Vad bära vatten i?

Jag har kört med urdiskade bag-in-box-påsar. Förr fanns det vissa viner som såldes i en förpackning där ventilen var en gummihatt som gick lätt att ta av, men idag måste man slakta två påsar för att få nåt användbart.

Ena påsen bryter man sönder ventilen på (med en tång) för att få loss den. Där får man själv påsen.

Den andra påsen klipper man sönder och tar loss ventilen från (den sitter hårt!), och sen med en kniv eller fil får man ta ner den "fläns" som gör att den inte går att dra ur. Då får man en ventil som kan användas i påsen och tas bort med lagom mycket våld (utan att sakerna går sönder).

Dricker man inte vin kan det ju dock vara svårt att få ihop påsar, men det säljs faktiskt även i hembryggningsbutiker, t.ex. hos PGW https://www.pgw.se/extrapase-3-liter.html

De håller kanske inte i evighet, men jag har inte haft några problem med att de gått sönder. Gäller att inte hålla på och vika dem för mycket bara.
 
Kan starkt rekommendera MSR Dromedary vattenbehållare. Jag har en röd som måste vara 15 år gammal nu, alltid noga med att torka innan den förvaras. Jag köpte en 6-liters och den blir riktigt liten hoprullad och med gummiband om.

Det finns skottsäkra med tjockt tyg och även Dromlite utan något större skydd. Brukar inte transportera vatten men ibland kan man fylla den, vandra upp på en höjd och ha vatten till allt möjligt tilll dagen efter. Dvs inte beroende av att ligga nära vatten för disk, mat och hygien. Köp en stor hellre än en liten, bara att fylla lite om man vill bära lite.

Jag har också MSR Dromedary tror det är 6 eller 8l - köpt för och använt i kajak på tur (många dagar) så jag vet inte hur det ev skvalpar i ryggsäck vid vandring. Håller med om att den måste torkas väl vid hemkomst - flera dagar öppen och uppspänd med pinnar eller motsvarande.
väldigt tåliga och har hållit tätt - min har tre storlek på hål för att hålla ur,.


/Patrik
 
Jag har också MSR Dromedary tror det är 6 eller 8l - köpt för och använt i kajak på tur (många dagar) så jag vet inte hur det ev skvalpar i ryggsäck vid vandring. Håller med om att den måste torkas väl vid hemkomst - flera dagar öppen och uppspänd med pinnar eller motsvarande.
väldigt tåliga och har hållit tätt - min har tre storlek på hål för att hålla ur,.


/Patrik
Dessa vattenbehållare tål dessutom kokhett vatten ( som Nalgeneflaskorna ). En egenskap jag har nytta av ibland.
 
Jag blir nyfiken på när eller var man kan behöva bära så mycket vatten. 2 liter har varit max för mig, i t ex Dolomiterna och på Korsika. Förra året började jag en etapp mellan Gränna Galgen och Knukebo i 30 graders värme och då hade jag också 2 liter (som gick åt). Som sagt, jag är bara nyfiken.
 
Jag blir nyfiken på när eller var man kan behöva bära så mycket vatten. 2 liter har varit max för mig, i t ex Dolomiterna och på Korsika. Förra året började jag en etapp mellan Gränna Galgen och Knukebo i 30 graders värme och då hade jag också 2 liter (som gick åt). Som sagt, jag är bara nyfiken.
För egen del tältar jag ibland där inte vatten finns alldeles i närheten. Då behöver jag vatten till att dricka, laga mat, disk m.m. Även om vatten inte finns alltför långt ifrån tältet tycker jag det är skönt att ha vatten nära till hands under kvällen och nästa morgon. Det gäller särskilt om det regnar. På kajakturer i Stockholms skärgård under torra somrar kan det också för mig finnas ett behov av att transportera flera liter vatten. Tilläggas skall att jag dricker mycket och gärna.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.