Vad har ni på er i sovsäcken?

Sjukt mycket tack för alla snabba och bra svar!!!
Har fått lite idéer om hur jag ska packa, klä på mig.

Själv tänka öjag så här... har man vandrat en hel dag kanske det inte är det allra mysigaste att lägga sig med det underställ man har på sig, så att byta kanske är ett bra sätt, dels också för att skydda sovsäcken mot smuts...
När man är ute ska man ju ändå ha ett extra underställ med sig, då kan väl det lika gärna tjänstgöra som pyjamas. Eller tänker jag fel då? boö jag ha ytterligare ett nedpackat i en plastpåse som håller sig tort ifall vätan skulle vara framme?
 
(...) Själv tänker jag så här... har man vandrat en hel dag kanske det inte är det allra mysigaste att lägga sig med det underställ man har på sig, så att byta kanske är ett bra sätt, dels också för att skydda sovsäcken mot smuts...
När man är ute ska man ju ändå ha ett extra underställ med sig, då kan väl det lika gärna tjänstgöra som pyjamas. (...)
Jag (med flera) tänker precis som du - se ovan :)
(...) bör jag ha ytterligare ett nedpackat i en plastpåse som håller sig tort ifall vätan skulle vara framme? (...)
Nä, varför det? Stoppa i stället "pyjamas"/reservunderstället i den plastpåsen - se bara till att den är riktigt vattentät :)
Gärna även din sovsäck - billig livförsäkring att hålla den torr.

Du måste inte springa iväg och köpa dyra silnylonpåsar med klumpig rullstängning från dyra märken. En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra, öppnas/stängs smidigare, och håller nästan lika bra förutsatt lite förnuftig hantering.
 
Jag (med flera) tänker precis som du - se ovan :)

Nä, varför det? Stoppa i stället "pyjamas"/reservunderstället i den plastpåsen - se bara till att den är riktigt vattentät :)
Gärna även din sovsäck - billig livförsäkring att hålla den torr.

Du måste inte springa iväg och köpa dyra silnylonpåsar med klumpig rullstängning från dyra märken. En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra, öppnas/stängs smidigare, och håller nästan lika bra förutsatt lite förnuftig hantering.
Perfekt. Tack för tipset ;)
 
En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra...

Bra tips! Men menar du att man ska använda den tjocka påsen man får i kassen eller finns det speciella påsar att köpa på byggmarknaden? Vilken byggmarknad menar du i sådana fall?
 

avslutad210712

Gäst
Om jag har på mig något så är det ett tunt ullunderställ som jag i det längsta försöker undvika att använda vid vandring.

Ibland en tunn luva om det är kallt ute.

För det mesta använder jag dock sovsäcken mer som täcke än sovsäck eftersom den kan vara lite för varm i normala nattemperaturer på sommaren.
 
Bra tips! Men menar du att man ska använda den tjocka påsen man får i kassen eller finns det speciella påsar att köpa på byggmarknaden? Vilken byggmarknad menar du i sådana fall?

"Sopsäck" antar jag att det är som menas. Inte de vanliga tunna svarta, det finns i tjockare plast, de är ofta gröna, grå eller blå tycker jag.
 
Har man en dyr dunsäck så vill iaf jag skydda den från smuts, så att sova med ett svettigt underställ gör jag inte. förra året hade jag ett separat ullunderställ, men ett sidenlakan väger mindre så tänkte använda det i år ist och några hyfsat rena kläder på kroppen vid behov
 
Bra tips! Men menar du att man ska använda den tjocka påsen man får i kassen eller finns det speciella påsar att köpa på byggmarknaden? Vilken byggmarknad menar du i sådana fall?
"Sopsäck" antar jag att det är som menas. Inte de vanliga tunna svarta, det finns i tjockare plast, de är ofta gröna, grå eller blå tycker jag.
Ungefär så :). Korrekt materialterm är "coextruderad LLDPE", så sök på det.
För skridskoåkning "fodrar" jag hela ryggsäcken med en 125-liters, men de finns även i mindre storlekar (exempel) för sovsäck + ombyteskläder.
Hittar jag inget som passar exakt så klipper jag helt enkelt bort överskottet. Priset är ju överkomligt och det är bekvämt med stor bredd i förhållande till höjden.
 
Ungefär så :). Korrekt materialterm är "coextruderad LLDPE", så sök på det.
För skridskoåkning "fodrar" jag hela ryggsäcken med en 125-liters, men de finns även i mindre storlekar (exempel) för sovsäck + ombyteskläder.
Hittar jag inget som passar exakt så klipper jag helt enkelt bort överskottet. Priset är ju överkomligt och det är bekvämt med stor bredd i förhållande till höjden.

Annars finns det numera tämligen billiga torrsäckar med rullstängning...
Biltema, stadium m fl har billiga i medelgod kvalitet.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.