Vad behöver jag, tips emottages

Hejsan!

I sommar har vi bestämt oss för att tillbringa mycket tid utomhus, och har planer på att övernatta några nätter i skogen åt gången, ingen campingplats. Vi skall tillreda mat ute med över eld. Jag undrar om någon erfaren här har tips på prisvärda och bra saker att ta med ut. Det rör sig om 2 vuxna och 2 barn (5 och 6 år). Alla tips tas tacksamt emot, vad man bör tänka på, vilken utrustning som behövs (tält, sovsäckar, liggunderlag, kokkärl, kläder, gärna märken som är bra och gärna länkar till saiter med om det är tillåtet.

Tack på förhand!

Mvh / Karl-Erik
 
(+1) Kul att du planerar för en friluftssemester med familjen!

Jag antar att ni kommer att åka med bil. Det är ganska mycket ni behöver införskaffa om ni tänker er traditionellt uteliv.

Tält, satsa på ett fyrmanstält. Även om ni får plats i ett lite mindre, så kommer ju barnen att växa. Dessutom behöver ni ju inte bära det nu. Ett tips är väl Hilleberg Nammatj GT, dvs. med absid (tältvestibul)

Sovsäckar skulle jag nog satsa på syntet i detta fall. Det är mycket billigare. Lite tyngre och mer skrymmande förvisso. Var inte rädda för att köpa lite större säckar åt barnen. De kommer ju att växa, och sovsäckar är dyra. Det ni gör är att ni snöper säckarna i passande längd med spännband. På så sätt blir säckarna "mindre" utan att det blir så mycket överflödig luft för deras små kroppar att värma.

Vill ni göra det till en trevlig upplevelse tycker jag också att ni ska satsa på komfortabla liggunderlag. Inte bara billiga cellplast (skumgummi). Det finns tunnare uppblåsbara. Ni kan givetvis komplettera med fleecefilt osv.

Även om ni tänker laga mat över eld, kan det vara smidigt att ha ett kök om man bara vill koka upp lite vatten. Ett gaskök är enklast. Det finns olika modeller i olika prisklasser. Ni behöver ingen värsting i och med att ni inte ska vara ute på vinterexpedition.

I fråga om kläder är det flerlagersprincipen som gäller, dvs. satsa på fler lager än att ha en fet, jättevarm ytterjacka. Det är enklare att reglera temperaturen beroende på aktivitet. Börja med underställ som ska vara i ylle eller syntetmaterial - inte bomull! Nästa lager är mellanlager, och det brukar ofta vara fleece, men det finns andra material men då tenderar det att bli dyrare. Man kan variera antalet mellanlager. Slutligen ska ni ha ett skallager, och där skulle jag rekommendera softshell eller goretex-liknande material. Det viktiga är att skalplagget står emot vind och väta.

Mvh /Joel
 
Hej, kul sommarplan! Precis lagom att börja med för barnen, tror jag. Jag fyller på med lite småtips:

Det beror ju på era sovvanor hemma, men skall ni köpa flera sovsäckar samtidigt, kan det vara smart att välja sådana som går att koppla ihop parvis med blixtlåsen (man köper då en höger- och en vänstemodell). Man kan då sova i olika konstellationer: en förälder + ett barn, eller barn och/eller föräldrar ihop. Mysigt (i alla fall om man gillar att sova ihop), varmare, och barnen får plats att krypa in hos mamma och pappa, om det känns lite läskigt med skogens alla nattljud i början.

Hur dyrt tält ni satsar på beror helt på om ni tänker utveckla ert frilufsande ända till vandringar på (kal)fjället, eller om ni tänker hålla er till skogen/låglandet. I det senare fallet känns Hillebergstält som ett rejält overkill. Billiga tält med inte så avancerade vävar etc kan vara väl så regntäta, men tältet blir inte lika stormsäkert och allmänt robust, samt tyngre.

Skall ni bara sova ett par dagar ute i skogen, känns också avancerade skalplagg som overkill (själv har jag skippat dem helt och hållet). Ni har säkert det mesta ni behöver hemma, utom möjligen underställ. "Mellanlagret" kan mycket väl bestå av vanliga ylletröjor och dito kalsingar, och "skalplagg" av någon ofodrad jacka/byxa av poplin, bomull/polyester e.d. Då behöver man komplettera med mer renodlade regnplagg, men även de kan i så fall vara sådana ni kanske redan äger. Barnen har säkert sina "dagisregnställ" och ni själva t ex cykelponcho?

Annars finns helt ok regnställ av "andas"-material, fast inte gore-tex, att köpa för några hundralappar på Team Sportia och Stadium, som också kan fungera som skalplagg om man inte vandrar så mycket att det blir svettigt, och som man också har nytta av till vardags. Till det "lägerliv" ni beskriver kan åtminstone jackorna vara fullt tillräckliga i bägge funktionerna. Ventilation kan ju åstadkommas genom lagom grad av uppknäppning ;). Didrikssons ställ tyckte jag var både prisvärda, hållbara och genomtänkta i designen, när jag "ekiperade" mina egna barn för Mulleverksamheten. ITAB har bra och prisvärda regnställ m m.

Vad gäller underställ, så kan det vara idé att kolla i "vanliga" affärer typ Lindex - det kan bli betydligt billigare. Både Polarn och Pyret och HM har haft mycket prisvärda ullunderställ för barn (ingen aktuell uppgift, dock, men värt att kolla).

Vad jag själv tyckte var svårast att hitta till mina barn var knähöga, tunna ullstrumpor, men Smartwool verka ha små storlekar nu. Se till att barnens (och era egna) skor rymmer sådana innerst plus tjockare ytterstrumpor.
Jag bytte också systematiskt alla plastiga innersulor i barnens skor till billig yllefiltsula. Med den och ovanstående strumpkombination höll de sig varma om fötterna under alla omständigheter.

Jag tror mer på pröva sig fram med vad man troligen redan har hemma och komplettera allteftersom ni vinner insikter om just era behov och preferenser, än på att springa iväg och utan denna praktiska erfarenhet köpa på sig en massa dyra kläder och utrustning, som ni sen kanske ändå inte trivs med.

När ni skaffar kök, tänk på säkerheten med tanke på era barns ålder. När mina var små men redan "mobila", vågade jag inget annat än Trangia p g a den stadiga och skyddade riggningen, men inte ens när jag vandrar ensam vill jag ha ett toppmonterat kök (dvs när brännaren kruvas direkt på gasflaskan). Trangiakök med gasbrännare tycker jag är optimalt även ur alla andra synvinnklar, när man är en familj. Det finns många tillbehör, allt efter smak och kulinarisk ambitionsnivå. Det är mycket gott, från nybakat bröd till äppelpaj, som kan åstadkommas i teflonplannan ;).

Sist men inte minst: glöm ej myggstiftet...
 
Senast ändrad:
Nu, Karl-Erik har du fått 2 mycket bra tips här ovan,det är ju så man blir tårögd...
Det enda jag vill inflika gällande tält är att du kan köpa ett begagnat tält ,antingen här på sidan Blocket eller Tradera....är du inte nöjd eller känner att det här med att tälta inte var någon hit,så kan du sälja tältet igen och få igen varenda krona...Det gäller framförallt kvalitetstält som är dyra nya.
 
Som sagt, 2 mycket bra och omfattande tips redan!

Låta barnen ha egen ryggsäck och en lagom tung packning, så att de också känner att de bidrar till äventyret? Det är kanske självklart, förresten.

Bland de enklare grejorna, som inte är rent frilufsiga, har jag läst om andra tips på saker att ta med för "underhållning". Något spel, kortlek, fågelbok, flora, t ex, så kan man ha kul och mysigt på raster och kvällar. Skriva dagbok/vandringsberättelse tillsammans, kul att ha när man kommer hem och vill njuta av minnena igen.
Varsin liten lätt pannlampa till barnen är användbart och kanske lite spännande att använda? En egen kniv?
En tältlykta för kvällsmys, ute eller i tältabsiden, batteri- eller gasdriven.
Nån liten överrasking/bonusgrej att ha i reserv om humöret och inspirationen tryter, typ liten "hemlig" favoritgodisbit?
Poppa popcorn på kvällen?
Tänkas ut god och rolig mat, något att längta efter under dagen?

Några såna här olika humörhöjare för små såväl som stora skulle jag fundera ut!
 
Lika sits, lika namn

Hmm, det slog mig först och jag behövde tänka efter, hade jag på lyset skapat ett nytt konto och stavat mitt efternamn lite fel?'

Nejdå, skämt och sido,

Jag är i liknande sits, att vara ute och att komma ut är det bästa som finns för en själv och barnen.

Det enda problemet jag har med det är att barnens mammor gärna vill hänga med.

Mina barn älskar att komma ut, Jag sover mer i tält än i huset även om det ofta blir på tomten.

Mvh Karl Erik Lindxxxx
 
Tack allihopa för era utömmande och informativa svar, jag känner att vi har mycket med oss innan vi bestämmer oss från era svar, uppskattas mycket!

Mvh / Karl-Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.