Vad har du hittat?

Jag hittade en Laplander såg idag i en rondell i Oslo.

Har tidigare hittat mängder med klätterutrustning genom åren och det är sällan grejorna kommer till rätta så vad gör man...? Finders keepers :)

(Sågen återfås mot beskrivning...)
 

Bilagor

  • P2233424.jpg
    P2233424.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,337
Det är kul att hitta saker! Det kompenserar det man tappar själv.

Jag har mest hittat småsaker (o en del större saker vars ägare jag också hittat). Öskaret till båten, en stor fin skiva, massor av flöten... jag plockar m allt som ser roligt ut, :).
 
Knivar, kompasser, yxa, stormkök, chokladbitar och kexchoklad, mössor och vantar.
Väntar fortfarande på plånbok med innehåll och guldtackor.
 
Jag ”hittade” för ett antal år sedan en babordsboj rätt så långt uppe på land på i samband med svampplockning i september.

Jag skrev ett mail till Sjöfartsverket med uppgift om bojens id och frågade om dom ville ha exakt position för att kunna komma och hämta bojen för återvinning.

Dom (Sjöfartsverket) skulle höra av sig igen men det gjorde dom aldrig :(

Per
 

Bilagor

  • Prick IMG_0086.jpg
    Prick IMG_0086.jpg
    152.7 KB · Visningar: 1,123
Fiskat upp en såg, hittat två plånböcker (som hittat hem). I Nackareservatet har jag hittat 3 fulla läger (tält, kök, sovsäck, kokkärl och annat) helt övergivna och ibland ser man rester av gamla läger med t.ex. presseningar kvar. Känns väldigt tråkigt att det händer i ett reservat.
 
Tråkigheter som eldstäder på hällar och under eldningsförbudstiden är tyvärr för frekventa för att tas upp, liksom skräp och engångsgrillar, fimpar etc.
 
Det började med att jag en fredag hittade två femhundralappar i diket bredvid en stor väg. Jag såg en plånbok ligga på vägen, stannade längre bort och vände. Min avsikt var att kolla vem som ägde den och lämna tillbaka den. Den var tom på alla kort och när jag skulle sätta mig i bilen såg jag något rosa i diket. Två femhundringar =) Förresten kom jag på att jag även hittade två femhundringar på krogen en juldag.

En vecka efter händelsen då jag hittade pengarna i diket, kom jag körande längs en ganska liten skogsväg. Fick syn på något som var på vägen, men fortsatte i samma hastighet, ca 70 km/h. När jag dundrar förbi det som är på vägen, ca en meter ifrån, ser jag att det är en kattunge. Jag tvärnitar och går efter den. 15 minuter senare hade jag fångat den lilla stackaren, mager och eländig var hon. Självklart kunde jag inte lämna henne kvar, så hon fick följa med. När vi kom hem vägde jag henne, 670 gram. En vecka senare vägde hon 1200 gram. Och då hittade jag två fästingar som hade börjat växa till sig, inte ens dom hade kunnat äta av henne tidigare, så mager var hon. Två veckor efter att jag hittat henne vägde hon 1400 gram. Troligtvis var hon 12 veckor när jag fann henne, normalvikten vid den åldern är ca 1200 g. Hankatten som jag hade sedan innan fräste åt henne i 8 dagar och lät henne inte komma närmre än 1 meter, 'Vaaaad är det du har släpat in i mitt hem?' tycktes han säga. Nu väger hittekatten närmare fem kilo, tjock och fet, men mycket söt =) På första bilden hade hon varit hos mig i några dagar. Den andra bilden är tagen för ca två månader sedan.

Förutom pengar och djur, hittar jag mestadels bär och svamp när jag är ute. Min hund hittar harar och rådjur att jaga, till mitt mycket stora förtret...
 

Bilagor

  • Katter och annat 006.jpg
    Katter och annat 006.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,068
  • Nya kameran 004.jpg
    Nya kameran 004.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,058
Jag ”hittade” för ett antal år sedan en babordsboj rätt så långt uppe på land på i samband med svampplockning i september.

Jag skrev ett mail till Sjöfartsverket med uppgift om bojens id och frågade om dom ville ha exakt position för att kunna komma och hämta bojen för återvinning.

Dom (Sjöfartsverket) skulle höra av sig igen men det gjorde dom aldrig :(

Per

En likadan men styrbords, och lång bogserade jag in till kaj förra våren med kajaken där Sjöfartsverket sen hämtade upp den. Dom hade aldrig nått den där jag plockade upp den och dom blev tacksamma för hjälpen. Den där är knäckt, det ska vara en rostfri bygel i botten på röret så därför struntade dom i den.
 
Ja, förresten 'hittade' jag även min första katt. Hos den familj som min bror bodde hos i Järna, 30 mil hemifrån. Dom hade kattungar när vi kom dit för att hälsa på. När vi åkte hem, tre timmar senare, följde det även med en liten vit luddig sak =) och för rättvisans skull måste jag ju även bifoga en bild på honom =) Nu väger han sex kilo, med den längsta kattsvans jag sett. Han i sin tur hittar rävar, som han jagar iväg. Trodde inte på det, förän jag själv fick se det, han gjorde det tre gånger där folk såg det. Det här med att ligga i väskor är riktigt kul! Kartonger funkar också bra.
 

Bilagor

  • Katter och annat 040.jpg
    Katter och annat 040.jpg
    27.1 KB · Visningar: 1,060
Min trappkatt kom hem till oss för 9 år sen, våt päls, bara skinn och ben, kanske 10v gammal.
Han åt snabbt upp sig. Blev husvänd och visade sig våga sig vinna över råttor i närområdet. Fortfarande en känslig och snäll kisse. Numera en best på 6,5. Han har försökt muta mig med fasan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.