inte förrän på plats av aktuell person i aktuella förhållanden, men det skadar ju inte att få förhandsinformation. Tycker jag.

Jag passerade det mellersta vadet i slutet av juli förra året. (-23) Jag kom norrifrån. Först plaskar man över den största delen av jokken, sen är det en smal djupfåra, med en lite brant uppstigning direkt efteråt. Det var inga direkta problem, ungefär knädjupt, om än ganska strömt. Jag gissar dock att vattenståndet var ganska lågt när jag var där.

Den nya dragningen av leden, enligt camluns bild, har tydligen ett enklare vad, men var en tråkig och stenig extra kilometer, enligt vandrare jag mötte.

Den första bilden visar vadet sett från östra sidan.

På den andra bilden har jag passerat, och tittar tillbaka med riktning österut. Härifrån ser uppstigningen inte brant ut, men det är den! :) Djupfåran inringad.

Karta Valffovadet.png


Valffovadet.jpg


Valffovadet 2.jpg
 
Hej.
I början av Juli (2024) funderar jag på att gå sträckan från Katterjåkk till Unnas Alkas och funderar på vadet vid Valfojåkka. Jag ser dessa två vad utmarkerad och funderar på vilket som är bäst? Är något enklare än det andra? Hur erfaren av vad bör man vara? Jag vet att det finns flera trådar om detta men vill gärna ha aktuella erfarenheter.
Tack!

Tja jag och min polare gick där juli 2021 med start i katterjåkk, då tog vi det mittersta vadet efter en del tvekande, är inget jag skulle göra om jag var själv. Vattnet var nästan upp till midjan och bra strömt, (tillräckligt strömt för att svepas med en bit om det skulle gå
illa ) men är väl inte värre än att gå dit och kolla och känner du dig osäker så är det bara att gå runt. Har även för mig att leden var markerad runt sjön om jag minns rätt :) vi tänkte ju först vadat där vinterleden är markerad vid sjön men där är det en ordentlig fors vilket skulle sluta med katastrof så bespara dig den tiden att inte gå dit för att kolla ;)
 
I början av juli kan det vara högt vatten och om vadet är ogörligt kan du gå norr om Valffojaure. En jobbig sträcka på skrå, där du sedan vadar enkelt nedanför sjön. Jag tog den vägen när jag gick ensam i slutet av juli och tvekade vid det mellersta vadstället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaramez Vadet vid Valfojåkka Fjällvandring 12
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.